Sida 1 av 2

Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: fre 09 feb 2018, 00:08
av Torbjörn Johnsen
SCA skriver idag att de inleder miljöprövningen för en bruksutbyggnad i Obbola. Just nu håller SCA på och bygger ut Östrandsfabriken i Timrå från 430 000 till 900 000 årston pappersmassa vilket gör bruket till ett av de större för blekt barrsulfatmassa i världen. Planerna för Obbolafabriken är en nästan lika stor utbyggnad. Från 450 000 årston kraftliner till 850 000 årston. Massaproduktionen ska i så fall utökas för att klara volymökningen men en del kommer att täckas med returpapper. Skogsbolagen investerar tungt i Sverige just nu och det är trevligt att det finns en framtidstro inom skogsindustrin. Hur tror ni det kommer att påverka den norrländska massavedsmarknaden om den här investeringen beslutas? Finns det outnyttjade volymer eller blir det huggsexa efter virke?

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: fre 09 feb 2018, 08:08
av isteskog
Nog går det att få fram mer gallringsvirke med rätta priser! :ugeek:

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: fre 09 feb 2018, 09:18
av svampbob
Jag vet att en av parametrarna för investeringsbeslutet är eventuell råvarubrist.

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: fre 09 feb 2018, 19:01
av Höglandserik
Men i och med bottniabanan och nu också norrbottniabanan, borde det inte finnas goda möjligheter att köra mycket på massaved på tåg till Obbola? Hur hårt belastad är banan mellan Vännäs och Umeå egentligen? 🤔

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: fre 09 feb 2018, 19:04
av svampbob
Jag tror att även den är rätt hårt belastad.

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: fre 09 feb 2018, 20:24
av Famag
Ska med nöje leverera till SCA
Vi i prisdiket kan få en till att leverera till.
De fem massabruk inom femton mil (Gästrikland) kan fortsatta hämta sin ved i Norge, Baltikum och Syd Amerika

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: fre 09 feb 2018, 21:33
av fredrikN
Min erfarenhet av SCA är att deras ambition är att hålla ner massapriset.
Det går ju att koka massa av sågtimmer om man vill,
å på så vis hålla ner massapriset.

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: fre 09 feb 2018, 21:33
av axwell
Höglandserik skrev:Men i och med bottniabanan och nu också norrbottniabanan, borde det inte finnas goda möjligheter att köra mycket på massaved på tåg till Obbola? Hur hårt belastad är banan mellan Vännäs och Umeå egentligen? 🤔


Knappast troligt att SCA tar den risken att inte få några leveranser om det snöar 15 cm eller kallare än -10 grader.
Det är ju totalt kaos i persontrafiken vintertid Sundsvall-Umeå.

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: ons 07 mar 2018, 10:12
av svampbob
DSC_0038.JPG

Från dagens tidning.

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: ons 07 mar 2018, 13:15
av sojoh
Om SCA behöver Botniabanan för vedtransporter så blir nog ordning på trafiken!

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: tor 22 mar 2018, 19:25
av svampbob
Nu har SCA tagit beslut om förprojektet i Obbola och ett förprojekt leder nästan garanterat till ett skarpt projekt och bygge i Obbola. Däremot verkar det gå sämre för pilotanläggningen för biodrivmedel.

Nu blir det nog ännu svårare att hålla nere priset på skogsråvaran.

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: tor 22 mar 2018, 20:21
av Torbjörn Johnsen
Hur ser råvaruanskaffningsområdet (puh, långt ord) ut för Obbola om man jämför med bioraffinaderiet som lagts på is (ö-vik)? Har SCA lättare att få fram virke inom sitt område eller är det deras relativt sett större råvaruorganisation som är avgörande?
Spännande att följa det här! Fler tåg från prisdiket?

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: tor 22 mar 2018, 20:26
av isteskog
Eller skepp med ved.... 😢

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: tor 22 mar 2018, 20:47
av svampbob
Torbjörn Johnsen skrev:Hur ser råvaruanskaffningsområdet (puh, långt ord) ut för Obbola om man jämför med bioraffinaderiet som lagts på is (ö-vik)? Har SCA lättare att få fram virke inom sitt område eller är det deras relativt sett större råvaruorganisation som är avgörande?
Spännande att följa det här! Fler tåg från prisdiket?


Pilotanläggningen för bioraffen är i Obbola men den skarpa anläggningen är tänkt att byggas i Timrå. Det ryktas att resultaten från pilotanläggningen inte ser så lovande ut. Den tänkta anläggningen i Övik är väl den på Domsjöfabriken men det tror jag bara är fantasier då plats och pengar saknas.

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Postat: tor 22 mar 2018, 21:01
av Sandström87
Tanken är väl att det ska byggas inom befintligt fabriksområde i domsjö. Och vad gäller pengar är nog inte det problemet i domsjö det är garantin för råvaran som är den stora nöten.
Vad jag förstår så är birla ett betydligt större företag än SCA