Massaved

Massavedspriserna har rasat - nu högst i Hälsingland

10 inlägg 611 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Massavedspriserna har rasat - nu högst i Hälsingland

Torbjörn Johnsen  
#913788Priset på massaved har sjunkit med ca 30 procent sedan toppnivåerna i fjol sommar. Både Södra och VVDS har sänkt priserna med 29% eller 195 kr/m3fub jämfört med toppnoteringen på 675 kr/m3fub efter sista höjningen i februari 2025. Mellanskog har sänkt priset något mer men den lilla föreningen Norrhälsinge har klarat av att hålla ett högre pris. Idag erbjuder de Sveriges högsta massavedspris med 500 kr/m3fub för barr och 480 kr/m3fub för björk till medlemmar. Paradoxalt nog kan man säga då de är verksamma i ett område som påverkats av stormen Johannes härjningar.

Prisskillnaden mellan norr och söder är delvis utraderad. Sveaskog betalar 460 kr/m3fub för barrvirke i Norr- och Västerbotten. Samma pris som Mellanskog betalar inom sitt verksamhetsområde. Södra och VVDS betalar en tjuga mer. Det råder i stort sett samma pris i hela landet med andra ord. Såvida man inte säljer till Norra skog. De betalar bara 410 kr/m3fub enligt sina prislistor. Norra har dock inte gjort någon sänkning utan snarare höjt med 10 kr/m3fub sedan de andra föreningarna började sänka priset. Å andra sidan har Norra legat nästan 300 kr/m3fub lägre med sina massavedspriser än Södra och Mellanskog under lång tid då priserna var goda. Att de inte sänkt priset nu är ju en klen tröst för de som tidigare sålt massaved till Norra för underpriser.

Sä här såg skogsägarföreningarnas listpriser ut den 23 juli 2026. Längst till höger jämfört med när priset var som högst vilket i de flesta fall var under sommaren 2025. Alla priser är exkl transportavdrag och premier förutom 30 kr medlemspremie som VVDS och Norrhälsinge betalar alla medlemmar.

TS
Användarvisningsbild

Re: Massavedspriserna har rasat - nu högst i Hälsingland

Camaro1969  
#913807vad betalar mellanskog i hälsingland och dalarna då? 460 lät alldeles för högt, de ligger nog som nora skog gissar jag

isteskog  
#913809410 :- enligt den lista jag sett!

Användarvisningsbild

kajsa123  
#913821Norra skog betalar 410:- m3fub men medlemmar får 50-100 :- i premie per m3fub och utdelning 75:- per m3fub året efter. Sedan betalar Norra Skog för fintimmer (10-15 cm ? ) med 450:- + premie 50-100 :- och utdelning 75:- per m3 fub året efter.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#913823Vilka premier är det som gör 50-100kr upp på massan?

Användarvisningsbild

kajsa123  
#913824Jag bär inte dessa handlingar på mig då jag är ute och far men det handlar om skogscertifiering, bärighet och åtkomst. Sedan tillkommer avdrag för transport till industri för massaved men inte för fintimmer.

Användarvisningsbild

Elis76  
#913828Fintimmer har jag aldrig hört talas om, det var ett nytt begrepp. 😉

Norra tar inte emot klentimmer annat än i undantagsfall.
Så här står det i prislistorna för AC- respektive BD län.

- Klentimmer tas endast ut i mån av avsättning och ersätts då enligt separat prislista för klentimmer

Det är många år sedan Norra köpte klentimmer och då på uppdrag av Stockhult holding för sågverken i Kalix och Glommersträsk.

Stenvalls trä sågar däremot klentimmer vid sitt sågverk i Lövholmen.
https://www.stenvalls.se/produktion/produktionslinjer/mer-om-lovholmen/

Användarvisningsbild

kajsa123  
#913836Jag har t.o.m. fått en lista mailat till mig rörande klentimmer/fintimmer när jag ifrågasatte att de köpte in det utifrån det som står på hemsidan. Även fått den informationen vid samtal. Nöjd med den givna informationen?

Användarvisningsbild

Contårta  
Camaro1969 skrev:vad betalar mellanskog i hälsingland och dalarna då? 460 lät alldeles för högt, de ligger nog som nora skog gissar jag

Precis. Mellanskog betalar 410 i Hälsingland och Dalarna inklusive en medlemspremie på 25 kr/m3fub. Dvs de betalar 385 kr per m3fub.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#913840Sedan Stenvalls klentimmerpriser kan man både ha och mista, det var typ 10:;- mer per m3fub än massaved. Minns inte om det tog transportkostnad för klentimmer eller inte.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).