Massaved

Kan kolmila öka skogsägarnettot?

18 inlägg 16392 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan kolmila öka skogsägarnettot?

Torbjörn Johnsen  
#702898 Vi har skrivit om kolning och biokol tidigare men faktum är att kolning håller på att segla uppsom något intressant. Kanske en ny affärsmöjlighet för skogsägare som tröttnat på dåliga GROT- & massavedspriser?

Armas har skrivit en artikel på iskogen.se om detta och det kommer mer i ämnet så småningom. Vad tror ni om det här? Kan det bli storskaligt nog att bidra till skogsägarekonomin?

https://iskogen.se/skogsbruk/tid-for-bi ... arna-2021/



   TS
Avatar Fallback

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

isteskog  
#702901 Bilden är från våran kolmila i Bogårdsskogarna ...... 😍

Avatar Fallback

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

uffejohan  
#702919
Torbjörn Johnsen skrev:Vi har skrivit om kolning och biokol tidigare men faktum är att kolning håller på att segla uppsom något intressant. Kanske en ny affärsmöjlighet för skogsägare som tröttnat på dåliga GROT- & massavedspriser?

Armas har skrivit en artikel på iskogen.se om detta och det kommer mer i ämnet så småningom. Vad tror ni om det här? Kan det bli storskaligt nog att bidra till skogsägarekonomin?

https://iskogen.se/skogsbruk/tid-for-bi ... arna-2021/


Jag skulle gärna vara med i ett sånt projekt härikring men känner ingen som kan hantverket... Att göra alla förberedelser och sedan googla på hur man ska sköta kolningen känns inte som en bra metod. Kunskapen måste nog förmedlas person-till-person....

Användarvisningsbild

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

SHR  
#702930
uffejohan skrev:Jag skulle gärna vara med i ett sånt projekt härikring men känner ingen som kan hantverket... Att göra alla förberedelser och sedan googla på hur man ska sköta kolningen känns inte som en bra metod. Kunskapen måste nog förmedlas person-till-person....


Skulle det finnas ett genuint intresse har jag en far som är ned lite nu och då till mig i jönköpingstrakten. Han är "amatör"kolare och har gjort några mindre hobbymilor i tid och otid sedan jag var liten. Kanske hade vart en möjlighet.

Avatar Fallback

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

uffejohan  
#702933 Kanske kan fler här runt Jönköping vara intresserade? Svara i tråden i så fall!!

Användarvisningsbild

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702951 Appropå Kolning!!
Satt häromdan o pratade med farsan om när Farfar kolade under kriget. Han har berättat följande historia för mig förut o nu kom den igen, han är ju 88 nu så minnet börjar väl tackla av lite 😀 .
Året var 1942 o i byn fanns en gubbe som gärna talade om för andra hur redig han var. Han hade kolat ett par milor o var ju såklart "expert" på detta.
Farfar o farfarsfar bestämde sig för att göra en mila o farsan som då var 10 år följde arbetet med stort intresse.
Milan restes vid ett par gärden som Farfar hade nere i skogen ca 2km från gården. I närheten låg ett torp där det bodde en gubbe som var lite knepig. Farfar åkte ibland ner med lite mat till gubben o vid dessa besök fick farsan sitta i vagnen o hålla tömmarna åt farfar för om gubben var på "det" humöret(läs full) så kunde det bli bråttom att komma därifrån.

När milan skulle tändas kom ju såklart "experten" o tittade, naturligtvis hade dom ju gjort allt fel enligt honom.
En sak som farsan minns var att dom hade staplat direkt på backen, detta var ju helt fel enligt "experten" som hade anammat det senaste o gjorde alltid ett roster undertil. Milorna han kolade tog 1 vecka istället för 2-3 veckor.

Farfar tog det hela med ro o dom körde igång. Det gick några dar o det var lördagkväll o Farfar o Farmor hade gäster, Farfarsfar vaktade milan. Han hade sällskap av en gubbe som var Predikant o som brukade cykla runt på en högt gnisslande cykel.
Farsan glömmer nog aldrig den kvällen, först hördes gnisslet från cykeln, sen ett brak o så for dörren upp o predikanten skrek :MILAN BRINNER! XXXXXX DÖÖÖR!
Farfar for iväg på cykel i ilfart o farsan o gubben som gästade kom strax efter, när farsan kom fram till milan så såg han farfar uppe på milan som brann kämpandes med att försöka få ner farfarsfar vars byxor brann förfullt. Han lyckades o efteråt sa farfar till farsan att hade han inte dragit ner gubben hade han nog dött där.
Ett par gubbar till kom o hjälpte Farfarsfar hem så Farmor fick ta hand om han. Farfar fick sen hjälp o dom lyckades släcka branden under natten o kunde kola vidare.
Efter 3 veckor var det klart o farsan mindes att Farfar hade pressenningar vid milan där han sorterade det som var ok.
Det blev tillslut en skaplig hög med kolsäckar som staplades inne på logen.

Hur blev kolen då? Jo lite senare så hände följande:

En eftermiddag så kom lastbilen från Mariestads bryggeri åkandes, stannade på vägen utanför gården o chauffören var ute o rörde i grytan till gengasaggregatet. Farfar frågade honom hur det gick o han beklagade sig över den dåliga kolen som bryggeriet hade köpt. Han fick stanna varannan kilometer o greja för att kunna köra. Till saken hör att det var en lång backe efter Farfars gård så det krävdes lite extra för att klara den.
Farfar gick efter en säck o gav chauffören som tackade, grejade en stund o försvann sen mot Mariestad.

Dagen efter ringde det i telefonen o för en 10åring var det extra spännande när det ringde nån o Farsan var snabbt där o svarade. I andra änden hördes en barsk stämma som presenterade sig som Sjökapten XXXXXX, Direktör på Mariestads Bryggeri. Farmor tog luren men for snart ut o ropade på Farfar. Efter lite språkande så la han på o såg väldigt nöjd ut.
Dagen efter kom dom från bryggeriet o hämtade allt kol Farfar hade. Han hade sålt det för 5kr säcken, vilket var 1 krona mer än normalpriset som låg runt 4 kr. 😀 😀

Just där denna milan kolades avverkade jag häromåret, resterna efter milan finns där o även resterna efter den koja som Farfar byggde bredvid för att sova i.
Det vore en höjdare att göra en mila där igen, tyvärr är nog farsan för gammal för ett sånt äventyr o ja vet inte om han hade haft kunskapen som krävs, han var ju som sagt bara 10-12 år när detta utspelade sig.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

uffejohan  
#702953 Oj vilken historia, läste med glädje och många skratt och tankarna och bilderna fladdrade förbi!
Jo, det vore rätt kul med ett kolmileprojekt, får se om det blir praktiskt genomförbart. Kanske kunde vi engagera @isteskog som konsult😉

Användarvisningsbild

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

Sne4  
#702956 Vi har en kolmila här i Katrineholm så väl har avsomnat lite, skog & ungdom höll i den och vi var ett gäng tonåringar som fick fixa klent virke till den. Bra sätt att lära sig köra motorsåg. Skulle det till så finns kolarkoja och stuga för övernattning. Frugan höll dock på att krevera när jag nämnde att jag tidigare skrev ett inlägg om kolning, hon tycker att jag håller på med på tok för mycket saker som det är, och det kan hon ju ha rätt i...så glöm det i år för min del. Ett annat år så finns det allt som behövs här och kolbotten med.
@Magnus M: Kommer även i håg hur det lät med 2 kolarexperter med på samma mila. Nää, sa han så? Så här ska ni göra pojkar...

Det gällde ju resmilor, som ju kom efter liggmilorna. Lite intressant när det påstås att det inte kalhöggs förr, var kom det grova virket ifrån till liggmilorna...

-Vore intressant om någon vet om de ringbarkade träden en säsong innan det skulle kolas, eller om de gjorde det säsong 2 efter att tagit hand om gagnvirket?
(tänker mest på hur stark man känner sig när man ska lyfta en torraka..)

Ingen raketforskning något dera, men liggmilor tycker jag brinner lugnare och mindre risk för att få springa upp mitt i natten. Riktigt smidigt med grip och skogsvagn med...

Finns gott om milor att titta på, vilket är lite enklare. Godegård, Magnehult, Skottvång är väl de ställen närmast mig man kolar på.

MEN Lite kola hoppas jag det blir i år. Jag har blivit sugen på att testa en öppen variant med så att säga ett flamlock. Då blir det klart på en dag.

http://k-arv.se/pages/411

Andra alternativ:
25 minuter in om ni inte vill titta på resten:


Sök på Kon-tiki bio char för en produkt för de som vill göra en liten brasa och inte råkar ha en grävmaskin hemma och vill använda den för att göra en grop med.

Kola lugnt!

Avatar Fallback

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

isteskog  
#702961
uffejohan skrev:Oj vilken historia, läste med glädje och många skratt och tankarna och bilderna fladdrade förbi!
Jo, det vore rätt kul med ett kolmileprojekt, får se om det blir praktiskt genomförbart. Kanske kunde vi engagera @isteskog som konsult😉

Ska försöka hinna med två små milor i år ....... 😎

Användarvisningsbild

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

Göt  
#703006 visst är det märkligt att grillkolen för det mesta kommer från andra länder marknaden finns men det handlar kanske om att kola rationellt och få betalt för sitt arbete.

Läste förresten någonstans att det var Henry Ford som kom på Iden att få amerikanerna att grilla ute, Mycket av hans bildelar fraktades i trälådor på den tiden T-Forden tillverkades och då kom han på Iden att göra kol av lådorna och propagera för att vi skulle grilla ute, sen har det kommit till oss.

En skogsdag om Koltillverkning i moderna och gammalmodiga former vore kanske något för skogsforum ?

Användarvisningsbild

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703116 Kanske kan få in en slant även utan att kola om man har en gammal kolbotten på sin mark. Bygg upp en autentisk kolarkoja och hyr ut till folk som vill ta en paus från den uppkopplade världen.
Sprang på den här kojan idag. Gick att hitta körvägen också.

Avatar Fallback

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

Torleif  
#706236 Det borde ju inte vara så svårt att svetsa ihop en kolugn av plåt. Då skulle man få fram grillkol med mindre arbete än det var med de gamla kolmilorna.

Användarvisningsbild

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

Högliden  
#706241 Jag finns i Jönköpingstrakten och är definitivt intresserad av att lära mej göra en mila!
42 år gammal :)

Avatar Fallback

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706244 På gården farsan är född på utanför Tranås fanns det en murad ugn för tillverkning av kol.
Ska man få vettig ekonomi i detta numera så lär man behöva få nytta av spillvärmen och då lär det behövas en mer seriös panna.

Användarvisningsbild

Re: Kan kolmila öka skogsägarnettot?

Granstorp  
#706254 Jag har skaffat mig oljefat med lock och ska testa att göra min egen grillkol inför sommaren. Återstår att hoppa in hos den lokala rörmokaren för att se om man kan bli vid lämpligt rör till skorstenen. Allt som genererar värme och rök är jag lite svag för....sen att processen tar många timmar brukar innebära att man tar sig några pilsner också 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).