Massaved

1000 kr kubiken för massaved 2026?

99 inlägg 26838 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: 1000 kr kubiken för massaved 2026?

JANERIKA  
#884327Det var en liknande läge på 70 talet då råvarupriserna rusade.Då var det många som lät sig stressas till att averka pga av det allmänna läget i landet. .Med följd att dom förlorade mycket intäkter.Vi får inte heller glömma hur det var efter Gudrun stormen.Det var ingen av bolagen som tyckte synd om skogsägaren .Vi är en del skogsägare som inte glömt detta .
Mvh Janerika

Användarvisningsbild

T18  
#884479Någon som gått med i tusenklubben ännu?

TS
Användarvisningsbild

Sjövik1  
#886819Massa industrier vill ju ha ner priserna…. Men varför ska återigen den den privata markägaren betala bolagens vinst

Användarvisningsbild

Elis76  
Sjövik1 skrev:Massa industrier vill ju ha ner priserna…. Men varför ska återigen den den privata markägaren betala bolagens vinst

Om Du säljer till en skogsägarförening tar Du själv del av vinsten i form av återbäring och inte ett privat eller publikt bolag.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#886881Utom om du säljer till Norraskog 😱 då får du troligtvis minst betalt även när man inkluderar efterlikvider

Användarvisningsbild

Elis76  
Lappskog skrev:Utom om du säljer till Norraskog 😱 då får du troligtvis minst betalt även när man inkluderar efterlikvider

Absolut, man får lägst betalt av exempelvis Norra, men man göder inget skogsbolag som @Sjövik1 "retade" sig på.

Om @Sjövik1 inte vill "göda" ett skogsbolag, skall han bli medlem i Mellanskog och sälja allt virke till dem.

I BD-län är det är bara SCA som betalar sämre än Norra.

Användarvisningsbild

Contårta  
T18 skrev:Någon som gått med i tusenklubben ännu?

Det är nog väldigt långt kvar innan barrmassaveden ska ge 1000 kr i netto per m3fub.

Att Billerud, Holmen och Stora sänkt sina massavedlistor är ju en marknadsanpassning. Marknaden ”flödar” av massaved sedan ett tag och de är stora förbrukare. Troligtvis så kommer väl även Mellanskog att få sänka snart.

Någon skrev här i tråden att de inte tänker sälja virke till någon av dessa som sänkt priset - varför inte? De kan ju fortfarande vara någon av dessa som erbjuder bästa lösningen prismässigt på en avverkning ändå. Det är inga jättesänkningar det handlar om.

Användarvisningsbild

Elis76  
#887642Vi behöver avvakta halvårsrsrapporterna för att förstå marknadssituationen.

Billerud och Södra
18 juli

Stora Enso
23 juli.

SCA
25 juli

Bond.J  
#887708En skogsägare jag pratade med blev erbjuden närmare 1000kr än 900kr rakt över per m3fub massaved i norra Södraland. Sedan avgår avverkningskostnader. I Mellanmjölksland bara 30 mil norr om Södraland är massaveden så mycket mindre värd att priset ligger 300 kr lägre per m3fub! Man kanske skulle köpa lastbil och köra söderut?

Användarvisningsbild

Nabben  
#887712Naturligt med återhämtning efter det "race" som varit. Behövs nytt bränsle vad det lider o det borde vara att konjunkturen skjuter fart.

Användarvisningsbild

Contårta  
Bond.J skrev:En skogsägare jag pratade med blev erbjuden närmare 1000kr än 900kr rakt över per m3fub massaved i norra Södraland. Sedan avgår avverkningskostnader. I Mellanmjölksland bara 30 mil norr om Södraland är massaveden så mycket mindre värd att priset ligger 300 kr lägre per m3fub! Man kanske skulle köpa lastbil och köra söderut?

Om priset du anger stämmer så är det med största sannolikhet stora volymer av andra sortiment inblandade i affären.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887736970 kr/m3 fub rakt över netto var det sista jag hörde i västvärmland.

Bond.J  
#887737Om inte världen rasar, så är det nog en del kvar på uppsidan på massaveden i det vi brukar kalla prisdiket.

morco  
#887746Jag trodde man skulle se en nedgång av massavedspriser då föryngringarna efter Gudrun och Per kommit in i gallringshöjd.

Nu borde väl dock det mesta av de planteringarna vara genomgallrade eller??

Borde ju vara en rejäl puckel att tugga genom….

alias  
morco skrev:Jag trodde man skulle se en nedgång av massavedspriser då föryngringarna efter Gudrun och Per kommit in i gallringshöjd.

Nu borde väl dock det mesta av de planteringarna vara genomgallrade eller??

Borde ju vara en rejäl puckel att tugga genom….

Det bör komma en gallringspuckel i spåren efter stormarna, men det faktum att det tog ett antal år att föryngra hyggena och att boniteterna varierar bidrar nog till att tänja ut det tidsmässiga fönstret för förstagallringarna. Därtill har ju trädslagsblandning och om/hur det röjts en inverkan på när skogen blir gallringsmogen.

Ett granbestånd på medelbonitet (runt G28 i Götaland) som planterats 2005-2010 lär ju inte hunnit bli gallringsmoget på 15-20 år, medan t.ex. hybridlärkbestånd på samma bonitet rimligen bör ha förstagallrats vid denna beståndsålder.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).