Massaved

Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

16 inlägg 18827 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

ebex  
#625126 Jag följer ditt kloka råd Norrtälje och svarar där jag kanske kan ha något o tillföra diskussionen.
Det som tynger massa industrin är en 30% nedgång i massapriset. Södra aviserade en höjning i början på feb med 40 usd/ton till840 och ett par andra hängde på. Den höjningen gick till viss del igenom. Det kan nog ses som någon form av botten denna gång isof. På sågsidan är det ett överutbud pga Barkborreangrepp i Tyskland Tjeckien mm som spökar. GranMarknaden börjar differentiera sig och ett lägre pris på torrgran har bildats.
Sedan har inte vädrets makter varit de bästa ur ett drivningsperspektiv.

Detta året blir nog lite sämre då alla sitter på gamla kontrakt som idagsläget är dyra.
Furan o löv är ok men med gran ser jag ingen ljusning i år.

Vår skogsindustri har köpt marginalvolymer (säg10%)på andra marknader under hela min livstid och betalt betydligt mer för detta givetvis. På så sätt slipper de höja på de 90% också. inget fuffens med det utan bästa möjliga lösningen ur ett ekonomiskt perspektiv. Sen kan man tycka bra eller illa om det...

Ingen kan sia om efterlikvider i framtiden, men det har ju varit ca 8% över tid, och Södras mål är ju att dela ut 50% av vinsten över tid. Södra har hållit inne en hel del av vinsten dessa två rekordår, så det Finns lite och skjuta till vid ett dåligt år.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).