Massaved

50 kr mer för massaveden i Norge

15 inlägg 9388 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

50 kr mer för massaveden i Norge

Torbjörn Johnsen  
#492164 Tidningen ATL skrev en artikel häromdagen om rejäla höjningar av massavedspriserna i Norge, ATL refererar till skogsägarföreningarna Mjösen och Viken skogs webbsidor som anger prisnivåer som ligger 25-30% högre än i fjol. Som skäl anges att StoraEnso som köper mycket massaved från Norge nu får konkurrens av SCA som behöver virke till Östrand.

Stora Enso är en dominerande köpare av norsk massaved med en årlig import till Sverige på upp emot 2 miljoner kubikmeter. Nu får bolaget ökad konkurrens i Norge från sina svenska konkurrenter när SCA bygger ut i Östrand. Det här har lett till en prishöjning på norsk massaved. Enligt vad ATL erfar har massavedspriserna i Norge höjts med 50 kronor per fastkubikmeter (m3fub).


Här hittar ni ATL-artikeln om prishöjningarna och här hittar ni information på Viken Skogs sajtom prishöjningen. Tyvärr finns inga faktiska virkespriser angivna men det kanske några av våra norska medlemmar har koll på prisläget?



   TS
Avatar Fallback

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

isteskog  
#492188 Det är Norrmännen värda, de har ju till och med haft sämre massavedspris än oss i "prisdiket"! :sad:

Avatar Fallback

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

jannee  
#492200 Och Södra köper massaved från Lettland för att hålla ned priserna :mrgreen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... n-massaved

Avatar Fallback

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

isteskog  
#492211 Det gäller att hålla ner priserna på massaved märker man! Uselt av Södra att importera när en prishöjning får fram virket här hemma också.... 😡

Användarvisningsbild

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492212 Varför skulle Södra inte hugga i sin egen skog de har i Baltikum? De äger ca 24 000 ha där!

Avatar Fallback

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

isteskog  
#492237 Är det bara virke från egna skogar som letar sig till Sverige då? Har du fakta på det så ändrar jag min inställning!

Användarvisningsbild

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492241 Det ända jag vet som importeras är sitkagrans ved från Danmark och att de har ett sågverk i södra Finland som den fick med i köpet av Crown men det virket går till uk. I Baltikum had de 24000 ha skogsmark och att massa kommer där ifrån främst löv. Om de köper något vet jag inte men då det är små volymer som kommer är det mindre troligt. De tar ju även virke från Gotland.

Avatar Fallback

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

isteskog  
#492252 Det här var definitivt barrmassaved från Lettland! :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492261 24 000 ha borde ge 80-100 000 avverkade funkar om året. Så det blir nog en och annan båt med barrmassaved.

Användarvisningsbild

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

Andreas99  
#492273 När köpte de denna skogen där? För förr så köpte de båtlaster i hamnen och jag tror inte de har slutat med det.
Men det borde ju vara lätt att ta reda på.

Användarvisningsbild

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

Andreas99  
#492275 2014 importerades 20 000-25 000m3fub i månaden till Mörrum. Så jag tror inte att man bara skickar virke från sina egna skogar i Baltikum.

Användarvisningsbild

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492276 2000- idag köper de skog! 24 000 m3 är två dagars produktion och det är nog inte bara import utan vad som angör hamnen!

Användarvisningsbild

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

Andreas99  
#492277
Tåndemåla skrev:2000- idag köper de skog! 24 000 m3 är två dagars produktion och det är nog inte bara import utan vad som angör hamnen!

Det var importen till Mörrum 2014. Mörrum förbrukar inte så mycket som Mönsterås. Å hur som helst så stämmer inte påståendena om att de bara hämtar från sina egna skogar i Baltikum.

Användarvisningsbild

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492288
Andreas99 skrev:
Tåndemåla skrev:2000- idag köper de skog! 24 000 m3 är två dagars produktion och det är nog inte bara import utan vad som angör hamnen!

Det var importen till Mörrum 2014. Mörrum förbrukar inte så mycket som Mönsterås. Å hur som helst så stämmer inte påståendena om att de bara hämtar från sina egna skogar i Baltikum.

Hur vet du det? Nu är det upp till dig att visa att det gör så. Mörrum förbrukar ca 9000 m3fub om dagen. Jag har inte sagt att de inte hämtar från annat än sina skogar. Bara att jag vet att de gör de. De kanske byter massa mot timmer där borta eller köper björkmassaved till Mörrum.

Användarvisningsbild

Re: 50 kr mer för massaveden i Norge

Andreas99  
#492292 För att det går att hitta rapporter om det om man googlar. För att jag känner folk som jobbar där.
Du hävdar ju i två trådar här att södra knappt importerar något virke från Baltikum, förutom att det kan komma en massa massa från deras egna skogar där.
Jag tror inte alls att man är så fel ute när man säger att de köper där dyrare än här, för att slippa höja priserna på hemmaplan och på allt. Tycker att det är tråkigt att ett medlems ägt bolag vill dölja sin import.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).