Dalarna (W)

Motorsågssamlare

249 inlägg 145459 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#185215Motorsågar användes på den tiden, 40-talet, inte särskilt mycket ute i skogen, dom var för tunga att släpa runt. De flesta var tvåmanssågar med en vikt på 40 - 60 kg. Användes mest på avlägg och vid industrierna för att kapa virket. Titta noga på kedjan också, den liknar inte alls en sågkedja av idag, det är en sk scratcher chain, tänderna ser mer ut som handsågständer, dom skrapar av fibrerna, skär inte som en kniv, vilket en modern sågtand gör.

Hema  
#185468Ahh det missade jag. Det får en att njuta av de sågar man har nu desto mer. Bara tanken på att gå tillbaka i tiden.. hua :)

Användarvisningsbild

totte  
#185473Sant! Sågar från före 70-talet har man knappast till brukssågar, än mindre 40- och 50-talare, dom är gräsliga att hantera och ganska ineffektiva. Det är samlarobjekt, som enbart körs i uppvisnings- och testsyfte.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bild020.jpg

Det var inga hjul på denna modell men den bedömdes som oduglig vid en test 1948-49 men jag är nöjd bara av att höra ljudet av den.Läste ett inlägg från en skoglig utbildning från 1949 att motorsågen var nog inget för Svenskt skogsbruk att satsa på.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#185773Skulle vilja tro att det där är en Danarm Tornado, inte Junior.

Jämför:
Tornado: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument
Junior: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Ändrar inget i sak: Ungefär lika dugliga eller inte snarare, Tornadon är lite mindre tung, ca 20 kg mot Juniors 25. Samma Villiers-motor i båda. Och ett bra kap för en svensk samlare oavsett.

#187384Funderar vad som är rätt.Jag har 2st som kallas modell Danarm junior typC står det på skylten ingenstans står att den heter Tornado kom dom ut före Tornado
Danarm junior M var nog inte den som testades här i Sverige som enmanssåg förmodlingen Danarm junior typ C. Obekräftade uppgifter

TS
Användarvisningsbild

totte  
#187454Vad jag förstått så var Junior en tidigare modell och den efterföljande Tornado. Men hittade just nu en kommentar som Magnus gjort: "This is a Tornado, but here sold as Junior. " http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... p=283#p283

Så tydligen såldes efterföljaren Tornado under namnet Junior här i Sverige, vilket förklarar det hela och vi har båda rätt, det är en Tornado som jag sa, den kallades Junior här som du mycket riktigt sett efter. Den ursprungliga Junior är den med hjulen på

chug-a-saw.jpg

Här har vi en lämplig såg att ta julgran med så kallad enhandssåg från 1963, 3/4 hk 4,2kg kostade 595 kr på den tiden enl offerten. Ropade in den på auktion till ett lämpligt pris.

TS

Hema  
#199115Grattis, den såg ju ut att vara i ett underbart bra skick.

Användarvisningsbild

totte  
#199137Oj, en sån där lite Orline-sak, dom är tuffa! Perfekt julgranssåg :grin:

Användarvisningsbild

machonisti  
#199143:-bd

Blivande snickare  
#199200Frän!

#200294Önskemålet står kvar har pratat med Tomten om en Mercury Diston tvåmanssåg 1946 men han kan inte leverera den på Julafton och så tycker jag han va lite dyr på den men det brukar ordna sig, om man håller sig till Cola light framöver ett tag God jul och ha det bra..

TS

åberg  
#200302Tar en julmust och önskar dig God Jul Backman. :smile:

#207822Det blev ingen Diston denna Jul heller men det kom en som lämnade en Husqvarna 140S som jag tycker inte är så gammal ca 40år bara kan va bra att ha att lägga till mina andra 32 Husqvaror så arvingarna har något att plocka med.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).