Dalarna (W)

Motorsågssamlare

249 inlägg 145406 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#180869Den gjorde så, min lilla hjord, växte alltså. Mer om detta inom kort på CSCF.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181101Det va trevligt att ni tog er tid att hälsa på en gammal man som funderar på att nöja sig med det man har och avyttra en del men så dyker det upp någon då är det svårt att låta bli att aggera. Så ser nyförvärvet ut .
26-27-28/7 är det Tiomilaskogen i Avradsberg som gäller för mig ställer ut ca 100 sågar ni är välkomna. Utställningen i Malung var toppen mycket folk måttligt med regn och om det stämmer så får jag in ett gäng sågar 5-10 av givmilda mäniskor.
Bild017.jpg

TS
Användarvisningsbild

totte  
#181108Det där var en unik sak. Sen att dom är rätt värdelösa att såga med är ju en annan historia!

Blivande snickare  
#181111Hur långt är...bettet??
Heter det så?? 🤷‍♂️

Användarvisningsbild

totte  
#181137Bladet skulle jag gissa man säger. Skulle tro att den här är 18 tum, ca 45 cm.

Blivande snickare  
#181147Vibrationerna måste ju vara hemska med en sån :shock:
Men skit i det den skulle ändå vara tuff att pröva :mrgreen:

totte skrev:Bladet skulle jag gissa man säger. Skulle tro att den här är 18 tum, ca 45 cm.

Fullpoängare till Totte svärdlängden som jag kallar det är 18 tum vilket va det måttet som vi trodde va det rätta på 50talet. 16 tum va ju lite löjligt tyckte vi då.
Har startat sågen men det sitter varvtalsregulator som styr ett spjäll i insugningsröret mellan förgasarn och motordelen som jag inte är överens med än önskar en sprängskiss eller redogörelse hur den fungerar.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#181254Prova att fråga på chainsaw collectors Help forum, finns en del som har såna här.

Kan berätta att vevaxeln på SOLO 70som jag fick verkar passa bra i min. Den ser lite annorlunda ut, vevskivorna är kraftigare, men axeldimensionerna är desamma. Fick ihop vevhuset igår och det verkar bra.

Hema  
#181415http://www.nettikone.com/muu-merkki/venalainen/1084084
såg denna idag, men den har ni säkert redan koll på...
Bild
Är den gjord för pensionärer som går med rulator? :)

Användarvisningsbild

totte  
#181427Är gjord för att fälla i djup snö, det har man nämligen en del i Ryssland, som är ursprungslandet.

Hema  
#181439Sedär ja, något nytt idag med :smile:

#185134Jag kan smyga in att jag ropade in en Danarm Junior motorsåg som fick sämsta resultat i en test 1948-49 av enmanssågar, på en auktion med Villers 98ccm motor liknande motor var det i min Fars 98ccm lättviktare i slutet på 40talet. Problemen har varit tändsystemen på dom men nu är jag nöjd med den. Köpte även en Sankey P54 som jag kört med så nu har jag ytterligare 2 Engelska sågar att vårda.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#185171Som samlare är det ju förstås väsentligt att ha det sämsta också. Danarm var fruktansvärda klumpar, med mycket dålig effekt och kedjehastighet. Det är ju värt att bevara, bara man slipper använda eländet :lol: ! Och så har den hjul :grin: !

Bild

Blivande snickare  
#185174Slicks tydligen, inte direkt terräng anpassat :lol:

Hema  
#185191Kan väl inte duga till annat än vedkapning på vedbacken? Hur har de tänkt? Jag vidhåller dock att de ser väldigt pensionärsanpassade ut :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).