Massaved

Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

27 inlägg 19219 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582948
busholle skrev:Eftersom effektbristen är till större delen en överföringsfråga så lär förbrukare i elregion 4 vara av störst intresse. Tror därför att Hylte är mer sannolikt än Kvarnsveden. Hur är det med Aspa och Nymölla, är de mindre elintensiva än Hylte?

Frågan är när Södra skriver ett likadant avtal, Värö lär nog vara intressant att strypa?

Fixar de inte till stora delar sin egna el?

Användarvisningsbild

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

Torbjörn Johnsen  
#582949 Jo, Aspa & Nymölla tror jag är sulfatbruk och de förbrukar inte så mycket extern el eller producerar t o m sin egen el via ångturbinerna. Samma med Värö. Däremot är de mekaniska/termomekaniska bruken stora elförbrukare eftersom de använder stora elmotorer för att "slipa loss" fibrerna samt att de använder hela vedvolymen till massa och därmed inte får något bränsle att bränna. I takt med att tidningspappersbruken (Hylte & Kvarnsveden) minskat produktionen borde ju elbalansen påverkats till det positiva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582958 När Hylte stängde en av sina produktionslinor så gjorde det 1% av förbrukningen i elområde 4 så visst är det törstiga anläggningar.

Så sultatfabrikerna tillgodoser sitt energibehov genom att elda överskottet från massakokningen istället?

Avatar Fallback

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

Hema  
#582961
Orsa skrev:I Nya Zeeland, som har ett litet "lokalt" nät som behöver intensivregleras har man tagit hjälp av allmänheten. Uppvärmningsbehovet är ju moderat jämfört Sverige men varmvatten vill ju alla ha. Husen/ gårdarna har tämligen stora elvarmvattenberedare 2-300L när man klarat sej med 50-100L som då blir som ackumulatorer. När elnätet behöver minska effekten styr man ut en signal via elledningarna som slår av beredarna. Detta är något som man i praktiken kan leva bra med.
Nu kanske inte Sverige har så många elberedare som kan ackumulera, men sedan oljetankarna slängdes ut ur villorna finns i princip bara vedtravar, pelletssilos och flisfickorna, samt bilarnas bränsletankar och tonåringarnas powerbanks kvar som buffertar av energi öht. Försvarets kol- och oljelager tömde och brände väl staten upp med början i mitten av 90-talet.
Så stänger vi kärnkraften så blir det nya tider.

Elnätsägaren Vattenfall har pratat om att byta ut sina elmätare och delvis ta bort säkribgsavgiften. Detta för att sätta säkringsavgiften till månadens toppnotering. De har även pratat om smarta elnät, där elproducenten styr konsumenternas elförbrukare såsom varmvattenberedare.

Sedan va det väl mp som ville förbjuda stora vvb till hushåll, med motivation att de drog mer ström. Men den infon kan jag inte hitta nu.

Användarvisningsbild

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

Torbjörn Johnsen  
#582963
busholle skrev:Så sultatfabrikerna tillgodoser sitt energibehov genom att elda överskottet från massakokningen istället?


Japp! Drygt hälften av rundvirket som körs in till ett sulfatbruk hamnar i pannorna :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

Fredrik Reuter  
#582986 Ja, vår uträkning i tråden Svenska massabruks utsläpp av koldioxid 2018 visar att så mycket som 63% av massaveden eldas upp i ett sulfatbruk!

Avatar Fallback

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583127
Fredrik Reuter skrev:Ja, vår uträkning i tråden Svenska massabruks utsläpp av koldioxid 2018 visar att så mycket som 63% av massaveden eldas upp i ett sulfatbruk!


Nej, i uträkningen står att 63% av råvaran eldas upp, detta innefattar väl rivningsvirke, stubbar, GROT e.t.c eftersom det kopplas till Co2-utsläpp?

Edit: Torbjörns uttryck "Drygt hälften" håller jag dock med om :wink:

Användarvisningsbild

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

Torbjörn Johnsen  
#583129 Jag tror inte att massabruken tar in varken rivningsvirke eller stubbar? Ett värmeverk kanske men inte ett sulfatbruk. Men på sikt kanske de behöver göra det om lignin och tallolja ska säljas vidare till drivmedelsproduktion istället för att eldas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583132
Torbjörn Johnsen skrev:Jag tror inte att massabruken tar in varken rivningsvirke eller stubbar? Ett värmeverk kanske men inte ett sulfatbruk. Men på sikt kanske de behöver göra det om lignin och tallolja ska säljas vidare till drivmedelsproduktion istället för att eldas.


Jo jag arbetar just med att elda biobränsle på ett massabruk.
Men det är ju inget man behöver se inifrån, bränsleupparbetningen är ju ofta synlig utifrån.
I förra veckan eldades t.o.m bowlingkäglor :wink:

GROT, torv, stubbar, virke, lastpallar, spån....och bowlingkäglor tydligen.

Avatar Fallback

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

Hema  
#583251 Blev det precis en Strike? :)

Användarvisningsbild

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

MrStraightpull  
#583305 "De har även pratat om smarta elnät, där elproducenten styr konsumenternas elförbrukare såsom varmvattenberedare." Intressant, är nog bara i skyddade monopol man kan säga så. MP kommer att stanna landet!

Avatar Fallback

Re: Elintensiva bruk drar ner för att klara eltopparna

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583355
MrStraightpull skrev:"De har även pratat om smarta elnät, där elproducenten styr konsumenternas elförbrukare såsom varmvattenberedare." Intressant, är nog bara i skyddade monopol man kan säga så. MP kommer att stanna landet!


Elmarknaden är ett geografiskt skyddat monopol och har så varit länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).