Jämtland (Z)

vimek biokombi

6 inlägg 5374 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vimek biokombi

frontera  
#104706 Har länge funderat på problemet med konfliktgallringar, hur gör man när beståndet är för ungt att gallra och lite övergrovt att bara röja ner? Nu har jag tankar på en vimek biokombi 608 med fällgripsåg för att lösa problemet, smidig maskin som inte gör någon större skada i beståntet. mina stora tankar om detta är väl om det går att få ekonomi på det, och om det finns inntresserade skogägare att nyttja en sådan maskin. vore kul att höra lite åsikter om detta. frontera :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: vimek biokombi

ulfgustav  
#104760 Hej
Det går med all säkerhet få ekonomi på detta förutsatt att du eller markägaren har avtal/avsättning för virket, t.ex en fjärrvärmeanläggning i närområdet

Avatar Fallback

Re: vimek biokombi

plutten  
#104762 Tror tyvärr inte att det går att få någon ekonomi med en vimek. För liten kapacitet. Biokombin som koncept är alldeles för långsam, litet lastutrymme. Det innebär att avverkningsskostnaderna blir höga och skogsägaren får ingen ersättning för virket. M.a.o. i slutändan blir alla griniga.

Avatar Fallback

Re: vimek biokombi

ulfgustav  
#104787 I tidningen vi skogsägare nr 5 2010 finns en artikel om en entreprenör som kör som du tänkt

Avatar Fallback

Re: vimek biokombi

Bonde 2  
#106309 Misstänker att energipriserna (olje) behöver stiga en hel del innan det går att få bra ekonomi på biocombin. Det kanske finns några enstaka ställen i närheten av någon industri där det går att få lönsamhet idag, men knappast för flertalet.

Bäst ekonomi i konfliktbestånd, för de flesta, torde vara att köpa husqvarnas nya röjsåg med kedjesvärd (535) och meja ner, även enstaka grova träd. Det går att aptera och "kvista" med den så resterna ruttnar och försvinner fort, för den som vill ha "fint" snabbt.
Det känns kanske lite svårt att meja men betänk då att ett träd som är 5 m långt och 5 cm i roten är värt kring 1 krona i massapris. Ännu mindre som energived.

Många klipp blir det under 1 timme, det skall skotas fram också, för att få ihop timpengen.

Avatar Fallback

Re: vimek biokombi

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106310 Helt inne på att en rejäl röjning är det enda och bästa i såna bestånd innan man gör något annat. Men jag tror inte att det är rätt ställe för kedjeröjsågen. Traditionell röjsåg och kapa allt under 8 cm brösthöjd. Gå därifrån och kom igen om tre år när riset har lagt sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).