Massaved

1000 kr kubiken för massaved 2026?

99 inlägg 26419 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: 1000 kr kubiken för massaved 2026?

Mellberg  
#888083Råd din kompis att bli medlem i NORRA och på så sätt stärka privatskogsbruket i norr. Hen ökar på så sätt lönsamheten i sin egen skogen ganska dramatiskt.

Stenvalls finns inte här nere. Tror inte att personen är riktigt trovärdig och sånt får vi kalla skitsnack helt enkelt. Varför föra sånt vidare?

Användarvisningsbild

Elis76  
#888084Vi är alla medlemmar i Norra. Själv tog jag över min morfars medlemsskap i NLS (Norrbottens Läns Skogsägarförening) i förhistorisk tid 😉 .

Stenvalls har fem sågverk i BD-län och sågar/hyvlar mer än dubbelt upp mot Norra.

Tillika är Kallax-flyg (helägt av Stenvalls) ett av Sveriges största helikopterföretag med 18 helikoptrar. Dessutom är XL- Bygg ett Stenvallsföretag.

I våran familj sålde vi 5.000 m3fub 170 årig tall till Stenvalls (Seskarösågen) för fem år sedan. Virkeschefen för Norra i BD-län kastade in handduken när Stenvalls trissade upp budet.

r93  
Elis76 skrev:
Badger skrev:Den här delen fungerar dock inte riktigt normalt när det är föreningar som ägs av sina leverantörer eller hur man ni ska se på det.

Personligen är jag lite kluven till föreningar och kollektivt ägande.

Titta bara på Coop som har de högsta livsmedelspriserna och ändå är på ruinens brant.

Fast det är ju klart, att skulle skogsägarföreningarna inte finnas så skulle nog virkespriserna vara lägre än de är idag.

Som liten skogsägare är man glad att södra finns.

2021 när inflationen började dra iväg misstänkte jag att räntorna skulle sticka och jag ville säkra upp lite pengar på kontot till det.

1200 kubik 70 % gran resten mest grov tall, 200 meter från byvägen.

Hörde av mig till vida och sydved, dom var inte intresserade då, grannen med 400 HA blir konstant uppvaktad.

Så det blev södra, dom låg ju klart sämre till i pris, men lite pengar är bättre än inga pengar.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#888088Förr eller senare kan man nå insikt och ta beslut för framtiden. Varför vara medlem när man inte ställer upp utan bara sviker . Duger inte i min värld, helt enkelt.

Så var det med det. Många skogsägare blir blåst lurade, inte alla träd blir betalda heller. tufft i virkesvärlden helt enkelt.

Efterlikvid har NORRA , för mig är det trygghet, och den löper på...... Nu måste jag sova ...........................

alias  
Mellberg skrev:Förr eller senare kan man nå insikt och ta beslut för framtiden. Varför vara medlem när man inte ställer upp utan bara sviker . Duger inte i min värld, helt enkelt.

Så var det med det. Många skogsägare blir blåst lurade, inte alla träd blir betalda heller. tufft i virkesvärlden helt enkelt.

Efterlikvid har NORRA , för mig är det trygghet, och den löper på...... Nu måste jag sova ...........................

Att vara blint lojal mot sin skogsägarförening gynnar varken skogsägaren eller föreningen. Större avverkningar ska konkurrensutsättas, så att virkesköparna tvingas vara "på tå" både gällande pris och utförande.

Sen ifrågasätter jag starkt huruvida du kan ta fram något underlag som stödjer din tes om att virkesköparens företagsform skulle påverka i vilken mån det sker någon form av oegentligheter vid virkesaffärer.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Mellberg  
#888096Mycket strunt på få rader, fick du till.

Stora krav ställs även på föreningarna och dess anställda. Ibland kan det gå fel och då bör det i så fall rättas till.

Om man inte betalar för alla kubiken, kan man alltid betala ett högre pris.

Som medlem i NORRA får du betalt för alla träden, med efterlikviden bygger du en stark skogsekonomi för framtiden 🌲 🌲 🌲 🌲

Användarvisningsbild

parhal  
Mellberg skrev:Mycket strunt på få rader, fick du till.

Stora krav ställs även på föreningarna och dess anställda. Ibland kan det gå fel och då bör det i så fall rättas till.

Som medlem i NORRA får du betalt för alla träden, med efterlikviden bygger du en stark skogsekonomi för framtiden 🌲 🌲 🌲 🌲

Min tes om att Norra är en sekt stärks.

Om man ska anklaga bolag för bedrägeri bör man ha mycket goda skäl. Sen är det väldigt enkelt att skriva in i avtalet att man ska få skördardata som man kan jämföra med Biometria

Användarvisningsbild

svampbob  
alias skrev:
Mellberg skrev:Förr eller senare kan man nå insikt och ta beslut för framtiden. Varför vara medlem när man inte ställer upp utan bara sviker . Duger inte i min värld, helt enkelt.

Att vara blint lojal mot sin skogsägarförening gynnar varken skogsägaren eller föreningen. Större avverkningar ska konkurrensutsättas, så att virkesköparna tvingas vara "på tå" både gällande pris och utförande.

Sen ifrågasätter jag starkt huruvida du kan ta fram något underlag som stödjer din tes om att virkesköparens företagsform skulle påverka i vilken mån det sker någon form av oegentligheter vid virkesaffärer.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Jag håller inte riktigt med. Man måste också försöka vara en bra affärspartner man kan inte använda föreningen för små affärer typ diverse småvältor egen hugget och sedan när du ska sälja en större ger du inget tillbaka till föreningen som har ställt upp.

Jag försöker alltid i alla sammanhang fokusera på att vara schysst och ödmjuk i mina affärer och se motpartens perspektiv.

Användarvisningsbild

Skog10  
Mellberg skrev:Coop och Norra har inte så mycket gemensamt. Här konkade ICA i byn. och COOP kom hit med lägre priser och ett större utbud. ICA i grannbyarna fick det tuffare, och där köper jag numera nästan bara på halva priset eller kampanj. Blev även medlem i
COOP. Finns något som heter medlemserbjudande och det vill man inte missa när det passar.

Att inte bli medlem i sin lokala skogsägareförening borde nästan vara straffbart. Alla som säljer direkt till "bolagen" sänker i princip virkespriset hela tiden, så har det alltid varit egentligen. Dessutom får man ofta inte betalt för hela volmen heller, eller som jag skrev en gång i tiden "alla träden.

Gillar dagens Norra som ger en rejäl efterlikvid, samt mycket god avkastning på insatskapitalet.

Norra har så mycket mer att erbjuda än en simpel köpare , som dessutom tyvärr ofta smiter från sina åtaganden.

Vad gäller frågeställning, tänker nog ingen serös köpare betala 1000 om det räcker med hälften !!!!!! 😎

Det är väl snarare Norra som sänker virkespriset då de alltid ligger i bottenskiktet beträffande priset. Bolagen måste ju vara evigt tacksamma för att de finns som prispressare. Om de skulle utredas av konkurrensverket så kan de bara hänvisa till Norra. Jämförelsen med COOP var relevant. I sådana organisationer anställs folk så fort det uppstår något problem som skall lösas. Statliga verk drivs så här och de blir till sist ineffektiva. Norra känns som COOP 2.0. Även om det inte var kooperativt ägt så hade Åhlens samma problem. De hade en hel anställda som inte sysslade med grundaffären. När Ayad Al-Saffar förvärvade Åhlens så skickade han företagsledningen och topporganisationen runt omkring och fokuserade på inköp och försäljning och bolaget blev direkt lönsamt. Jag ser nu att Norra söker en "Näringspolitisk strateg". Varför har man överhuvudtaget en sådan tjänst? Det är ju snarare något man hittar i politiska organisationer. Det är för övrigt koncernchefens roll att bedriva opinion utgående från medlemmarnas önskemål så det finns ju inga skäl att ta en kostnad på 1-1,5 miljoner per år för en sådan tjänst.

alias  
svampbob skrev:
alias skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Jag håller inte riktigt med. Man måste också försöka vara en bra affärspartner man kan inte använda föreningen för små affärer typ diverse småvältor egen hugget och sedan när du ska sälja en större ger du inget tillbaka till föreningen som har ställt upp.

Jag försöker alltid i alla sammanhang fokusera på att vara schysst och ödmjuk i mina affärer och se motpartens perspektiv.

Jag tror att du missförstår mig - kanske var jag otydlig i mina formuleringar, med "avverkningar" avsåg jag "slutavverkningar".

Södra har fått allt virke från mina gallringar så här långt, oavsett om det har varit i form av leveransvirke eller avverkningsuppdrag, och det har de fått på egna meriter då det virket i stort sett har bestått endast av massaved och Södra är duktiga på att producera avsalumassa med lönsamhet. Själv tycker jag dock att Södras sågverksäventyr borde ha begränsats långt tidigare, tills man lärt sig att förädla sågråvaran med samma lönsamhet som t.ex. Vida. Att som nu låta massaindustrin sponsra sågverkssidan över tid kan inte vara sunt. Om Södras sågverks vinster skulle ha tvingats stå för efterlikviden på timret så hade den inte blivit stor ett normalår.

När det gäller slutavverkningarna så har Södra fått samma chans som övriga privata konkurrenter och någon gång har de fått ombesörja även denna åtgärd. Priset är klart intressant, men för egen del har även "hur" och "när" avverkningarna skulle genomföras varit skallkrav som fällt vissa aktörer.

En förening finns till för sina medlemmar - inte tvärt om!
I min bok betyder det att dess erbjudanden behöver vara likvärdigt eller bättre än konkurrenternas, annars kan man ifrågasätta dess existensberättigande.

Jag tillhör dock skaran som anser att kostnaden för det näringslivspolitiska arbetet är försvarbar/försumbar jämfört med kostnaden om andra särintressen får påverka politiken oemotsagda.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Lappskog  
Mellberg skrev:Mycket strunt på få rader, fick du till.

Inte här i byn i alla fall. Har en granne som igår när vi bada bastu berättade om hur Norraskogs virkesköpare vill ändra på kontraktet efter att det var signerat och sedan vägrade hämta ut allt virke så att han inte fick fullt betalt. Det är inte konstigt att han direkt gick ur Norraskog. En annan sa under senaste arbetsdagen i det lokala jaktlaget att jag skulle passa mig för Norra då man inte kan lita på dem..

Det är snarare du som pratar strunt om Norras förträfflighet. Är du möjligtvis anställd hos Norra?

Som jag ser det får man vara bra dum om man säljer till Norraskog här i Norrbotten, senast när jag hade en mindre avverkning bjöd Stenvalls 50% mer än Norra (inklusive beräknade efterlikvider). Ledningen för Norra verkar konstant försöka prata ner virkespriset och skriver att de alltid verkar för medlemmarnas bästa vilket är strunt, då borde de erbjuda samma priser som på Finska sidan. Jag kan inte förstå varför vi medlemmar i Norraskog inte ska få samma pris som man får i Finska Lappland på andra sidan Torneälven (närmare 80 Euro netto PÅ bark för timmer), det är inga skillnader på skogen eller transportavstånd.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#888116Varför är du ens medlem i NORRA. Fortsätt och sälja till andra och bli blåst som vanligt. Kom ihåg att utan NORRA skulle rotnettot vara nära noll i vissa områden.

Finns inget så urbota okunnigt som privata skogsägare och dom älskar att bli lurade dessutom. Kom ihåg att det gäller att få betalt för alla träden.

Besök din avverkning och notera. Ibland kollar man en aktör bara....

Trevligt med efterlikvid och riktigt god avkastning på insatser...... 😁

Axl  
Mellberg skrev:Varför är du ens medlem i NORRA. Fortsätt och sälja till andra och bli blåst som vanligt. Kom ihåg att utan NORRA skulle rotnettot vara nära noll i vissa områden.

Finns inget så urbota okunnigt som privata skogsägare och dom älskar att bli lurade dessutom. Kom ihåg att det gäller att få betalt för alla träden.

Besök din avverkning och notera. Ibland kollar man en aktör bara....

Trevligt med efterlikvid och riktigt god avkastning på insatser...... 😁

Du får tycka att Norra är hur bra du vill men kan du inte nöja dig med att framhålla deras förträfflighet utan att snacka skit om andra?

Visst att bolagen försöker köpa virke så billigt som möjligt men att påstå att dom skulle stjäla virke är lite magstarkt.

Larssa  
#888127Vet bara att när jag jag tagit in anbud från Norra så har de legat i en egen division, ( i botten)
Sedan så brukar jag alltid begära in skördarmätningarna på avverkningarna.

Men mer positivt är nätraälven, liten skogsägarföreningen, betalar bra. Bra service.

Användarvisningsbild

Elis76  
#888136I februari hade Norra ett rotstående lager av sågtimmer för mer än ett års produktion i sina sågverk. Dessutom hade man i februari kontrakterat mer virke för Q1-2025 än budgeterat.

Med andra ord har Norra inga problem med att kontraktera virke, problemet är bristen på avverkningsgrupper och tillgänglighet till trakterna (undermåliga skogsbilvägar, dålig bärighet pga varma vintrar och obefintlig tjäle eller extremt mycket snö).

Hur allt detta påverkar vad Norra är villig att betala för sitt virke överlåter jag till andra att bedöma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).