Massaved

Aptera massaved första gången

18 inlägg 20649 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aptera massaved första gången

nilsszzon  
#602341 Ska aptera lite björkmassa i en granplantering där jag inte vill att skördaren kör ut i plantorna och ska fälla dessa i luckorna och transportera ut på 2 personer och timmersax , samt lite annan upparbetning på andra ställen när jag ändå ska sälja en del virke

har fått från inköparen att sikta på 4,5m fallande längder , läste att vissa tog kortare bit på rotbiten för att hålla högre diameter på denna.
själv var min tanke att köra 4,5m bitar direkt tills jag kommer upp där jag får göra avvägning på att brossla grenverket eller sälja som flis. dvs ( kapa av på lämpligt ställe utan kvista så skotaren får med sig toppen och grenverket eller lönar det sig att få ut massabit på min. 5cm diam i toppen? )

rör sig om björk och bok i diam 16-28cm i brösthöjd.

eller berätta hur ni brukar göra?

tacksam för tips , ngnstans måste man börja



   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602342 Skall du inte satsta på 3m istället, om du skall jobba så mycket manuellt? Björk och bok i den dimensionen låter ganska tungt annars.

Har du tillång till vinsch kan du ju dra ut längre bitar i taget (eller helträd).

Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

nilsszzon  
#602344 det rör sig om 10-15 träd ungefär med grövre diam än 20cm så inte hela världen . det mesta är långa rangliga björkar som stått trångt och som fått luft men vill ändå bli av med dem för när plantorna börjat komma igång så slår de i sönder mer av storm eller fällning
ja ev . tänkte jag kapa ur så skotaren kan dra de till sig och göra sista knycken men tror det får bli ett arbetspass istället med polaren för att inte sinka skotaren alt. att jag gjort för dåligt jobb med skäret så det knäcks innan den kommer in alt bryts för mkt

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

jannee  
#602346 "Tror" att det blir avdrag om du kör 3 meters längder.
Håller med Mangan om att det blir tungarbetat med långa längder om du inta har grip-
Även med vajerkran blir det lite omständligt men visst går det, ta då ALLA i stället 4,2 meter.
4,2 m är en längd bruken gillar.
Inga problem om du kör ned lillenden under 5 cm, bruken sväljer det mesta

Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

nilsszzon  
#602349 ni gillar inte mitt förslag alls med att låta toppen vara och gå till flis? jag vill samtidigt få undan riset då jag ska plantera nu till våren med så därav lite känslig med liggande ris

annars kan jag köra 4,2 - 4,5m bitar och den översta kör jag till kaminved =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptera massaved första gången

Grålle52  
#602369 Toppar från 10-15 träd blir inte mycket flis!

Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

nilsszzon  
#602376 nej men är ju enbart de träd som jag ska ta ute i plantering , som skrivit är det första gången jag ska aptera och då är det bäst att börja så rätt det går . nästa gång kanske det sker i större skala och med inköpt vagn

redigering , kommer huggas ca 8ha totalt denna gången 3ha bok, 1ha ek , 3ha gran 1ha björk

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

HN  
#602411 Hej. Det är kanske möjligt att fälla och kvista lite så att skördaren når dom och upparbeta. Prata med skördarföraren om det är ok. Skulle vara intressant och höra vad maskinförare tycker generellt om att man fäller efter första rundan

Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

nilsszzon  
#602416 vad menar du med att fäller efter första rundan? skördarföraren har inget att säga till om när det gäller dessa urplock av träd då jag inte ens kommer ut där med hjälp av min lilla yamaha grizzly pga redan planterad gran som jag inte vill ha sönderkörd. anledningen till att där står ett antal björkar är pga förra markägaren som inte tog ner dessa och nu är det mer problem än nöje , precis som de som inte dikesrensar vid avverkning och sen ska man in och få till det ändå med minsta skada...

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

HN  
#602422 Ok jag förstår ditt problem. Jag läste tidtagare inlägg dåligt. Det jag tänkte på var i gallring att man fäller åt skördaren det han inte når.

Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

alias  
#602424 Är det kontrakterat fallande längder på massaved så är det fallande längder som gäller (annars får köparen bannemig skriva ut att det är ny standardlängd på 4,2 eller 4.5 m). Jag ser önskad längd/minsta medellängd som något som man bör försöka sträva efter på leveransen som helhet - sen hur väl man lyckas får man ju besked om när man får mätsedlarna.

Om du ska hugga igenom så stor volym som flera hektar så påverkar ju inte medellängden på de ca 15 träd som du hugger motormanuellt medelvärdet nämnvärt.

Själv brukar jag kvista stammen upp till minimidiametern och sen kolla på måttbandet hur lång gagnvirkesstam trädet har. Delar därefter totallängden på lämpligt antal bitar så att de blir mellan 3 & 5,5 meter - alla bitar blir lika långa så får den som skotar virket vända virkesreset hur han vill då det är någorlunda jämndraget i bägge ändar.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

nilsszzon  
#602428 tycker det låter vettigt som du gör alias , den modellen har med slagit mig här innan under dagen. det är kanske så att inköparen sagt 4,5m för att majoriteten ska vara runt det . jag frågade enkelt bara vilken längd jag skulle upparbeta de träden i fråga och fick svaret 4,5m . jag är nöjd med inköparen så vill inte ha pajkastning på denne utan det är mina frågor som är dumma.
prislistan på massaved säger björkmassa särsorterad fallande längder så då kör jag de längderna som det blir mest utav. inget om just 4,5m
tack för svaren!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602488 Men du skriver att skotaren ska nå toppen av träden så då kan skördaren göra det också bara du fäller och gärna kvistar av det grövsta.

Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

nilsszzon  
#602505 jag skriver att jag ska bära ut bitarna så skotaren når dessa och där toppen inte nås av skotaren får jag dra ut även denna , tror inte det är så enkelt för skördaren att ta ut trädet om han enbart når toppen heller för den delen. samt att jag inte vill ha för mkt rotation runt plantorna
och nog borde skotaren nå längre än skördaren , detta är slutavverkningsmaskiner som ska in och köra inget småmaskiner

en annan fråga , finns där ngt annat sortiment för björk mer än massa? tycker priset är lågt på så bra virke hur gör övriga med rak och välväxt björk på 20cm i brösthöjd och uppåt. eller det är massa rakt av som gäller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera massaved första gången

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602517 Björktimmer finns. Brukar huggas i tremeterslängder. Krök spelar ingen roll men få kvist och inte rödkärna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).