Massaved

Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

107 inlägg 42061 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632782
ananders skrev:Det har inget med att ren tremeters massaved är besvärligare att transportera än fallande längder, utan det är när de två blandas. Det är till exempel vid slutavverkningsuppdrag där de appterar 3 meters massaved av rotstocken på grund av röta. För att undvika att blanda in dessa grova och korta bitar ihop med den längre massaveden som blir av de klenare topparna så har man gjort denna prisskilnad mellan fallande och standard massaved.


Men, det blir väl tvärt om. Du får mindre betalt om du gör en hög med 3m av tex rötskadade rotändar, än om du skulle blanda in de grova bitarna i de fallanda klena topparna.

Verkar ju inte som det är transport/hantering som avgör varför 3m skulle vara lägre betalt, i så fall undrar jag varför de började med detta nu.

3m har en del nackdelar, helt klart. Jag kör tex fortfarande med måttband, och då har jag ändå huggit några hundra kubik genom åren. Nu när man hugger vindfällen, så blir det många små bitar att vinscha istället för några färre längre. Skulle passat bra med fallande til vindfällen (det hör man ju på namnet :) )

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

ananders  
#632783
Mangan skrev:
ananders skrev:Det har inget med att ren tremeters massaved är besvärligare att transportera än fallande längder, utan det är när de två blandas. Det är till exempel vid slutavverkningsuppdrag där de appterar 3 meters massaved av rotstocken på grund av röta. För att undvika att blanda in dessa grova och korta bitar ihop med den längre massaveden som blir av de klenare topparna så har man gjort denna prisskilnad mellan fallande och standard massaved.


Men, det blir väl tvärt om. Du får mindre betalt om du gör en hög med 3m av tex rötskadade rotändar, än om du skulle blanda in de grova bitarna i de fallanda klena topparna.


Inte om det skulle klassas ner till sekunda, då får du 290 kr om du levererar fallande medans sekunda 3 meters betalas med 310. En eller två grova rötskadade bitar kan få kan ge ett stort utslag i en stuv i och med att du bara får ha 5% röta i prima.
Enligt Södra så är det en liten del av den rötskadade tremetersmassaveden som de särlägger på detta vis från avverkningsuppdrag som klassas ner till utskott. Om jag minns rätt var det runt 5%. Med lite otur så kanske 50% av massaveden klassats ner till sekunda om det inte särlagts.
Att särlägga rotbitarna ses också som positivt från timmerbilschaförer som tycker att det är lättare att lasta fallande massaved från en slutavverkning när de slipper de korta grova bitarna och det blir mindre luft i lasset.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

ananders  
#632786
jannee skrev:Både Södra och Sydved betalar LÄGRE pris för standardlängd ( 3 meters)
Fallande längder Prima Sekunda - Standardlängd Prima
Barrmassaved 325 - 290
Sekunda Barrmassaved 310 - 310
Björkmassaved rensorterad 345 - 310
Björkmassaved rensorterad 330 - 295
Aspmassaved rensorterad 345 - 310


Här är Södras prislista.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Sid Fernwilter  
#632792
ananders skrev:
alias skrev:Då det uppenbarligen går bra för Södra att både skota och transportera 2,45-2,55 m barrkubb med lastbil till industri så har jag svårt att se hur 3 meters massaved skulle kunna vara besvärligare än fallande dito...

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Det har inget med att ren tremeters massaved är besvärligare att transportera än fallande längder, utan det är när de två blandas. Det är till exempel vid slutavverkningsuppdrag där de appterar 3 meters massaved av rotstocken på grund av röta. För att undvika att blanda in dessa grova och korta bitar ihop med den längre massaveden som blir av de klenare topparna så har man gjort denna prisskilnad mellan fallande och standard massaved. Då blir risken mindre att stuvarna av fallande massaved blir nerklassade på grund av att några grova rötskadade rotbitar och självverksamma som vill leverera 3 meters massaved behöver inte vara så noga med att sortera bort röta då prima och sekunda betalas med samma pris och sekunda får innehålla 25% skogsröta av stuvens ändyta.
Att hantera de grova 3 meters ihop med massaveden från toppen som är upp till 2,5 meter längre är tycker åtminstone jag är besvärligt.


Visst finns det nackdelar med att blanda grov och klen massaved men om skogsägarna hade krävt att södra skulle aptera stockarna rätt, så hade problemet i stort sett inte funnits. Grova stockar med rotröta skall givetvis lumpas i nästan alla lägen och den rötfria delen skall istället med i den första timmerstocken. Att skicka en stock som har exempelvis 0,5 meter röta och 2,5 meter frisk ved som masaved är ren kapitalförstöring.
Man kan väl anta att massaved till södra betalas med cirka 350 kr /m3fub i dagsläget inklusive efterlikvid, och grantimmer till privata sågverk minst dubbelt så mycket. Liksom alla andra företagare bör vi aldrig eftersträva att maximera produktionsvolymen utan det är nettot på sista raden som är intressant.
För övrigt bildar lumpbitarna en volym död ved på fastigheten alldeles gratis, vilket passar mig som är väldigt förtjust i både naturvård, gratis och netto.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

ananders  
#632807
Sid Fernwilter skrev:
ananders skrev:
alias skrev:Då det uppenbarligen går bra för Södra att både skota och transportera 2,45-2,55 m barrkubb med lastbil till industri så har jag svårt att se hur 3 meters massaved skulle kunna vara besvärligare än fallande dito...

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Det har inget med att ren tremeters massaved är besvärligare att transportera än fallande längder, utan det är när de två blandas. Det är till exempel vid slutavverkningsuppdrag där de appterar 3 meters massaved av rotstocken på grund av röta. För att undvika att blanda in dessa grova och korta bitar ihop med den längre massaveden som blir av de klenare topparna så har man gjort denna prisskilnad mellan fallande och standard massaved. Då blir risken mindre att stuvarna av fallande massaved blir nerklassade på grund av att några grova rötskadade rotbitar och självverksamma som vill leverera 3 meters massaved behöver inte vara så noga med att sortera bort röta då prima och sekunda betalas med samma pris och sekunda får innehålla 25% skogsröta av stuvens ändyta.
Att hantera de grova 3 meters ihop med massaveden från toppen som är upp till 2,5 meter längre är tycker åtminstone jag är besvärligt.


Visst finns det nackdelar med att blanda grov och klen massaved men om skogsägarna hade krävt att södra skulle aptera stockarna rätt, så hade problemet i stort sett inte funnits. Grova stockar med rotröta skall givetvis lumpas i nästan alla lägen och den rötfria delen skall istället med i den första timmerstocken. Att skicka en stock som har exempelvis 0,5 meter röta och 2,5 meter frisk ved som masaved är ren kapitalförstöring.
Man kan väl anta att massaved till södra betalas med cirka 350 kr /m3fub i dagsläget inklusive efterlikvid, och grantimmer till privata sågverk minst dubbelt så mycket. Liksom alla andra företagare bör vi aldrig eftersträva att maximera produktionsvolymen utan det är nettot på sista raden som är intressant.
För övrigt bildar lumpbitarna en volym död ved på fastigheten alldeles gratis, vilket passar mig som är väldigt förtjust i både naturvård, gratis och netto.


Det är inget som helst fel i ditt resonemang men ingen vet ju på förhand hur långt upp rötan går. Och att låta skördaren lumpa 0,5 m åt gången kostar också både tiden det tar att kapa och för att skördarföraren ska besluta sig för om den nya ändytan är frisk nog att gå som timmer eller om han ska lumpa en bit till. Har man otur då så kanske han får göra 4 eller fler sådana cykler innan trädet är friskt nog.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#632816 Jag tycker inte det är så mycket att tjafsa om. Vill man hugga 3 meters barr så gör man det till 15 kr prisavdrag. Då kan man ha 25 procents röta i stället för 5 procent. Vill man slänga med lite torrträd så går det med 5 procent i stället för 1 procent. Så mindre krav på sortimentet och bara 15 kr prisavdrag.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

fura  
#632861 Jag tycker 3 meters underlättar att hålla isär sortimenten i skogen även vid uttransport och vid avlägg.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

haltegarden  
#632862 Instämmer, lättare att sortera och handskas med

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632871
Vedproducent skrev:Jag tycker inte det är så mycket att tjafsa om. Vill man hugga 3 meters barr så gör man det till 15 kr prisavdrag. Då kan man ha 25 procents röta i stället för 5 procent. Vill man slänga med lite torrträd så går det med 5 procent i stället för 1 procent. Så mindre krav på sortimentet och bara 15 kr prisavdrag.


Du har rätt, nästa år borde det vara tvärt om så att 3m får högre betalt, men att fallande där kan man ha mer röta. Vore orättvist om bara dem som levereraer 3m får ta del av det fina erbjudandet! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#632881
Mangan skrev:
Vedproducent skrev:Jag tycker inte det är så mycket att tjafsa om. Vill man hugga 3 meters barr så gör man det till 15 kr prisavdrag. Då kan man ha 25 procents röta i stället för 5 procent. Vill man slänga med lite torrträd så går det med 5 procent i stället för 1 procent. Så mindre krav på sortimentet och bara 15 kr prisavdrag.


Du har rätt, nästa år borde det vara tvärt om så att 3m får högre betalt, men att fallande där kan man ha mer röta. Vore orättvist om bara dem som levereraer 3m får ta del av det fina erbjudandet! :wink:

Ja lägg in en motion om det. Eller varför inte köra vartannat år :wink:

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632886 Smartaste vore ju förstås om man kunde välja högt eller lågt pris. Så fick alla som ville ha lågt pris fick det, oavsett längd på bitarna.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#632890 Jag tycker ändå det är rätt generöst som det är. 15 kr i avdrag för ett sortiment som tar ved som annars går som brännvedspris. Tror inte riktigt dom som lagt in motionerna egentligen läst exakt vad som gäller för 3 meter för det är inte dåligt som det är.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

550  
#632897 Som med alla regler mm som tillkommer nu för tiden är det bara anpassat för skördarhuggning. Inte konstigt att medlemmarna som är självverksamma blir förbannade när det hela tiden blir försämringar för deras arbete.

Visst är det bra att få ha 25 % röta med samma pris. MEN det är för skördarna som hugger det fina till prima med bättre pris och sorterar undan skräpet till 3 m och får fullt "3 m-pris". För alla som bara hugger 3 m så hjälper det inte mycket med att få ha 25 %, den enda fördelen är att slippa sortera några bitar till energived. Är det frisk gallringsvirke så kommer allt bli prima. Dessutom är det många självverksamma som endast gallrar själva, slutavverkningen lejs bort.

Fallande som sortiment är helt anpassat för skördarhuggning. Hopplöst att brossla manuellt och köra ut med smala stickvägar. Till er som tror att fördelen är att man slipper använda måttband så kan ni glömma det. Om ni inte har ögonmått i världsmästarklass. Ska man klara genomsnittslängd över 4,2 m så får det inte vara många 3 m bitar i. Får inte vara längre än 5,5 m, lycka till att se om en bit är 5 eller 6 m... Ska det bli utskott eller mätningsvägran om medellängd är mindre än 4,2 m eller det är bitar längre än 5,5 m i traven?

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

550  
#632898
Vedproducent skrev:Jag tycker ändå det är rätt generöst som det är. 15 kr i avdrag för ett sortiment som tar ved som annars går som brännvedspris. Tror inte riktigt dom som lagt in motionerna egentligen läst exakt vad som gäller för 3 meter för det är inte dåligt som det är.


För slutavverkning med mycket röta i rotstockarna, visst. Inte i gallring utan röta.

En annan försämring är att max diameter i praktiken har minskat (men det fattar väl inte majoriteten). Innan gick det chansa och en bit blev utan betalning. Nu när en hel trave vrakas måste man ligga några cm under för att vara på säkra sidan.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632900
Vedproducent skrev:Jag tycker ändå det är rätt generöst som det är. 15 kr i avdrag för ett sortiment som tar ved som annars går som brännvedspris. Tror inte riktigt dom som lagt in motionerna egentligen läst exakt vad som gäller för 3 meter för det är inte dåligt som det är.



Det är ju väldigt lite som blir nåtgot annat än prima, kanske 5% eller så. Att man får högre pris för den lilla andel som sekunda spelar ingen roll, särsiklit om man är självverksam då det är mest förstagallring, där det sällan blir mycket röta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).