Massaved

Flis som ska bli papper.

12 inlägg 10121 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flis som ska bli papper.

Öhver  
#691543 Så fungerar det nu: Man tuggar upp Flisen som sedan får ligga jag tror det är ca fyra dagar. Medan den ligger där så bildas en så hög värme inne i högen så den kan självantända. En stor maskin åker regelbundet och flyttar all flis för att sänka temperaturen.
Min idé eller fundering: Lägg all flis i en stor ränna med en matarskruv i botten. Över skruven sätter man rör som man har kallvatten i. Vattnet värms av Flisen ,man slipper köra maskinen så ofta. Vattnet kan man använda till uppvärmning av något. Vore kul om någon kunde ge en uppfattning om det är lönt att använda idén.



   TS
Avatar Fallback

Re: Flis som ska bli papper.

Cat554  
#691576 Har du gjord nogon kalkyl på skruvens dimensjon?

Användarvisningsbild

Re: Flis som ska bli papper.

Contårta  
#691817
Öhver skrev:Så fungerar det nu: Man tuggar upp Flisen som sedan får ligga jag tror det är ca fyra dagar. Medan den ligger där så bildas en så hög värme inne i högen så den kan självantända. En stor maskin åker regelbundet och flyttar all flis för att sänka temperaturen.
Min idé eller fundering: Lägg all flis i en stor ränna med en matarskruv i botten.


Är du säker på att man flyttar om all flis kontinuerligt? Det kanske varierar mellan industrier men jag vill minnas att man har en stor flishög där det är en matarskruv i botten som transporterar flisen. Men det finns garanterat variationer.

Finns det någon temperatur på flisen som är optimal inför förbrukningen?

Användarvisningsbild

Re: Flis som ska bli papper.

Öhver  
#692047 Det är nära 40år sedan jag jobba på pappersbruket. Det jag vet är att temperaturen var ganska så hög. Han som körde maskin sa att "den där högen ska jag flytta på". Så jag testade tog handen och körde in den i högen. Jag höll på att bränna mig så hög var den. Kan tänka mig ca 50-60°. Jo dom hade en ränna med en skruv i men inga rör över som kunde ta vara på värmen. Så dom kunde inte lägga på för mycket för då tog det eld.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis som ska bli papper.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692098 Jag sitter och stirrar på två sådana skruvar just nu. Visst utvecklas värme, men inget överdrivet.
Jag frågade nu mina kollegor i kontrollrummet och självantändning hade de aldrig hört talas om, någon stack ligger då ändå veckovis.

Användarvisningsbild

Re: Flis som ska bli papper.

Öhver  
#692121 Ja då har jag levt i en lögn i alla år 😐.Okej då får jag tacka för intresse och teknisk hjälp. MVH ohver

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis som ska bli papper.

skogsbonne  
#692123
Öhver skrev:Ja då har jag levt i en lögn i alla år 😐.Okej då får jag tacka för intresse och teknisk hjälp. MVH ohver


Det brinner lite då och då i barkhögarna på jobbet, det är ju sådana högar som ligger i månader/år.

Flis och spån som ligger i några veckor har aldrig självantänt

Användarvisningsbild

Re: Flis som ska bli papper.

svampbob  
#692226
skogsbonne skrev:
Öhver skrev:Ja då har jag levt i en lögn i alla år 😐.Okej då får jag tacka för intresse och teknisk hjälp. MVH ohver


Det brinner lite då och då i barkhögarna på jobbet, det är ju sådana högar som ligger i månader/år.

Flis och spån som ligger i några veckor har aldrig självantänt


Nog händer det att det självantänder. Jag kollade faktiskt igår av en annan anledning med renseriet ifall dom hade någon automatisk detektering av värmeutveckling/brand i flishögarna. Han jag pratade med skulle kolla men när han ringde tillbaka hade jag inte möjlighet att svara och sedan blev det helg. Jag räknar med att ha svaret på frågan inom kort

Avatar Fallback

Re: Flis som ska bli papper.

mooos73  
#692232 Brinner flishögar lite nu och då....ju högre fukthalt ju större risk för värme och självantändning.

Användarvisningsbild

Re: Flis som ska bli papper.

Fredrik Reuter  
#692236 Utan att veta säkert så skulle jag säga att detta gäller främst högar av bark. Det är enormt med energi som genereras vid främst en kemisk nedbrytningsprocess (en väl kompakteras barkstack kan i botten hålla en temp på över 1000 grader).

Vad som händer om man skulle ha en slinga i stacken och konstant ta ut varmvatten vet jag inte. Det blir ju en temperaturtransport ur stacken och tar man ut tillräckligt tror jag den kemiska processen kan avstanna. Men den som kommer på ett system med optimalt placerade slingor i en stack som är optimalt kompakterad med en optimal mix av material för ändamålet kan nog plocka ut en fin mängd "gratis" energi.

Här finns mycket att läsa för den som vill: https://www.svebio.se/app/uploads/2016/ ... kangas.pdf

Användarvisningsbild

Re: Flis som ska bli papper.

halvproffs  
#692252 Nog blir det rejält varmt i en spåhög. En kompis som hade en bysåg på 70talet hade då tanke på att lägga i slang i sågspånet och därifrån värma huset. Dock var nog avståndet för stort 500m.
Kände själv med handen och varmt var det bara ett par dm in i högen.

Torvbrytarna här la upp torven i långa korvar och plastade in dem. Trots det tog det fyr i dem ofta. En gång när jag ringde brandkåren hörde jag en suck, jaha dags igen ungefär.
Det blev så många utryckningar både på pelletsfabriken och i torvkorvarna att dom till slut fick betala för utryckningarna.
Helt rätt. Inte ska väl skattepengar finansiera
bolagens verksamheter. Efter det har det installerats bättre släckningsutrustning i fabriken iaf.

Avatar Fallback

Re: Flis som ska bli papper.

axwell  
#692253 SCA:s pelletsanläggning i Härnösand har haft mycket besvärliga flisbränder flera ggr.

Flishögarna i Torsboda (SCA) flyttas om då och då. Har inte hört om brand där, men när temperaturen i flisen stiger, klagar närboende på stanken som sprider sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).