Massaved

Aptering, dubbeltopp massaved

19 inlägg 26789 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aptering, dubbeltopp massaved

sikketNamn  
#160613 självklart A om man tar sig förbi med aggregatet på första försöket, annars tar man ett omtag o kapar enligt alternativ A också, de andra alternativen tar ju bara onödigt lång tid.
inga av alternativen vrakas då det inte är "luft" emellan.
och som anställd skördarförare så är det inte många chefer som vill att man apterar lövträd ut till sista lövet, det är helt enkelt inte lönsamt.

Avatar Fallback

Re: Aptering, dubbeltopp massaved

Robertberg  
#160640
Bertilsson skrev:Med risk att bli missförstådd sammanfattar jag kort följande.


Att kunna prata med bönder på bönders vis borde resultera i ett diplom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering, dubbeltopp massaved

granqvist  
#160657
Mäki skrev:
Chainsaw Charlie skrev:Finland har nog lite hårdare krav än vad vi har här. Det måste vara rätt så lea bitar om dom ska vrakas i alternativ D i barrmassaved. Granmassaveden har lite hårdare krav men det beror på att det brukar vara röta i det gamla toppbrottet och då duger inget av de andra alternativen heller.

Alltså, för barrmassaved och lövmassaved så funkar alla alternativen så länge det inte blir allt för krokigt och även då brukar mycket klara sig utan att vrakas.

Nja... jag tror inte vi har hårdare krav för jag har aldrig hört att massa har vrakats om det inte varit allt för stor del ruttet eller torrt med i partiet.

Jag utgick bara från vad vi blivit skolade till men som skördar förare försöker man ju optimera andelen som åker till industrin och eftersom vi har skördar mätning så lider inte säljaren om det skulle bli vrak så det betyder att så gott som allt duger i praktiken.

Slipmassa= granmassa har krav på att var raka och utan "elefantfot" inga klykor eller toppar så där är kraven högre.


Japp, slipmassan har hårda krav, där tvivlar jag på att toppbitarna kvalar in i något av fallen A-C och inga av D:s bitar. I teorin har kunde man på mitt område i samma huggning sälja följande granmassakvaliteter:slipmassa,"vanlig" massaved, sulfatmassa(rötskadat) och flisved (mycket rötskadat). Vanligen tror jag det är slipmassa _eller_ normal massaved + de övriga.

Nog har det ju slunkit in lite krokiga bitar i mina leveransvältor av slipmassa då och då :mrgreen: Turligt nog så har det inte blivit provknippen av dom.

Avatar Fallback

Re: Aptering, dubbeltopp massaved

ÅsaNisse  
#160971 Lägg allt i samma hög och skicka till bränsleved. Det ger samma pengar i slutändan när allt vrak på massan dragits av och kostnader för skotning, sortering och även toppar till 3 cm. :smile:
Jag bestämde mig efter Gudrun att aldig mera leverera en pinne till massa, för ett fullt lass handsorterad färsk granmassa var likaväl inte tillfyllest för mätarna. 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).