Massaved

Framtida huvudanvändning av massaved och grot

4 inlägg 1987 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Framtida huvudanvändning av massaved och grot

skogshare  
#791241 Vad tror ni mest på när det gäller framtida huvudsaklig användning av klenvirke och grot? Som råvara för långlivade produkter som träbaserade nanofiberprodukter och skiv- och isoleringsmaterial eller för extremt kortlivade som biobränsle/bioenergi eller för kortlivade produkter som olika papp- och papperskvalitéer med möjlig återvinning?



   TS
Avatar Fallback

Re: Framtida huvudanvändning av massaved och grot

macke  
#791414 Tror att massabruken kommer vara inriktade på papper och kartong som idag.
Nanofiberprodukterkan ha en framtid men oljan är nog svår att konkurrera med ännu.

Användarvisningsbild

Re: Framtida huvudanvändning av massaved och grot

skogshare  
#791441
macke skrev:Tror att massabruken kommer vara inriktade på papper och kartong som idag.
Nanofiberprodukter kan ha en framtid men oljan är nog svår att konkurrera med ännu.


Grundfrågan är om massabruken kommer att ha tillräcklig betalningsförmåga i förhållande till aktuella alternativ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtida huvudanvändning av massaved och grot

macke  
#791444 Jag tror betalningsförmågan kommer att vara god. Sedan så hoppas man ju för konkurrensen skull att det dyker upp någon annan än bruken som kanske tillverkar skivor eller gör plast av massan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).