Massaved

1000 kr kubiken för massaved 2026?

99 inlägg 26447 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: 1000 kr kubiken för massaved 2026?

agronome-kleptoman  
JANERIKA skrev:Ja skulle konjunkturen vänds upp och importen från Ryssland fotfarande vara stäng .Kommer vi att få se fördubblat rotnetto.Det ska man tänka på innan man averkar.Var och tittade på en rotpost häromdagen.Klen S1 gran / nära industri/ kort skotningsavstånd/ cirka 500 m3sk/ en del röta.Säljare är känd så jag litar på att hans påstående att högsta bud var 1400 m3sk.
Mvh Janerika

I så fall får du förmedla mitt virket till det priset du nämner och du får av mig 500kr per kubik.

agronome-kleptoman  
T18 skrev:Någon som gått med i tusenklubben ännu?

Nej fortfarande på halvägs.

agronome-kleptoman  
svampbob skrev:
alias skrev:
Mellberg skrev:Förr eller senare kan man nå insikt och ta beslut för framtiden. Varför vara medlem när man inte ställer upp utan bara sviker . Duger inte i min värld, helt enkelt.

Så var det med det. Många skogsägare blir blåst lurade, inte alla träd blir betalda heller. tufft i virkesvärlden helt enkelt.

Efterlikvid har NORRA , för mig är det trygghet, och den löper på...... Nu måste jag sova ...........................

Att vara blint lojal mot sin skogsägarförening gynnar varken skogsägaren eller föreningen. Större avverkningar ska konkurrensutsättas, så att virkesköparna tvingas vara "på tå" både gällande pris och utförande.

Sen ifrågasätter jag starkt huruvida du kan ta fram något underlag som stödjer din tes om att virkesköparens företagsform skulle påverka i vilken mån det sker någon form av oegentligheter vid virkesaffärer.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Jag håller inte riktigt med. Man måste också försöka vara en bra affärspartner man kan inte använda föreningen för små affärer typ diverse småvältor egen hugget och sedan när du ska sälja en större ger du inget tillbaka till föreningen som har ställt upp.

Jag försöker alltid i alla sammanhang fokusera på att vara schysst och ödmjuk i mina affärer och se motpartens perspektiv.

Jag har inga barn med varken föreningen eller bolagen, jag tänker mest på det som gynnar min skog och min ekonomi, för när jag faller i en grop kommer ingen att räcka mig handen. Det är jag som lever med konsekvenserna av mina handlingar inte föreningen eller bolagen. och! det där med föreningen är faktiskt lurendrjeri ty sist nämnd dra ut alla kostnader och dela ut därefter vinsten till medlemmarna det låter i för sig rymligt men titta djupare på dessa kostnader så får du se att mycket kostnader är oförsvarbara pengarna som slussas bort från medlemmarna till styrande.
Tack för ordet

Användarvisningsbild

Nabben  
#889472Industrin behöver sponsring!
https://www.placera.se/nyheter/shb-anal ... 2025-08-04

Användarvisningsbild

Elis76  
#889475CK har helt rätt, det som händer nu har han sagt varje gång jag träffat honom.

Frågan är vilken/vilka sågar i södra Sverige som får "klappa" igen?
Några stalltips från auditoriet?

Användarvisningsbild

Gusten67  
#889538Kinda

Bond.J  
Elis76 skrev:CK har helt rätt, det som händer nu har han sagt varje gång jag träffat honom.

Frågan är vilken/vilka sågar i södra Sverige som får "klappa" igen?
Några stalltips från auditoriet?

Har han helt rätt för att han sagt samma sak varje gång han träffat dig? Varför har han inte varit lika tydlig mot mig? Han har varit betydligt mer nyanserad än artikeln ger sken av. Kanske artikelförfattaren har spetsat till det?
Däremot tror jag att konsolidering kommer att fortsätta. Det har den ju gjort sedan man började såga på vattendrivna sågar i varje by på 1800-talet, och är inget nytt. Att dåligt skötta företag kan fortsätta på grund av låga virkespriser är inte heller något nytt, tyvärr!
En sak är säker: Norra borde gå som tåget då de får köpa virke för halva priset!

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Användarvisningsbild

T18  
#903847Någon som sett hur terminen för långfibrig massa i Shanghai rusat +20% sedan årsskiftet?

Upprepar, 1000 kr kubiken för massaveden i 2026.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).