Massaved

Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

15 inlägg 6239 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

Ajbil  
#802799 Hej! Undrar om någon har varit med om något liknande? Hade ca 100 kubik barrmassa, chaffören var här och lastade ca hälften utan att säga ett ord och åkte härifrån efter 30 minuter ringer uppköparen och säger att det var 30 % torrgran vilket jag motsatte mig eftersom jag huggit och kört ut själv varpå dom skickar allt till brännved. Såg ett foto som chaffören tagit på ett fack där några torrgranar låg längst ut, plockade igenom hela traven som var kvar hittade 7 st små torrstockar utav hela traven. Anser att det är helt omöjligt att han kan ha hittat så mycket i det första lasset och isåfall varför lastar man på det när allt ligger i samma välta.
Enligt uppgift så mäter chaffören in och lossar själv på det stället han åkte till, dock finns det ett ställe betydligt närmare där både massaved och brännved tas imot.
Känner mig väldigt lurad, därför undrar jag om någon har råkad ut för samma sak?
Mvh Anders


Senast redigerad av Ajbil tor 08 jun 2023, 22:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massaved

Elis76  
#802807 Har Du mera uppgifter:

1. Hade Du en eller flera vältor och vilket/vilka var träslaget/träslagen?
2. Vem är köparen?
3. Har Du fotat vältorna själv ordentligt?
4. Var allting leveransvirke där Du huggit rubbet själv?
5. Vad står det i kontraktet och vad har Du och köparen kommit överens om?
6. Var i Sverige har Du din skog?
7. Är Du väl införstådd med hur massaved klassificeras och leveransbestämmelserna för den köpare med vilken Du skrivit kontrakt?
8. Kan Du ha varit för generös i din egen bedömning av varje enskilt träd och bedömt allt som prima och lagt rubbet i samma trave i stället för att själv sortera upp i: prima, sekunda och utskott (energived) samt vrakat sådant som inte varit leveransgillt i skogen?
9. Om Du Googlar på nedanstående, finns det bra videor och annan information om massaved:
9.1 Prima och sekunda
9.2 klassificering/klassning av massaved


https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/aktuellt/sodrakontakt/nyhetsartiklar/2019/nummer-3/sortera-virket-enligt-det-nya-massavedssystemet-primasekunda/

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/60657/s-hr-fungerar-primasekunda.html

https://www.sydved.se/aktuellt/senaste-nytt/sydveds-leveransbestammelser-for-massaved

https://www.biometria.se/media/mwujr0k0/prima-sekunda-och-virkesredovisning-2019-06-03.pdf

Användarvisningsbild

Re: Massaved

Ajbil  
#803738 Uppköparen var här efteråt sa att det var inte så mycket som 30 % men hittade inget fel på det som låg kvar.
Jag visade på 3 st små torrganar som man kunde se. Plocka senare igen hela högen tog bort 7st små granar som var torra, min lärdom av det här är att ta många kort, få gärna ut uppköparen som får godkänna. Inte leverera till Mellan skog vilket var sista gången för mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massaved

Ajbil  
#804936 Dom flesta svar står ju i min inledning,
Hade en välta barrmassa.
Mellanskog Sörmland.
Bara något kort.
Bara jag som huggit
Kontrakt på 45m3fub granmassa.
Nej sorterade all torrgran och timmer på ett par ställen långt ifrån.
Håller på och sågar timmer om dagarna men tänker på det här,
Hur en chaufför kan ha en sådan blick då han har konferens i telefonen samtidigt lyckas hitta 30% torrgran utav 50m3 och resterande 50 m3 syndes 3st klena torrgranar. Och även sortera ut dom i alla 3 facken på bilen och släp. Verkar som han styrde direkt mot Enköping där han själv mäter in bränved.
Är helt säkerpå att något gått väldigt fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved

Bosse1  
#804947 Be dem att köra tillbaka din massaved, frakten får du nog betala.
Är chaffören den jävliga sorten så räkna med att få det rejält nedgrusat.
Råkat ut för "mätvägran" av björkkubb en gång såå vet hur det är.

Avatar Fallback

Re: Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

lasselus  
#805362 för dålig till granmassa möjligen halvtaskig barr ved

Användarvisningsbild

Re: Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

Elis76  
#805366 En släkting till mig råkade ut för någon fadäs med Norra för några år sedan.
Han tog då sonika kontakt med Norras:s VD och begärde rättelse, vilket han fick.

Jag m.fl. har även klagat högljutt på vissa skogsinspektorer som vi tycker inte lyfter ett finger på Norras Stockholmsmöten. Resultatet har inte låtit vänta på sig, samtidigt som vi numera möts med större respekt pga. våran saklighet.

Norra, Mellan och Södra är medlemsföreningar varför man inte skall dra sig för att klaga.

Jag tror man tjänar på en tydlig dialog och närvaro vid sina skogsaffärer. Inte enbart vid kontraktskrivningen, utan även vid utsyningen av trakten. Även besök hos skördar- och skotarföraren är värdefullt, då kan man rätta till eventuella felaktigheter i ett tidigt skede.

Viktigt är även att kolla igenom travarna som skotarföraren lägger upp samt att de är tydligt märkta. Norra märker allt virke med leverantörsnumret i grön stämpelfärg. Ordentlig fotografering av travarna samt egen mätning av m3t skadar inte.

Sist men inte minst skadar det inte heller att närvara vid hämtningen, fast det kanske inte alltid är så lätt.

Avatar Fallback

Re: Massaved

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806852
Elis76 skrev:Har Du mera uppgifter:

1. Hade Du en eller flera vältor och vilket/vilka var träslaget/träslagen?
2. Vem är köparen?
3. Har Du fotat vältorna själv ordentligt?
4. Var allting leveransvirke där Du huggit rubbet själv?
5. Vad står det i kontraktet och vad har Du och köparen kommit överens om?
6. Var i Sverige har Du din skog?
7. Är Du väl införstådd med hur massaved klassificeras och leveransbestämmelserna för den köpare med vilken Du skrivit kontrakt?
8. Kan Du ha varit för generös i din egen bedömning av varje enskilt träd och bedömt allt som prima och lagt rubbet i samma trave i stället för att själv sortera upp i: prima, sekunda och utskott (energived) samt vrakat sådant som inte varit leveransgillt i skogen?
9. Om Du Googlar på nedanstående, finns det bra videor och annan information om massaved:
9.1 Prima och sekunda
9.2 klassificering/klassning av massaved


https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/aktuellt/sodrakontakt/nyhetsartiklar/2019/nummer-3/sortera-virket-enligt-det-nya-massavedssystemet-primasekunda/

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/60657/s-hr-fungerar-primasekunda.html

https://www.sydved.se/aktuellt/senaste-nytt/sydveds-leveransbestammelser-for-massaved

https://www.biometria.se/media/mwujr0k0/prima-sekunda-och-virkesredovisning-2019-06-03.pdf

Varfär ens sortera massaveden i prima och sekunda? Är ju bara att lägga med det sämsta i barrmassan. Och även granmassan tål nån röta.

Användarvisningsbild

Re: Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

Sjögården  
#806857 Att Södra valt att sortera upp massaveden i prima och sekunda har sin grund i att man vill kunna använda massaveden så att slutprodukten blir så bra som möjligt.
Enda möjligheten vad jag förstod var att hålla den rötskadade veden i 3 m och den prima i fallande längd.
Fibern blir olika och inblandningen av kemikalier också olika i recepten.
Sen fick man tillåta mindre mängder prima massaved 3 m efter stämmodebatten för några år sedan för att tillgodose många med mindre maskiner.😉

Avatar Fallback

Re: Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806867
Elis76 skrev:Sist men inte minst skadar det inte heller att närvara vid hämtningen, fast det kanske inte alltid är så lätt.

Skulle säga att de är omöjligt när virkesbilarna kör skift och du inte vet vilken vecka hämtning sker.
Även om du bor på fastigheten o har marken i samma by som jag, går de inte ha koll på de

Användarvisningsbild

Re: Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

svampbob  
#806888
gnisten83 skrev:
Elis76 skrev:Sist men inte minst skadar det inte heller att närvara vid hämtningen, fast det kanske inte alltid är så lätt.

Skulle säga att de är omöjligt när virkesbilarna kör skift och du inte vet vilken vecka hämtning sker.
Även om du bor på fastigheten o har marken i samma by som jag, går de inte ha koll på de


Det är lättare att följa ormens väg på hälleberget än veta när virket försvinner.

Användarvisningsbild

Re: Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

Ajbil  
#807825 Stod bredvid när han band men chauffören ursäktar sig med att han hade telefonen konferens, sedan hoppade han in och åkte utan att säga något. Ska skicka brev till VD för mellanskog närmaste dagarna så får vi se om han tycker det är ett normalt beteende. Själv har jag alldrig råkat ut för något liknande.
Har iallafall sålt resten av traven till en seriös uppköpare som granmassa. Kommer inte göra affärer med mellanskog något mer då dom har sådana chaufförer. Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

Elis76  
#807832 Perfekt,

Agera skyndsamt och skriv sakligt och konkret.

Avsluta mailet med en hemställan om att detta reds ut från Mellanskogs sida.

Användarvisningsbild

Re: Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

Ajbil  
#810468 Idiot förklarad av Mellanskog !
Efter att legat sömnlös om nätterna och grubblat om dagarna då jag sågat timmer,
Att det kan inte stämma har både skördat och kört ut själv även sågat några några bitar av samma trave som var prima.
Skrev därför ett brev till VD för Mellanskog där jag förklarade vad som hänt och skickade med chaufförens foton.
En chaufför som ska hämta barrmassa ska kunna tala med mig innan han lämnar gården, om han anser att det är 30 % torrgran.
VD Mellanskog lämnade över ärendet till någon med stor erfarenhet av att syna och mäta in timmerlass.
Tror han var logistik chef han ringde mig sa att han kollat på foton som jag skickat in, hade även skickat med ett par foton på traven som var kvar såg ut som klentimmer sa han och det stämmer bra för jag han inte såga allt.
Men för att återgå till chaufförens kort så såg han endast 3st torrgranar.
Fråga 1
Varför letar chauffören från Julita upp 3 st torrgranar och lägger dom tillsammans längst ut på lasset?
Fråga 2
Även om chauffören ringer upp Lennart inköpare på Mellanskog och säger att det är 30%torrgran så bör väl han vara så påläst att med fotonas hjälp kunna se att så är inte fallet
Fråga 3
Vem är bedragaren julita eller Mellanskog?
Fick mellanskillnaden på kontot snabbt,
Sedan ringde Lennart och ursäcktade sig att han skulle ha lyssnat på mig istället för på chauffören.
Hade ju sagt åt honom att det är omöjligt att det kunde vara så mycket torrgran ändå kör dom det till Enköping där chauffören själv mäter in.
Har lagt ner åtskilliga timmar på det här, Hade jag inte gjort det så hade jag grubblat fortfarande och förlorat
8000 kr.
Ser dagligen annonser om hur bra det går för Mellanskog kan ju bara undra hur många medlemmar dom lurar.
Mitt förtroende för Mellanskog är förbrukat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Egenhuggen massaved blev delvis torrgran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810818 Bra att du fick rätsida på det. Vet inte varför jag har avig inställning till Mellanskog, men det har jag även mot Stora och Moelven.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).