Massaved

Björkved, köpa stock?

5 inlägg 1710 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björkved, köpa stock?

Thej  
#859203 Jag är intresserad av att köpa björkved på stock, men jag har ingen som helst aning om vart jag ska börja lete.

Jag har rotat runt bland annonser och googlesökningar men hittar ingen bra ingång.

Någon som kan hjälpa mig på traven?

Befinner mig i norra Dalsland

TS
Treebula
Användarvisningsbild

Re: Björkved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859206 Du kanske kan knacka på hos nån närboende bonde med sånt på gården och fråga om han har tips på vem som säljer i trakten?

Användarvisningsbild

Re: Björkved, köpa stock?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859212 Hur stora volymer vill du köpa?
Är det större volymer, typ över 100 kubik så är det kanske en virkesköpare du skall ha kontakt med.
Kan inte ditt område, men Vida, Moelven, Stora Enso och VVDS verkar vara några i ditt område efter en snabb googling.

Mindre volymer är det nog billigare och kanske enklare att köpa direkt av en lokal skogsägare, sen hur man hittar dom är inte så lätt alltid, men en början kan vara som Slurfi föreslår att stanna till hos någon som verkar hålla på med skogsjobb och fråga efter tips.
Kolla med grannar som eldar med ved var dom köper sin ved?
Ställ en fråga om att få köpa lite Björk i den lokala Facebookgruppen?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859733 Tror inte det är nån idé att fråga de som kokar massa, men du ska däremot fråga inköpare på sågverk. De köper ju in massaved och byter till sig timmer av de som kokar massa, de har inga problem med att sälja det som ved. Samt som tidigare tips, fråga på närmaste ställe där det står en traktor med griplastare.

jannee  
#859798 Lastbilschaufförer som kör timmer/massaved kan säkert ge dig några tips - ja vilken skogsåkare som helst duger nog bra.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).