SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Massaved

Karta över bruk som använder massaved 2017

8 inlägg 14440 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Karta över bruk som använder massaved 2017  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#522029 Här nedan finns en interaktiv karta som visar vart i Sverige de massa- och/eller pappersbruk som använder massaved finns. Låter det konstigt? Det är det (lite), men läs vidare för spännande info!

@göt frågade i tråden Sågtimmerkartan 2017 om en karta som visar vart massabruken finns. Den utmaningen antogs men jag insåg ganska snart att det inte är så lätt. För det första så går de flesta fiberindustrierna under samlingsnamnet “Massabruk”. Men det är som du säkert vet fel. Det finns många olika typer varav de vanligaste är fiberindustrier som tillverkar massa och säljer denna (avsalumassa), dessa kallas massabruk. Men det finns också pappersbruk som gör all sorts olika typer av papper och kartongbruken är andra exempel som kan göra allt från wellpapp till kartonger för iPhones och grädde.

För att krångla till det extra så finns det fiberindustrier enligt ovan som varken maler eller kanske främst kokar flis till massa. Dessa industrier köper in avsalumassa och stoppar in i sin pappers- eller kartongmaskin. Och som pricken över I:et så finns det fiberindustri som köper in flis, kokar den och jobbar vidare med en slutprodukt, här är det oftast så kallad sågverksflis som köps in men alltså inte massaved.

När jag satte mig med kartan så insåg jag snabbt att det gäller att inte krångla till det. Det som torde vara mest intressant för oss Skogsforumare (oavsett om du skogsägare, maskinförare eller entreprenör etc) är vilka fabriker som konsumerar massaved. Alltså de bruk som får leveranser av massaved direkt från skogen och vidareförädlar själva. Anledningen är att massaved är ett av de två stora sortimenten som kommer ur skogen, detta då som du säkert vet tillsammans med sågtimmer.

Så, så fick det bli och här nedan är första versionen av skogsindustrier som konsumerar massaved. Kartan är som sagt interaktiv och du zooma, klicka och svajpa runt efter bästa förmåga. Eftersom den är interaktiv så är den inte på något sätt klar. Det finns hur mycket som helst att stoppa in och tanken är att kartan ska bli ett levande dokument och att vi skriver här i tråden när uppdateringar sker. Viktigt är dock att all information i denna karta är från 2017.

Denna interaktiva karta ska ses som komplement till den statistiska Massavedskartan 2017.

Har du några önskemål om vad som ska vara med i kartans information? Skriv några rader här nedan. Gillar du kartan och tycker att den tillför ett värde, dela gärna med dig av länken till denna tråd - tack!

Kartan: https://drive.google.com/open?id=1_gysI ... sp=sharing

PS. Just nu ligger det siffror med i några kommentarer för några bruk. Dessa har inget värde och har inget med datan att göra, det blev så i importen. DS.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Karta över bruk som använder massaved 2017

Göt  
#522030 Fin karta intressant att få se...Tack :-bd Det är ju massakonsumenterna som är intressanta

Avatar Fallback

Re: Karta över bruk som använder massaved 2017

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522194 Jag tycker Waggeryd Cell ska vara med på kartan också :-)

Användarvisningsbild

Re: Karta över bruk som använder massaved 2017

Fredrik Reuter  
#522196 Hej,
De är med i materialet men inte på kartan då de inte köper massaved utan uteslutande använder sig av sågverksflis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Karta över bruk som använder massaved 2017

jannee  
#522197 Brukar ligga stora vältor med massaved längs E 4an just utanför Vaggeryd.
Gjorde i alla fall så tidigare, kanske p.g.a. Gudrun och Per.

Användarvisningsbild

Re: Karta över bruk som använder massaved 2017

Fredrik Reuter  
#522198 Hej,
Det är troligtvis till något annat.
På deras sajt skriver de att de använder sågverksflis och i miljörapporten så har de också en särställning i utsläpp om man jämför med de som ex flisar själva och kokar.

http://waggerydcell.se/sv/foretaget/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Karta över bruk som använder massaved 2017

Torbjörn Johnsen  
#522200
jannee skrev:Brukar ligga stora vältor med massaved längs E 4an just utanför Vaggeryd.
Gjorde i alla fall så tidigare, kanske p.g.a. Gudrun och Per.

Det är nog bränsleved för pelletsfabrik och/eller värmeverk.

Användarvisningsbild

Re: Karta över bruk som använder massaved 2017

Fredrik Reuter  
#522216 Hej,
Vi fortsätter med lite kartor då jag idag testade att lägga in datan i en så kallad heatmap. Kartan mappar själv ut volymer utifrån koordinater och man får en översikt vart det förbrukas mest massaved.

Datan som ingår i denna är förbrukad massaved helår 2017 per bruk som köper in massaved (ej sågverksflis).

Jag kan inte till 100% verifiera siffrorna men i stort ska de stämma och för en heatmap bör det absolut fungera.

Rött på kartan är stark koncentration av massaved, här kan man se att det är fyra städer som utmärker sig.

Karlstad
Gävle
Sundsvall
Örnsköldsvik
Piteå

Dessa städer har skogsindustrier som tillsammans förbrukar mycket massaved.
Kartan är inte publicerad men jag tror en skärmdump kan funka så länge.

Vad drar du för slutsatser om detta?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).