Massaved

Andel röta i aspmassa

3 inlägg 11076 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Andel röta i aspmassa

anersimyra  
#469957 Andel röta i massaved känns något förvirrande. 67% i enskild bit trodde jag gällde samtliga trädslag, men såg i dag en uppgift som angav 10 % Skogsröta i granmassa. I ett annat stycke läser jag att p.g.a miljövänliga blekmetoder får barrmassa innehålla Max 67 % Skogsröta, gäller det då 67 % röta i hela traven? Vad jag förstår får massatrave innehålla Max 10 % skogsröta, går den rötade andelen med i processen, eller vrakas den? Skiljer man på lös och fast röta? Hur bedömmer man en bit med hålighet. Jag hugger nu ett bestånd med lite grövre asp, de flesta rotbitarna har ca 20 % faströta i rotbiten, vissa mindre, och andra mer. Virkesköparen vill ha aspmassa levererad, men det blir väl brännved av samtliga rotbitar med faströta då traven i annat fall kommer innehålla långt över 10 % rötat virke.. :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Andel röta i aspmassa

jannee  
#469964 Ljus fast röta inga problem = ok.
Upp till 67 % ändröta får finnas i enskilda bitar, dock får den totala rötmängden inte överstiga 10 % i lövmassa.
Självbevarelsedriften gör att man sorterar bort de värsta rötbitarna - lägger dem i energiveden.
Du sorterar väl också fram tändsticksvirke :?:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 0dK8pSN6Dw

Användarvisningsbild

Re: Andel röta i aspmassa

anersimyra  
#469975 Tack Jannee, nej något tändsticksvirke blir det nog inte, det är gamla aspar i Nackareservatet som ska bort då vi hugger fram gammal betesmark. Men den fasta rötan har inte samma färg som den friska veden, den har nära nog samma röda färg som du kan se hos björk.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).