Massaved

Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

10 inlägg 8641 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#728855 Vi fortsätter artikelserien om träbaserade skivor på iskogen.se. Den första artikeln i iskogen, som beskriver olika skivtyper, har vi diskuterat i tråden Spånskivor, OSB och PSL - något för Sverige?.

OSB är en relativt ny produkt som snabbt blivit populär. Priset har stigit rejält under året så det ser i alla fall ut att vara lönsam tillverkning just nu. Kan OSB vara en produkt för svensk skogsindustri?

Är det ett troligt scenario att vi kommer att tillverka mer långlivade produkter i Sverige av det som inte blir trävaror? Eller kommer massabruken att fortsätta som enda kanal för sågverksflisen och klenvirket?

Här hittar du artikeln:
https://iskogen.se/skogsindustri/osb-sk ... r-sverige/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

skogshare  
#728858 Ett utmärkt uppslag! Se gärna vad ni kan få fram också när det gäller långlivade, träfiberbaserade nanoprodukter. Bl.a. vore det värdefullt att veta hur långt man kommit i produktutveckling och omsättning i produktion och i vilken mån de kan vara hälsovådliga på samma sätt som asbesten.

Användarvisningsbild

Re: Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

skogshare  
#728976 Ytterligare ett långlivat användningsområde för massaved/mekanisk massa/tidningspapper, som kan vara värt att diskutera och belysa när nu vissa papperkvalitéer sviktar betänkligt, är olika former former av isolering, Hur kan sådan massproduceras inom  befintlig industri, hur ser efterfrågan ut kvantitetsmässigt och vilken betalningsförmåga kan antas för den aktuella råvaran. 

Avatar Fallback

Re: Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

norrskog  
#729505 Med dagens diesel priser och skatter tror inte jag att nya trä fabriker kommer startas i Sverige. EU vill ju vi ska sluta avverka klenvirke för att kunna fortsätta elda med sina kol verk i södra Europa . Men vist . Jobb behöver vi alla men inte i skog industrin om EU får bestämma

Användarvisningsbild

Re: Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#729540 Diesel är väl inte direkt någon kritisk komponent vid skivtillverkning och skatten som industrin betalar på el är väl någonstans runt 0,5%? Elpriset i Sverige har ju blivit dyrare för att det allt mer linjerar sig med övriga Europas elpriser… Sverige är nog inget industriellt högkostnadsland idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

skogshare  
#730008 Givetvis bör Sverige ha egen tillverkning av både OSB- och MDF-skivor, förutsatt att de klarar av priskonkurrensen om råvaran - massaved, flis och spån - med andra avnämare. Inte minst för att de är långlivade kollagrande produkter. Är det någon som har koll på de båda produktslagens nuvarande teoretiskt möjliga betalningsförmåga för råvara? 

Avatar Fallback

Re: Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

LesterCGarreth  
#730042
Torbjörn Johnsen skrev:Diesel är väl inte direkt någon kritisk komponent vid skivtillverkning och skatten som industrin betalar på el är väl någonstans runt 0,5%? Elpriset i Sverige har ju blivit dyrare för att det allt mer linjerar sig med övriga Europas elpriser… Sverige är nog inget industriellt högkostnadsland idag.


Vore ju trevligt om det fanns mer förädling inom riket. Men att Sverige skulle vara ett lågkostnadsland håller nog inte många med om.
Nedanför här kommer en sk rant(som man säger på utrikiska) om andra problem gällande nyetablering inom industrin.

Priset på diesel är väl väldigt avgörande för allt? Både när råvaran huggs, skotas, körs på inmätning, körs till fabriken och sedan när OSB-skivan ska ut på marknaden. Sverige har världens högste dieselpris, snittet i världen är under tio kronor per liter.

Sen att elen blivit dyrare beror i princip helt och hållet på att Sverige stängt ned stora delar av kärnkraften. Nätet är överbelastat och att FAANG-bolagen får ha sina serverhallar här som typ ingen jobbar i, subventionerade till på köpet hjälper inte industrin eller svenskarna.

Flera etableringar har ju stoppats för att svenska krafnät sagt nej. Och nu när den galna drömmen om fossilfritt stål ska uppnås samtidigt som alla ska åka elbil, så undrar jag om någon vågar öppna nya industrier i Sverige? Volvo gör det bevisligen och även Nortvolt, fast de har ju politikerna bakom ryggen när de ska göra batterier och "rädda" klimatet. Startas det upp lite modern kärnkraft så kommer det att gå bättre med att "rädda" klimatet direkt, för det kommer att kräva enorma mängder energi som vi(hela världen) just nu saknar.


Sen som tidigare nämnts i tråden att EU hatar skogsindustrin tillsammans med miljölobbyn och värdelösa politiker gör knappast saker bättre.

Användarvisningsbild

Re: Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

skogshare  
#735802 @Torbjörn Johnsen, jag har åter i iskogen från den 24 september läst din spännande artikel om förutsättningarna för tillverkning av bl.a. OSB-skivor i Sverige. Bara några korta frågor;

- hur ska jag i kolumnerna längst till höger i tabellen förstå pris/m3 träråvara, utbyte och pris/m3råvara (vilken träråvara/råvara och till vilken inköpskostnad)?

- vilka limmer används för de olika skivtyperna, hur mycket per m3 färdig vara, är limmerna miljövänliga (eller kanske till och med biobaserade)

- finns möjlighet att få fram siffror på energiåtgången vid tillverkningen av de aktuella produkterna  

Kombinationen massivt trä och träbaserade skivor, måste enligt min uppfattning vara en framtidsmelodi för skogsnäringen och träbyggnadsindustrin både i Sverige och globalt 

Användarvisningsbild

Re: Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#735860 Räkneexemplet i tabellen är bara ett sätt att visa hur mycket värde olika skivmaterial skapar i konsumentledet och vad det motsvarar per kubikmeter råvara oavsett hänsyn till produktionskostnad, råvarukrav, logistikkostnader eller annat. Jag har helt enkelt räknat om skivornas volym och pris till ett kubikmeterpris för den ingående råvaran baserat på densitet och råvaruåtgång samt ett ungefärligt råvaruutbyte där jag dragit ett medel av vad jag kunnat hitta för respektive sortiment.

Det som jag tyckte var intressant var att se hur höga värden OSB-skivor genererar i jämförelse med spånskivor trots att tillverkningsprocessen har en del likheter. Sedan får man komma ihåg att konsumentpriserna jag använde från september 2021 är historiskt höga priser men det är samma för alla sortiment inkl massivträ.

När det gäller lim så verkar det inte som att någon form av biolim (ligninbaserat) används ännu men det kanske kommer. Enligt Svenskt Trä är det vanligast med karbamidlim (urea) i spånskivor och fenol(harts)lim i plywood, OSB och MDF. En del träfiberksivor, typ masonit och gamla tretex-skivor, tillverkades i en våt process utan lim.

Hur energiåtgången ser ut för att tillverka olika skivor har jag ingen aning om men det går ju alltid att "killgissa":

Tillverkning av skivor med finmalda fibrer, typ MDF eller board, bör ju dra ansenliga mängder energi. Det blir lite som ett tidningspappersbruk som sönderdelar trät på termomekanisk väg och de har ju varit stora el-slukare.

Vid tillverkning av plywood, spånskivor och OSB sönderdelas träet med knivar vilket inte drar lika mycket energi. Vid tillverkning av OSB och spånskivor så torkas spånen/trästrimlorna vilket drar energi men här används nog ofta spillmaterial från den egna verksamheten som bränsle. Sedan ska skivorna pressas vilket givetvis drar en del energi.

Det är överhuvud taget ganska svårt att hitta grundlig (och färsk) information om tillverkning av skivmaterial. De som tillverkar OSB-skivor idag är stora bolag i USA, Tyskland, Österrike och Ryssland. Det verkar inte som om dessa bolag driver speciellt mycket öppen forskning tillsammans med universitet eller institutioner som publicerar resultaten.

Här får ni som ev sitter på mer kunskap i ämnet gärna bidra med tips👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för en OSB-fabrik i Sverige?

skogshare  
#735881
Torbjörn Johnsen skrev:Räkneexemplet i tabellen är bara ett sätt att visa hur mycket värde olika skivmaterial skapar i konsumentledet och vad det motsvarar per kubikmeter råvara oavsett hänsyn till produktionskostnad, råvarukrav, logistikkostnader eller annat. Jag har helt enkelt räknat om skivornas volym och pris till ett kubikmeterpris för den ingående råvaran baserat på densitet och råvaruåtgång samt ett ungefärligt råvaruutbyte där jag dragit ett medel av vad jag kunnat hitta för respektive sortiment.

Här får ni som ev sitter på mer kunskap i ämnet gärna bidra med tips👍


Tack, Torbjörn för ett synnerligen gediget svar. Har dock svårt att följa logiken i ovanstående stycke. Förmodligen är det kolumnen med utbytesprocent, som gör det oklart att veta från vems perspektiv prisjämförelsen ska ses. De avgörande faktorerna ur; 

- konsumentens perspektiv är ju vad den färdiga varan kostar per m3 oavsett det är massivt trä eller OSB. Frågan är vilken betydelse densiteten har för konsumenter och byggare?  Utbytesprocenten (sågutbytet?) bör för dem vara ointressant. Borde här räcka med kolumnen "Pris / m3 träråvara". Hållbarhet,hanterbarhet och optimala bygglösningar är desto viktigare. 

- sågverkets perspektiv är vilken total försäljningsintäkt som genereras av hela utbytet från 1.0 m3fub timmer - dvs från sågad vara, flis och spån. Här är givetvis sågutbytesprocenten av stor betydelse. Avgörande för utpriset på kostnadssidan är  i huvudsak timmerpris, dimensioner, kvalité, försågad årsvolym och konkurrensen mellan sågverken .

- OSB-fabrikens perspektiv är de totala intäkterna från försäljningen av skivorna och resterande volym som t.ex. biobränsle/nanofiber. Här är bestäms utpriset förmodligen till största delen av genomsnittspriset på den ingående mixen av råvara i form av rundvirke, sågverksflis och flis från rivningsvirke och ev GROT.

Hur mycket kan vi förlita oss på det angivna sambandet mellan m3 och densitet?

Slutligen tycker jag att det är häpnadsväckande att vi ännu inte har några OSB-fabriker i Sverige, som naturliga komplement till sågverken. 

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).