Massaved

Slopat minimimått för massaved?

20 inlägg 21701 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slopat minimimått för massaved?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598876 Lägsta måttet är fortfarande 5 cm ub men toleransen för dimension är 10% innan traven blir sekunda. 10% av volymen ( inte av antalet) är väldigt mycket. I praktiken bör det då gå att skicka med nästan hur mycket småpinnar som helst. Eller har jag fattat fel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

Axl  
#598879 Ja du har nog rätt fast blir det över 10% blir det utskott (för löv och contorta 20 om jag fattat rätt!).

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

jörgent  
#598881
Axl skrev:Ja du har nog rätt fast blir det över 10% blir det utskott (för löv och contorta 20 om jag fattat rätt!).


"utskott"????

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

axwell  
#598901
jörgent skrev:"utskott"????

Utskott; samma som vrak, dvs en vara som är för dålig.

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598905 Åh bra, tack för den infon!

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598906 Södra betalar 180:- för utskott av massaved, som exempel.

Observera att man tar stickprov för att bedöma andel, har man otur så är de klena bitarna alla synliga...

https://www.primasekunda.se/wp-content/ ... -08-15.pdf
Senast redigerad av Mangan tor 05 dec 2019, 12:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

jörgent  
#598907
axwell skrev:
jörgent skrev:"utskott"????

Utskott; samma som vrak, dvs en vara som är för dålig.


Tack!

Användarvisningsbild

Re: Slopat minimimått för massaved?

Grålle52  
#598939
Mangan skrev:Södra betalar 180:- för utskott av massaved, som exempel.

Observera att man tar stickprov för att bedöma andel, har man otur så är de klena bitarna alla synliga...

https://www.primasekunda.se/wp-content/ ... -08-15.pdf



180kr??!!! Jag får 230 för energived!

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

Avslutat-02  
#598941 Har vi otur i lågkonjunkturen så ligger nog massapriset på ca 230 kr/m3....

Användarvisningsbild

Re: Slopat minimimått för massaved?

Grålle52  
#598942 Jag gör aldrig massa. Timmer eller energived. Lägga tid på massaved som ska klassas ner till allt möjligt. Nä bara ta timmerbitarna och stega upp resten till e-ved.

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

jannee  
#598946 Nu får vi i söder 365 kr (dubbelcertifierad) + efterlikvid, och detta efter sänkningen som skett.
Ni som befarar ett så dåligt massavedspris bor i HELT FEL del av landet :grin:
Spelar absolut ingen roll om det blir lågkonjunktur här i Sverige för då exporterar vi i stället massaveden.
Vi har en spelare som tänker sätta igång med stor export av massaved med även av borrvirke.
Just nu är visserligen både Sydved och Södra fullsketna av massaved men framförallt av borrvirke, men om något år kan det vara tvärtom.
Oroa sig om framtiden är bara dumt, bättre att hoppas på en ljusare framtid (det vänder ju inom en månad :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

fastfälld  
#598955 Grattis att du inte bor i monopol- landet eller som det kallas prisdiket... 😉 Kommer aldrig att få nått vettigt pris på leveransmassa här. Vet inte hur många gånger man hört inte en pinne under 400 kr osv... Är det inte stormar och barkborre som fyller massaplan hos dem så är det de 10 delägarna till skogsfastigheterna som ska ha sina pengar oavsett prisnivå. Eller de nyrika som investerar i skog och avverkar/ gallrar bara för att investeringen ska ge avkastning. Eller de stackars heltidsbönderna som behöver intäkterna för hålla konkursens brant en liten längre bit bort då mjölkpriset/ köttpriserna viker nedåt 😱 Men vänder ju om en månad 😉 😉 Förhoppningsvis blir det inte tårtkalas på en viss större aktörs huvudkontor i samband med en storm denna vinter 👍

Användarvisningsbild

Re: Slopat minimimått för massaved?

Kan_allt  
#598967 Del av stock under 5 cm mäts ej in, den leveransgilla delen av stocken mäts in som vanligt. Tror det är så även på prima sekunda. Klent är inget att oroa sig för. Övergrovt är inte bra, räcker väl med en Övergrov för att det ska bli utskott? men sällan förekommande. Tänk på att en till synes massastock ofta duger till timmer. Klentimmer kan se förjävla fult ut men klass 4 kanske ger lika betalt som massa?

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623491 Södra accepterar ner till 3cm under bark.

http://www.vmfsyd.se//matinstruktioner-visning/253

Avatar Fallback

Re: Slopat minimimått för massaved?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681660 Skicka klenvirket som flisved istället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).