tis 05 aug 2025, 17:48#889667Vet inte om det är i rätt ämne jag postar detta.
Men vi har ett litet hörn på våra marker, som är otroligt eftersatt.
Tidigare ägare har inte rört det, eller skött det.
O det är i princip bara gran.
Naturligtvis ganska höga träd,men väldigt klena.
Så det enda man kan göra är väl i princip massa.
Detta blir en hypotetisk fråga, men hur liten yta är för liten, för att iallafall tjäna någon krona vid avverkning?
Detta är knappt 1 ha, relativt tät granskog.
Sedan finns det ju mer parametrar att tänka på, men finns det någon gräns som man brukar säga är för liten?
Jag fattar ju att man inte blir ekonomiskt oberoende, men vill ju samtidigt inte gå minus på det.
Jag fattar att det blir en svävande fråga, som inte går att ge ett exakt svar på.
O jag kommer kontakta virkesköpare, men är ändå lite nyfiken!
Massaved
Funderingar.
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tis 05 aug 2025, 17:58#889671Hejsvejs . Kanske bränsleved? Blir troligen större hög än man kanske tror
Mvh
Mvh
tis 05 aug 2025, 18:14#889678Vad är det för ålder på beståndet? Eftersom det är gran så kan du ju alltid låta det stå orört på tillväxt. Enligt SLU så finns studier att självgallring i gran på bättre mark inträder först vid grundyta över 40.
Med tanke på ditt nick: jag cyklade utanför Fengersfors i helgen och såg några bestånd som kan likna ditt. Extremt upphissad och lång granskog, ogallrad troligtvis. Men får det växa på så kommer timmerdimensionerna tror jag
Med tanke på ditt nick: jag cyklade utanför Fengersfors i helgen och såg några bestånd som kan likna ditt. Extremt upphissad och lång granskog, ogallrad troligtvis. Men får det växa på så kommer timmerdimensionerna tror jag
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tis 05 aug 2025, 18:55#889684Riv ner rubbet eller låt bli. En gallring medför antagligen att resten blåser ner. Kan bli väldigt mycket kubik på såna ställen och massapriset är rekordhögt.
tis 05 aug 2025, 19:09#889686Har ingen självgallring skett kan du bara vänta och se tiden ann.
Men har en självgallring börjat äga rum, ta ned allt.
Kubb och massaved är ganska bra betalt idag = du bör få en bra slant i netto.
Du kan även bara göra en LÄTT gallring och hoppas på att ingen vind knuffar omkull resten.
Åldern på beståndet har en avgörande betydelse, är träden 80 år och äldre kommer det inte bli någon större tillväxt hur du än gör.
Men har en självgallring börjat äga rum, ta ned allt.
Kubb och massaved är ganska bra betalt idag = du bör få en bra slant i netto.
Du kan även bara göra en LÄTT gallring och hoppas på att ingen vind knuffar omkull resten.
Åldern på beståndet har en avgörande betydelse, är träden 80 år och äldre kommer det inte bli någon större tillväxt hur du än gör.
tis 05 aug 2025, 19:20#889689Tack för alla tips!
Jag själv har ju inte riktigt kunskapen, men har dock pratat med några ”åldermän” o som sett denna skogen länge, (skogen bör vara runt 50 år)
O dom säger att det bästa vore att ta ner, o börja på ny kula.
Svårt detta, men dom som sett skogen är iallafall överens 😁
Jag själv har ju inte riktigt kunskapen, men har dock pratat med några ”åldermän” o som sett denna skogen länge, (skogen bör vara runt 50 år)
O dom säger att det bästa vore att ta ner, o börja på ny kula.
Svårt detta, men dom som sett skogen är iallafall överens 😁
TS
tis 05 aug 2025, 19:36#889690Hejsan
Jag skulle inte gallra granskog som är i 50 års åldern .Antingen låt stå eller börja om med nytt bestånd. Rätt trädslag på rätt mark.
Mvh
Jag skulle inte gallra granskog som är i 50 års åldern .Antingen låt stå eller börja om med nytt bestånd. Rätt trädslag på rätt mark.
Mvh
tis 05 aug 2025, 19:37#889691Hejsan
Mvh
Mvh
tis 05 aug 2025, 19:38#889692Eftersom skogen "bara" är i 50 års ålder, hade jag i alla fall, chansat med en lätt gallring.
Har själv gjort något liknande på 70 talet, blev naturligtvis idiotförklarad, men när jag slutavverkade detta skifte för något år sedan fick jag beröm för min fina skog.
Smäckra stammar vilket gjorde att timret togs i väldigt långa längder.
Men som sagts tidigare, området blir väldigt stormkänsligt de närmaste åren efter en gallring.
Har själv gjort något liknande på 70 talet, blev naturligtvis idiotförklarad, men när jag slutavverkade detta skifte för något år sedan fick jag beröm för min fina skog.
Smäckra stammar vilket gjorde att timret togs i väldigt långa längder.
Men som sagts tidigare, området blir väldigt stormkänsligt de närmaste åren efter en gallring.
tis 05 aug 2025, 21:59#889702Det fins väl tre alternativ , ta ner allt , gör inget , gallra väldigt lite för hand ,absolut ingen maskin .Det sista skulle jag göra , ta bort undertryckt så får in lite mer ljus , om du inte kan eller har grejer till det kanske du kan hitta en vedhuggare, när det är så liten yta.
sön 10 aug 2025, 16:49#890178Har själv låtit gallra i blandskog med huvuddel gran som nog var en bra bit äldre än 50 år, ser bra ut nu ca 15 år senare, klarat sig bra från stormfällning, tror vi många gånger är för försiktiga att gallra äldre, stamtäta bestånd, visst tar man en risk men att slutavverka massvedsbestånd känns ju inte så kul.
tis 12 aug 2025, 14:18#890405Jag skulle gå ut med röjsågen!
Röjsågen brukar göra underverk!
Sen kanske det ser så skapligt ut att det kan stå på tillväxt?
Röjsågen brukar göra underverk!
Sen kanske det ser så skapligt ut att det kan stå på tillväxt?
tis 12 aug 2025, 14:36#890414Det kan tyckas rimligt att gå ut o gallra, men det har varit så illa skött, att det finns skador på träden.
O säkert skulle några träd sätta fart o växa på sig, men risken är att man bara tappar tillväxtår på nya plantor.
Ska ta en tur i skogen igen, o kika, men lutar nog åt att det avverkas.
Enligt min ytterst amatörmässiga åsikt, samt gamla skogsmäns åsikt.
Tack för alla tankar!
O säkert skulle några träd sätta fart o växa på sig, men risken är att man bara tappar tillväxtår på nya plantor.
Tack för alla tankar!
TS
tis 12 aug 2025, 19:03#890431
Lite bilder hade ju varit kul.
DalslandsAnders skrev:Det kan tyckas rimligt att gå ut o gallra, men det har varit så illa skött, att det finns skador på träden.
Tack för alla tankar!
Lite bilder hade ju varit kul.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).