tis 15 jul 2025, 13:38#887762För egen del så blev de planterat 2006 till 2008 efter Gudrun.
En snutt i sista minut innan planterings stödet gick ut 2009.
Hybridasp satte ja ochså i sista minut 2009.
Allt är genomröjt men inte gallringsmoget.
Möjligen börjar hybridasp en närma sig i norra ände.
Angående hybridaspen är ja inte impad va gäller tillväxten.
Självföryngrad björk håller i flera fall jämna steg..
Det som impar är ju betesskadorna innanför hägnet jämförelsevis med utanför.
Nu ska ja inte klaga på betningen. Här är mycket älg (om man frågar mig) men helt acceptabla betes skador.
Massaved
1000 kr kubiken för massaved 2026?
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
tor 17 jul 2025, 08:17#887901
Det trodde man efter att Stora lade ned Kvarnsveden som i slutet förvisso bara förbrukade 7-800.000 m3fub granmassaved om året. All den volymen har gått till att fylla tidigare hål. Kanske hade priserna börjat gå upp tidigare än de gjorde.
morco skrev:Jag trodde man skulle se en nedgång av massavedspriser då föryngringarna efter Gudrun och Per kommit in i gallringshöjd.
Nu borde väl dock det mesta av de planteringarna vara genomgallrade eller??
Borde ju vara en rejäl puckel att tugga genom….
Det trodde man efter att Stora lade ned Kvarnsveden som i slutet förvisso bara förbrukade 7-800.000 m3fub granmassaved om året. All den volymen har gått till att fylla tidigare hål. Kanske hade priserna börjat gå upp tidigare än de gjorde.
lör 19 jul 2025, 07:14#888008Södras förlust beror tydligen till en ännu större del av valutaeffekter mot dollarn. Med ett bättre världsläge kunde de antagligen hanterat högre virkespriser bättre.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
lör 19 jul 2025, 08:35#888016Om skogsbolagen inte kan få ut högre färdigvarupriser för sina produkter eller att kronan försvagas och konjunkturen vänder uppåt - får vi kanske vara beredda på virkesprissänkningar under hösten.
Usus magister est optimus
lör 19 jul 2025, 10:57#888027Som nyss skrivet i en annan tråd: det finns inte starka samband mellan indistrins lönsamhet och rundvirkespriset. Allt handlar om tillgång och efterfrågan på timmer och massaved. Håll igen på utbudet så kommer dagens högst rimliga prisnivå att bestå. Använd inte så mycket energi för att ”snacka ner” priset. Aktieägarna får ta en del av den finansiella smällen och skogsindustrin behöver jobba mer med sin kostnads- och värdeeffektivitet.
lör 19 jul 2025, 11:25#888030
Ja. Svensk exportindustri har varit dopad av fallande krona under mycket lång tid. Nu sker en nödvändig återbalansering. Valutarörelser är eviga och oftast inte så viktiga i längre perspektiv. När vi går med i Euron kommer amplituderna bli lite mindre.
Badger skrev:Södras förlust beror tydligen till en ännu större del av valutaeffekter mot dollarn. Med ett bättre världsläge kunde de antagligen hanterat högre virkespriser bättre.
Ja. Svensk exportindustri har varit dopad av fallande krona under mycket lång tid. Nu sker en nödvändig återbalansering. Valutarörelser är eviga och oftast inte så viktiga i längre perspektiv. När vi går med i Euron kommer amplituderna bli lite mindre.
lör 19 jul 2025, 16:12#888058
Den här delen fungerar dock inte riktigt normalt när det är föreningar som ägs av sina leverantörer eller hur man ni ska se på det.
Torbjörn Johnsen skrev: Aktieägarna får ta en del av den finansiella smällen och skogsindustrin behöver jobba mer med sin kostnads- och värdeeffektivitet.
Den här delen fungerar dock inte riktigt normalt när det är föreningar som ägs av sina leverantörer eller hur man ni ska se på det.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
lör 19 jul 2025, 17:42#888072
Personligen är jag lite kluven till föreningar och kollektivt ägande.
Titta bara på Coop som har de högsta livsmedelspriserna och ändå är på ruinens brant.
Fast det är ju klart, att skulle skogsägarföreningarna inte finnas så skulle nog virkespriserna vara lägre än de är idag.
Badger skrev:Den här delen fungerar dock inte riktigt normalt när det är föreningar som ägs av sina leverantörer eller hur man ni ska se på det.
Personligen är jag lite kluven till föreningar och kollektivt ägande.
Titta bara på Coop som har de högsta livsmedelspriserna och ändå är på ruinens brant.
Fast det är ju klart, att skulle skogsägarföreningarna inte finnas så skulle nog virkespriserna vara lägre än de är idag.
lör 19 jul 2025, 18:01#888077
Jag tror både Coop och Norra behöver bli mycket mer effektiva/produktiva med mindre administration.
bengt.a skrev:Kanske COOP behöver lära sig effektivitet, på huvudkontoret. Tror inte det är i butikerna största problemet är.
Jag tror både Coop och Norra behöver bli mycket mer effektiva/produktiva med mindre administration.
lör 19 jul 2025, 19:54#888081Coop och Norra har inte så mycket gemensamt. Här konkade ICA i byn. och COOP kom hit med lägre priser och ett större utbud. ICA i grannbyarna fick det tuffare, och där köper jag numera nästan bara på halva priset eller kampanj. Blev även medlem i
COOP. Finns något som heter medlemserbjudande och det vill man inte missa när det passar.
Att inte bli medlem i sin lokala skogsägareförening borde nästan vara straffbart. Alla som säljer direkt till "bolagen" sänker i princip virkespriset hela tiden, så har det alltid varit egentligen. Dessutom får man ofta inte betalt för hela volmen heller, eller som jag skrev en gång i tiden "alla träden.
Gillar dagens Norra som ger en rejäl efterlikvid, samt mycket god avkastning på insatskapitalet.
Norra har så mycket mer att erbjuda än en simpel köpare , som dessutom tyvärr ofta smiter från sina åtaganden.
Vad gäller frågeställning, tänker nog ingen serös köpare betala 1000 om det räcker med hälften !!!!!! 😎
COOP. Finns något som heter medlemserbjudande och det vill man inte missa när det passar.
Att inte bli medlem i sin lokala skogsägareförening borde nästan vara straffbart. Alla som säljer direkt till "bolagen" sänker i princip virkespriset hela tiden, så har det alltid varit egentligen. Dessutom får man ofta inte betalt för hela volmen heller, eller som jag skrev en gång i tiden "alla träden.
Gillar dagens Norra som ger en rejäl efterlikvid, samt mycket god avkastning på insatskapitalet.
Norra har så mycket mer att erbjuda än en simpel köpare , som dessutom tyvärr ofta smiter från sina åtaganden.
Vad gäller frågeställning, tänker nog ingen serös köpare betala 1000 om det räcker med hälften !!!!!! 😎
lör 19 jul 2025, 20:25#888082I norrbotten betalar SCA sämst.
En kompis fick en offert på 545:-/fub netto för 4.000 m3fub 170-årig tallskog på fastmark med c:a 400 meters skotningsavstånd till avlägg utefter riksväg 99 från SCA.
En annan person blev erbjuden 800:-/m3fub av Stenvalls för en gallring.
@Mellberg
1.000:-/m3fub tror även jag är en utopi, åtminstone i närtid.
En kompis fick en offert på 545:-/fub netto för 4.000 m3fub 170-årig tallskog på fastmark med c:a 400 meters skotningsavstånd till avlägg utefter riksväg 99 från SCA.
En annan person blev erbjuden 800:-/m3fub av Stenvalls för en gallring.
@Mellberg
1.000:-/m3fub tror även jag är en utopi, åtminstone i närtid.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).