Massaved

Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

107 inlägg 42242 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Erre  
#632693 Vi hugger gärna 3 meters här.
Mest för att det är lättare att skota med traktor och huggarvagn.
Är betydligt lättare att slå i träd som ska stå kvar med 5,5 m bitar än 3m bitar

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

skogsjan695xl  
#632694
Nyborg skrev:
skogsbonne skrev:
Skogsola skrev:Ser inget problem med att manuellhugga fallande. Man ska ju inte bära runt dem gubevars utan fälla dem dit man vill ha dem.



Hugger också fallande, slipper man hålla på med måttbandet :-bd

Beror väl på hur jag vill ha det i skogen, jag sågar 3-meters för att slippa för stora stickvägar, jag plockar hellre lite med massabitarna. Min skog är för liten för ett rationellt skogsbruk, jag vill gärna ha så många träd som möjligt kvar på den lilla ytan jag har. Massaved saxen är välanvänd! Sen har jag också en kort kram på kärran. 🤗


Inte för att vara den nu. Men om du vill ha så många träd som möjligt kvar på den ytan du har ska du väll inte gallra bort nått eller??

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

skogsjan695xl  
#632695
hlb skrev:Jag har, för första gången, kört barrmassa i fallande längder i vinter, (nåja denna säsongen). Väldigt tråkigt att vända varannan bunt när man inte har stickvägsbredd som en länsväg och dessutom fina kantträd, som man äger själv. Hoppas att cheferna går tillbaka till att sälja 3-meters.


Det handlar bara om teknik att föra virket mellan stammarna för att vända det.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632697 Riktigt tråkigt med olika långa bitar om man har vajerkran. Prövade köra allt 420cm (som är minsta medellängd) ett lass, det funkade hyfsat. Hadgått ltie bättre med längre kranarm, troligen. Även mer brossling med vajerkran i skogen, bitarna skall ligga fint och alla toppar åt samma håll och högarna på rad.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Nyborg  
#632701 Beror väl på hur jag vill ha det i skogen, jag sågar 3-meters för att slippa för stora stickvägar, jag plockar hellre lite med massabitarna. Min skog är för liten för ett rationellt skogsbruk, jag vill gärna ha så många träd som möjligt kvar på den lilla ytan jag har. Massaved saxen är välanvänd! Sen har jag också en kort kram på kärran. 🤗[/quote]

Inte för att vara den nu. Men om du vill ha så många träd som möjligt kvar på den ytan du har ska du väll inte gallra bort nått eller??[/quote][/quote]
Nä, men om jag ska få någon tillväxt på det som jag får kvar så måste det ju gallras, det jag menar är att jag om jag skulle aptera längre massaved skulle jag tvingas att ta ner fler träd för att kunna hämta dessa! Och alla skogar är ju inte hektarsvis uppdelade i olika åldersklasser. Det är inte bara stora domäner som skall skötas, i mitt fall tycker jag att det är roligt att kunna gå skogspromenader och kunna se att det fortfarande är skog...

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

ananders  
#632703 Fick det förklarat på ett Södramöte under den gångna hösten.

Det beror på att i en slutavverkning apterar de de 3 metersmassa som första bit om det är rotröta och denna bit vill de inte lägga i den fallande massaveden av två anledningar.

1. Det är besvärligare för skotarförare och timmerbilschaförer att hantera dessa grova tremetersbitar ihop med de övriga längre bitarna i fallande längder.

2. En eller ett par grova bitar med röta i änden kan lätt bidra till att stuven på bilen klassas ner från prima till sekunda vid inmätning och har man då som säljare otur så är det många stuvar som kan gå denna vägen.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632706 Här har det varit fallande längd på massan länge. Jag ser inga nackdelar med det. Inga problem att hantera fast jag har smala vägar, man får svänga ut dom ur beståndet. Och 50% mer med på lasset.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632709 Här har vi haft det i 25 år och tyckte att det var ett lyft när det kom. Bitarna mitt emellan vägarna når nästan inom räckhåll av sig själva. Rottneros vill ha 3 meter men då betalar de ett hyfsat tillägg som kompenserar merarbete och volymförlust.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Nyborg  
#632724 Tydligen ingen ide att försöka försvara tremetesbitarna här... Mitt totala skogsinnehav är ca 6 ha, varav en del av detta är granplantering. Men i detta forum måste man väl tydligen ha mycket mera skog för att räknas. Alla har inte stora maskiner! /Johan

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

JohannesG  
#632725 Ser väl främst tre fördelar med fallande:
• Möjlighet till mer på lasset vid skotning.
• Friare aptering, kan exempelvis dra ut det sista på toppen ner till minsta leveransgill diameter.
• Vältorna blir kortare.

Största nackdelarna är väl:
• Något bökigare att lasta vid smala stickvägar.
• Risk för ostabila lass och vältor vid hög inblandning av kortare bitar om inte dessa läggs vid sidan.
• Jobbigare för åkaren att få stabila lass med mycket volym. Speciellt om det är många korta bitar iblandat.

För åkarens del är vad jag förstått ren 3meters eller 5,5meters det bästa.
Vid en hämtning här av 3m bränsleved (torrträd) fick åkaren med sig 60,52m³fub. Om det var vikten eller volymen som satte stopp vet jag inte, det får någon annan svara på. Men helt klart är att det inte är några problem att få bra lass och hög volym med 3meters.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Torbjörn Johnsen  
#632730 Kontentan av Södramotionerna var att jämställa betalningen för 3-meters med fallande. Det blir det ju fritt för var och en att hugga det som passar en bäst utan att tappa i pris. Vissa sortiment passar ju uppenbarligen vissa skogsägare bra medan andra mindre bra.

Någon motionär uppgav att de kollat upp transportsidan och de hävdade att det inte fanns någon direkt skillnad i varken nettolast eller vad åkaren fick betalt per m3fub. Samt att volymen 3-meters är så liten så att det bara handlar om småpengar och att 3-meteers i huvudsak kommer från självverksamma som man inte borde missgynna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

alias  
#632733 Då det uppenbarligen går bra för Södra att både skota och transportera 2,45-2,55 m barrkubb med lastbil till industri så har jag svårt att se hur 3 meters massaved skulle kunna vara besvärligare än fallande dito...

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Nyborg  
#632735 Jag hade bekymmer när jag tog över vår fastigheten är farsan gick bort. Han hade sålt till sydved (det lilla han hade sålt) och jag gjorde ju samma sak. De ville ju definitivt inte (enligt den inköparen) ha 3-meters massaved! Hade en jag kände igen som jobbade för Södra som sa att "klart det funkar med 3-meters". Tur att en del kan lösa bekymren. Tycker för egen del att det är kul att hugga och det är tillfredsställande att kunna göra resultat i skogen! Men det är inte bara för att få in pengar! Det bästa är att jag kan forma min egen skog...

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

ananders  
#632760
alias skrev:Då det uppenbarligen går bra för Södra att både skota och transportera 2,45-2,55 m barrkubb med lastbil till industri så har jag svårt att se hur 3 meters massaved skulle kunna vara besvärligare än fallande dito...

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Det har inget med att ren tremeters massaved är besvärligare att transportera än fallande längder, utan det är när de två blandas. Det är till exempel vid slutavverkningsuppdrag där de appterar 3 meters massaved av rotstocken på grund av röta. För att undvika att blanda in dessa grova och korta bitar ihop med den längre massaveden som blir av de klenare topparna så har man gjort denna prisskilnad mellan fallande och standard massaved. Då blir risken mindre att stuvarna av fallande massaved blir nerklassade på grund av att några grova rötskadade rotbitar och självverksamma som vill leverera 3 meters massaved behöver inte vara så noga med att sortera bort röta då prima och sekunda betalas med samma pris och sekunda får innehålla 25% skogsröta av stuvens ändyta.
Att hantera de grova 3 meters ihop med massaveden från toppen som är upp till 2,5 meter längre är tycker åtminstone jag är besvärligt.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

jannee  
#632781 Både Södra och Sydved betalar LÄGRE pris för standardlängd ( 3 meters)
Fallande längder Prima Sekunda - Standardlängd Prima
Barrmassaved 325 - 290
Sekunda Barrmassaved 310 - 310
Björkmassaved rensorterad 345 - 310
Björkmassaved rensorterad 330 - 295
Aspmassaved rensorterad 345 - 310

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).