Massaved

Vad göra med Asp ?

136 inlägg 163229 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Houthakker  
#40336 Sågning av asp gör jag 3" och med en sida okantad, strö upp det hela med tillräckligt mycket mellanrum och sedan är det bara till att klyva blocket in den tjockleken du behöver för att hyvla den. Jag är intresserad i att köpa asp, ek, al och björkstock.
Kiselföreningarna i den tjocka barken och veden gör redskapen snabbt slöa. Vassa verktyg krävs med rätt spånvinkel.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Fiat 4WD  
#52698 Jag rota runt lite på Swedish Match hemsida å även Tidaholm tändsticksfabriks webplats men hittar ingen om inköpare eller om avlägg.
På WMF syds hemsida finns dock en "mätningsbestämmelser för tändsticksved av Asp" Den är dock daterad till Aug 2000.
Har nån färskare info å priser mm.
:?:
/Anders

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52751 Enligt Södra region väst så köps tändsticksvirke ifrån Skaraborgsdelen av Ulricehamns-skaraborgs sbo, Vänerbyggdens sbo, Norra Skaraborgs SBO och Finnvedens sbo (öster om E4) samt Vätterbygdens sbo (öster om E4). Hur inköpsområdent ser ut i region öst vet jag ej.

Standardlängd 3,10 m och minsta toppdiameter 22 cm. Minsta trave 7 m3 fub och max 10 % vrak. Lveranstid 1 augusti - 31 mars, med 50 kr premie 1 augusti - 30 september och 20 kr premie 1 oktober - 30 november. Pris 400 kr/m3fub under 1 december - 31 mars (vägklass A+ B), vägklass C ger 10 kr

Lagringsröta och stamröta (av tickor) tillåts ej. Viss centrumstäld skogsröta tillåts i rotstocken (30% av diametern)

Max 6 kvistar/stock, vars grovlek är beroende av toppdiametern. 22 cm -> max 6 cm kvist. 30 cm -> max 9 cm kvist och 40 cm -> max 12 cm kvist

Krokighet, max 15 cm från centrumlinjen.

Vresig ved, spjälk, klyka,djupa rotveck, ringsprickor, spik, dubbar m.m. tillåts ej.

Ett alternativ till tändsticksvirke kan ju också vara aspkubb, som ger ca 550 kr/m3fub i A-klass hos Sveaskog. Kraven är snarlika tändsticksvirket. Leveranstid 1 september till 30 april

Längd 3 meter, minsta toppdiameter är 24 cm och max diameter är 80 cm.

Avvikerlse från mittlinje är 10 cm. Max 20 % rödkärna. Centrumställd skogsröta max 25 % av stubbskäret. Ringsprickor tillåtna till max 1/3 av diameter. Övriga krav sammanfaller med tändsticksvirke se ovan)

Obs, ovanstående priser gällde vid årsskiftet! Kolla med din virkesköpare för aktuella priser m.m.

Ps, tändsticksfabriken i Tidaholm heter Vulcan (med betoning på u:et) och inget annat!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52763 Senaste numret av Skogsbruket har en del tips om hur man gör sig av med asp.
En herre körde med en blandning av spolarvätska och Roundup som sprutas i fickor.Tänk er detta tips i tidningen Skogen.Då skulle väl hela redaktionen skaka galler nu..
Mera normala tips var ringbarkning,högstubbe,ecoplug mm. Nytt för mig var ett tips om att lägga en hög grovsalt eller gödsel(salpeter)på stubben för att hindra stubbskott på hygget.

Annars är ju finnarna duktiga på att förädla asp.

Aspkubb? Köper verkligen de större skogsbolagen in detta ovanliga sortiment? Jag sålde ca 200-300 fub asp,varav en del riktigt fin, förra året och där gick allt som lövmassa(á 310:-/fub netto).

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52842
nisse skrev:Aspkubb? Köper verkligen de större skogsbolagen in detta ovanliga sortiment? Jag sålde ca 200-300 fub asp,varav en del riktigt fin, förra året och där gick allt som lövmassa(á 310:-/fub netto).

/Nisse


Tja, om de inte köper aspkubb, varför har de då prislistor för aspkubb? Fast prislistorna kanske bara täcker ett begränsat geografiskt område... I vart fall kan det löna sig att leta ordentligt bland alla virkesinköpare istället för att bara nöja sig med att bara sälja lövmassaved med mössan i hand...

Med alla virkesinköpare menar jag verkligen alla virkesinköpare. Efter lite letande i mina trakter hittade jag faktiskt ett lokalt lövsågverk som sågar allt sågbart löv. Under sina 10-15 års verksamhet så var den största posten han köpt på 35 m3. Den minsta posten låg på 2 små stockar... Lövsågverket ligger ca 10-15 km från min skog...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52862 Visst skall man höra med alla intressenter.Småsågarna gör ju sällan reklam för sig och anledningen är nog att man inte har några problem med att få fatt i billig råvara "runt knuten".
Lite synd att inte små-löv-och specialsågarna kan växla upp,för nog känns det som en högre förädlingsgrad än att slänga in det i massakoken.
T.ex finns här i trakten en liten såg som gör grävmaskinmattor/broar av övergrovt.En poppis produkt i blötmarker.
Tyvärr är timmerförbrukningen en droppe i havet,men jag gillar dessa driftiga entreprenörer som hittar möjligheter.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52864 Niking var håller du och lövsågverket till geografiskt.
Och nisse lika dant, sågen du skriver om är den i Lappland eller Skåne.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52894
Famag skrev:Niking var håller du och lövsågverket till geografiskt.

Strax söder om Hjo!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Fiat 4WD  
#58660 Hej alla Forumister!

Lite uppdatering på Asp-fronten

Fick tyvärr bli massa-högen av Aspen i år. 280:-/m3.......

Får vara mer på tårna till vintern å hitta nån driftig lokal sågare. Har pratat med Pelle Nellbro på Dalalnds-byggtema men de hade inget special-sortiment för asp eftersom det inte säljer.
MEN säljer det inte, för att ingen vet att det finns....??

Annars är ju panel o ffa Bastulavar idealiskt för Asp.

Det MÅSTE finnas mycket bättre avsättning för asp än som massa.

TIPS: Kolla runt INNAN ni tar ned nåt, markanden är oerhört känslig för leveransdatum.

Vårhälsning från
Anders

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59542
Fiat 4WD skrev:Det MÅSTE finnas mycket bättre avsättning för asp än som massa.


Här vill dom inte ens ha aspmassa, aspmassa går som brännved á 240 kr :sad:

Asptimmer däremot är det bättre avsättning för....

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

mrlynx  
#59820 Vad är det för krav på asp för att leverera som timmer?
minsta mängd och mått och kvalitetskrav?

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Torparn79  
#59824 hittade det här:
http://www.booforssjo.se/default.asp?PageID=615

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Fiat 4WD  
#60047 Dagens!

Jo, Jag har sett Boforssjö men de vill inte köra mer än 200 km för att hämta... så de gick bort. annars är kraven likartade som för Swedish Match.

Jag tänkte mer på timmer till panel, lister, snickeri-trä,samt det klassiska; bastulavar. tips mottages tacksamt.

Det gäller ju att vissa på användningsområden som borde vara utmärkta fär ett trä som är fukttåligt, inte spricker när det väl torkat å inte kådar eller rinner.

/Anders

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Pidden  
#60978 Sälj det som AspKubb, Då kan du få det levererat som tändsticksvirke. Vi har kört en del grov asp och det behövdes minst 7 m3 för att de skulle bli leveransgillt. Men sånt vet nog din leverantör bäst.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Blivande snickare  
#156385 Morfar byggde/bygger fågelholhar av asp. De hänger/ha hängt här hemma och på skogen nu i flera år utan att ruttna, bara blivit gråa.

Bastu inredning, japp. Vet en som byggde med tall i bastutaket. Han rev ut det snabbt som fan efter att han fått några droppar het koda på ryggen. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).