Massaved

Tolerans massaved!

6 inlägg 7405 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tolerans massaved!

Pidden  
#120992 Hallå!

Har fått flerträdshantering monterat på skördarn och kört lite med det och så. Nu vill jag bara ha lite åsikter från er andra vad ni har för toleransgräns för massaveden!

Jag har hört att den får vara slarvigt kvistad bara kvistdiametern inte är grövre än 15 mm. ÄR den inte det så får virket ser hur "groteskt" ut det vill med kvistar. Men oftast när man har ett par kvistiga stammar brukar man ju köra dom en extra gång bara för att slippa "skämmas" Känns ju inte jättetrevligt när skotaren kommer och ska lasta och träden knappt är kvistade utan grenarna bara knäckta och ligger längs med stammen!

Sen är det ju trevligare med ett tätt virkeslass än ett med massa luft och grenar i.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tolerans massaved!

halvproffs  
#120993 Jag är mycket noga när jag manuellhugger av flera orsaker bla lättare att brossla virket och det ser ju betydligt trevligare ut.

Vid en massavedsleverans fick jag avdrag för fördåligt kvistat virke 😈

Till sist: Björk har platta barr, men det visste du kanske? :???:

Avatar Fallback

Re: Tolerans massaved!

skogerik  
#125881 En kvist räknas inte upp till och med 14,9 mm i diameter, en grövre kvist som är knäckt och inte återgår till "normalläge" räknas inte heller. Så visst kan massavedsvältan se för jävlig ut! Men det påverkar ju inte massaproduktionen då veden misshandlas rejält genom barktrumman.

Avatar Fallback

Re: Tolerans massaved!

Naders  
#125887 Ja är den inte kvistad innan så blir den :)

Avatar Fallback

Re: Tolerans massaved!

Robertberg  
#125891 De här 15 millimetrarna, gäller de för ALLA i Sverige?
Längden på massaved skiljer ju iaf beroende på vilka man säljer till..

Avatar Fallback

Re: Tolerans massaved!

skogerik  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).