Massaved

Norra Skog har höjt priset på massaved

12 inlägg 5134 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norra Skog har höjt priset på massaved

Elis76  
#770985 Norra Skog har i dagarna justerat upp priserna på massaved.
350:-/fub för barr
360:-/fub för björk

Till detta kommer Norras alla pristillägg (medlemspremier), bl.a. 20:-/fub om man är certifierad, tillgänglighetstillägg, bärighetstillägg plus vinstdelning på bruttopriset innan avverkningskostnader som utbetalas 2023.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

joran  
#770990 Sveaskog hakar på!

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

Torbjörn Johnsen  
#770995 Minus transportavdrag?

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

Mellberg  
#771007
Torbjörn Johnsen skrev:Minus transportavdrag?


Transportavdraget för MV är 30 öre/km. Men högst 70 kr/M3fub hos Norra Skog.

Sveaskog är en lokal statlig aktör här i norr, men de har också detta avdrag, utan ett övre tak vad jag kan se.

Bättre att välja Norra alltså, för oss småskogsägare i Norrland.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

joran  
#771019 Sveaskog har 70kr som tak för fraktavdraget, samma som Norra.
Skönt att inte vara medlem i Norra Skog nu när virkespriset kommer dra iväg ordentligt hos övriga aktörer.
😉

Avatar Fallback

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

axwell  
#771062
joran skrev:Sveaskog har 70kr som tak för fraktavdraget, samma som Norra.
Skönt att inte vara medlem i Norra Skog nu när virkespriset kommer dra iväg ordentligt hos övriga aktörer.
😉


Tyvärr tycks SCA få in det dom behöver från sina leverantörer trots en prislista på 300 kr/fub, minus 30 öre/km i fraktavdrag.
Tidigare hade dom ett tak för avdraget, det ser jag inte nu.

Många skogsägare verkar vara i likviditetskris eller sakna omdöme.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

joran  
#771065 SCA har verkligen tappat stinget på virkesköp och timmerpriser. Men pengar tjänar dom ändå, så det räcker och blir över.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

Elis76  
#771068 SCA är Sveriges näst största skogsägare efter statliga Sveaskog. De försörjer med lätthet sin egen industri med egen råvara. Resten importerar de och köper på Svenska marknaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

toker72  
#771076
joran skrev:Sveaskog har 70kr som tak för fraktavdraget, samma som Norra.
Skönt att inte vara medlem i Norra Skog nu när virkespriset kommer dra iväg ordentligt hos övriga aktörer.
😉

Man behöver inte sälja åt föreningen man är medlem i hänger dom inte med i priserna ska dom inget ha och då väljer i alla fall jag att inte sälja åt föreningen jag är medlem i men ligger priset lika eller över då säljer jag åt föreningen.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

joran  
#771096 Oki, trodde man var tvungen sälja till föreningen enligt stadgarna. 👍

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

Mellberg  
#771104
joran skrev:Oki, trodde man var tvungen sälja till föreningen enligt stadgarna. 👍


Tycker du skall kliva på Norra - tåget, då blir du en vinnare. Vet inte var i Västerbotten du håller hus, men varken SCA eller Holmen kan idag konkurrera med Norra. Kanske något lokalt sågverk, eller så får du inte betalt för alla träden. :mrgreen:

Välkommen till Norra Skogsägarna. 😎

PS. norra höjde bränsleveden med 30 % igår. Jag som glömde anmäla i våras. Ibland har man lite tur som medlem i Norra. 👍

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog har höjt priset på massaved

toker72  
#771115 Vid en större avverkning skulle jag kolla med flera för även om det ser ut som föreningen ligger ok i pris kan det mycket väl vara så att tex Holmen bjuder mycket över prislistan är det mindre poster leveransvirke skulle jag vält föreningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).