Massaved

Virkeslagren sjunker - höjt massavedspris i Norrland?

8 inlägg 2933 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkeslagren sjunker - höjt massavedspris i Norrland?

Torbjörn Johnsen  
#800822 Nu redovisar Skogsstyrelsen statistik över virkeslagren för årets första kvartal. Vi har tidigare pratat om virkeslagren som redovisades för årsskiftet/Q4 i både tråd här på Skogsforum och i vår podd. Nu redovisar Skogsstyrelsen virkeslagren på ett mer korrekt sätt, d v s i jämförelse med samma kvartal tillbaka i tiden. Det vi då kan se är att lagren av både massaved och barrtimmer sjunker till låga nivåer. Speciellt gäller detta för massaveden i Norrland.

Dags att höja massavedspriserna i Norrland!
Listpriset på massaved i det så kallade "prisdiket" (Svealand och södra Norrland) höjdes i början av året till samma nivå som massavedspriset i södra Sverige. Därmed försvann prisdiket och det blev istället en ny "norrlandsgräns" för massavedspriset. Anledningen till prishöjningen i Mellansverige är att massaindustrin riskerar brist på massaved och den beror till viss eller stor del på att massaved exporteras ut ur landet. Främst till Finland.

I Skogsstyrelsens Virkesbalansområde 1 (VBO 1 som avser Norrland utom Gävleborgs län och Härjedalen) har det tidigare funnits stora lager av massaved men de har nu sjunkit ihop rejäl. Skillnaden mellan Q1 2022 och Q1 2023 är 27% lägre massavedslager vilket motsvarar nästan 600 000 m3fub. Därtill så har även lagren av sågverkens massaflis sjunkit något.
Sjunkande lager betyder att industrin använder mer än vad som avverkas och i förlängningen kommer det att uppstå en brist. Export av massaved ut ur landet snabbar på denna utveckling och det finns storta intressen från finsk massaindustri att köpa massaved från Norrland. Norrland har idag det lägsta priset runt hela Östersjön och det finns stor chans/risk beroende på hur man ser det att Norrland kan bli en ny exportmarknad av marginalvirke när priserna nu stigit så mycket i andra delar.

Vem vil exportera massaved till Finland?
Under året (Q3) ska Metsä Fibers nya massabruk i finska Kemi startas upp och de kommer att behöva 4,5 miljoner m3fub mer massaved än vad som gick åt i gamla fabriken. Lägger man till att det är stopp på massavedsimport från Ryssland och att den baltiska massaveden blivit "svindyr" p g a stenhård konkurrens så kan man lätt se att finska bruk har behov av massavedsimport från Norrland. Frågan är bara vilka svenska aktörer som har intresse av att exportera? SCA, Holmen och Billerud har egna bruk att försörja så de kanske inte står först i kön att lasta båtar till Finland. Norra Skog däremot borde kunna spela en aktiv roll för att vitalisera den norrländska massavedsmarknaden. Eller är man nu allt för hårt bunden av att leverera till sitt delägda massabruk i Husum till "marknadsmässiga" priser så att man inte klarar av att spela förstafiolen i prissättningen på massaved? Sorgligt i så fall. Både för Norras medlemmar och andra skogsägare i Norrland. Paradoxalt nog så jobbar Norras nyförvärvade virkesköparbolag Meraskog i både Götaland och Svealand. En del av dem massaved de köper in i Götaland skickas med båt på export. Det kan med andra ord vara så illa att Norra Skog bidrar till att hålla ner massavespriset i de egna medlemmarnas verksamhetsområde samtidigt som man är med och bidrar till ökat pristryck på massaveden i andra delar av landet.

Hursomhelst så finns det goda grunder för att massavedspriserna snarast ska höjas i Norrland till samma nivå som i övriga delar av landet. Ta med dig detta som ett minimikrav om du planerar gallringar eller avverkningar framöver!

Den enda landsänden där massavedslagren ökar något är i VBO 4, d v s i södra och östra delarna av Götaland.

Sågtimmerlagren sjunker i hela landet
Det är inta bara norrlandslagren av massaved som sjunker utan det gör även lagren av barrsågtimmer. Jämfört med Q1 2022 så har timmerlagren sjunkit i samtliga VBO och det ganska rejält. Mest har timmerlagret sjunkit i VBO 3 med -31% och i VBO 2 med -28%. I södra delarna av Götaland har timmerlagren sjunkit med -20% och i VBO 1 med -18%. Även om det kärvar lite på marknaden för sågverken så hjälper sjunkande timmerlager till att hålla uppe priset till skogsägarna.

Här finns mer information om lagersituationen av sågtimmer, massaved och massaflis på Skogsstyrelsens webbsajt:
https://skogsstyrelsen.se/statistik/sta ... massaflis/



   TS
Avatar Fallback

Re: Virkeslagren sjunker - höjt massavedspris i Norrland?

surjämten  
#800934 Bra info!
Nu kan man sitta lugnt o hoppas/tro på ytterligare frisering uppåt?

Användarvisningsbild

Re: Virkeslagren sjunker - höjt massavedspris i Norrland?

svampbob  
#800960
surjämten skrev:Bra info!
Nu kan man sitta lugnt o hoppas/tro på ytterligare frisering uppåt?


Jag fick i förra veckan 490 kr netto för massan på en avverkning som jag sålde. Kommer att avverkas direkt efter semestern.
I min värld är det fantastiskt bra betalt men jag tror inte att jag har prickat toppen. Vedeldarekonomin kommer bara att växa sig starkare de närmaste åren. Plötsligt ser man nu grot på var och vartannat hygge och en trave björkmassa på gårdar där vedkapninig i större skala aldrig har skett förut.

Avatar Fallback

Re: Virkeslagren sjunker - höjt massavedspris i Norrland?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800969 Pelletspriserna är på väg ner, hur ser det ut på vedfronten?

Användarvisningsbild

Re: Virkeslagren sjunker - höjt massavedspris i Norrland?

svampbob  
#800979
Mangan skrev:Pelletspriserna är på väg ner, hur ser det ut på vedfronten?


De som säljer rå ved så här på försäsongen har fått justera ned de mest extrema priserna. Jag är rätt säker på att vi kommer att få se väldigt höga vedpriser i vinter när kylan kommer och elpriserna slår nya rekord.

Avatar Fallback

Re: Virkeslagren sjunker - höjt massavedspris i Norrland?

r93  
#800996
svampbob skrev:
Mangan skrev:Pelletspriserna är på väg ner, hur ser det ut på vedfronten?


De som säljer rå ved så här på försäsongen har fått justera ned de mest extrema priserna. Jag är rätt säker på att vi kommer att få se väldigt höga vedpriser i vinter när kylan kommer och elpriserna slår nya rekord.


Här nere i sydost så ligger björkveden på 800:- blandved 600:- och barrved 500:-

Som du skriver så ligger det vedtravar på varenda gård & i villaområdena så ligger det en tippad hög på var och varannan uppfart.

Så det råder ingen brist på ved till vintern, det positiva är väl att massapriset hålls uppe tack vare detta, men blir det en varm vinter så kommer det bli överskott då folk hamstrar.

Användarvisningsbild

Re: Virkeslagren sjunker - höjt massavedspris i Norrland?

svampbob  
#801009
r93 skrev:
svampbob skrev:
Mangan skrev:Pelletspriserna är på väg ner, hur ser det ut på vedfronten?


De som säljer rå ved så här på försäsongen har fått justera ned de mest extrema priserna. Jag är rätt säker på att vi kommer att få se väldigt höga vedpriser i vinter när kylan kommer och elpriserna slår nya rekord.


Här nere i sydost så ligger björkveden på 800:- blandved 600:- och barrved 500:-

Som du skriver så ligger det vedtravar på varenda gård & i villaområdena så ligger det en tippad hög på var och varannan uppfart.

Så det råder ingen brist på ved till vintern, det positiva är väl att massapriset hålls uppe tack vare detta, men blir det en varm vinter så kommer det bli överskott då folk hamstrar.


Jag tror att kamineldarna år bättre förberedda än många värmeverk och industrier.

Avatar Fallback

Re: Virkeslagren sjunker - höjt massavedspris i Norrland?

r93  
#801026 Där har du helt rätt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).