Massaved

Formpressad fiber som plastersättning

4 inlägg 9944 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Formpressad fiber som plastersättning

Anebotorparn  
#574236 Jag läser i senaste tidningen från Sydved om formpressad fiber som ersättare för plast och som redan börjat dyka upp i hipsteraffärer som säljer mat i portionsförpackningar. Snurrade också runt lite på webben för att få veta vilka trädslag som är lämpliga, men hittar inget. Är det någon som vet vilken trädslag som föredras i massan för formpressad fiber? Kan ju bli en väldigt viktig produkt i framtiden.



   TS
Avatar Fallback

Re: Formpressad fiber som plastersättning

axwell  
#574240
Anebotorparn skrev: Anebotorparn » 32 min
Jag läser i senaste tidningen från Sydved om formpressad fiber som ersättare för plast och som redan börjat dyka upp i hipsteraffärer som säljer mat i portionsförpackningar. Snurrade också runt lite på webben för att få veta vilka trädslag som är lämpliga, men hittar inget. Är det någon som vet vilken trädslag som föredras i massan för formpressad fiber? Kan ju bli en väldigt viktig produkt i framtiden.


Intressant, det här skulle jag också vilja veta.

Al borde vara det bästa om man strävar efter ett trädslag som har korta och täta fibrer som låter sig böjas. :???:

Gran och tall har ju istället långa och starka fibrer. :???:

Användarvisningsbild

Re: Formpressad fiber som plastersättning

Torbjörn Johnsen  
#574244 Det är nog Storaensos anläggning i Hylte som producerar detta material och då är det nog granfiber som används (slipmassa).

Det finns några trådar här i ämnet:

DuraSense – nytt plastkompositmaterial baserat på skog

Stora Enso ställer om för bioplast och investerar i Hylte

StoraEnso investerar för nytt produktsegment i Hylte

Avatar Fallback

Re: Formpressad fiber som plastersättning

Anebotorparn  
#574320 Jag har nu talat med Stora Enso som ändå blev lite tagna på sängen av frågan. Som föregående skribent antyder så är deras upplägg inriktat på Hylte och där har man god tillgång på gran och tall och inriktningen har därför varit barrmassaved, det är helt enkelt det man testat. Man har inget klart svar vad gäller t ex björk, sockerhalten skulle kunna vara ett problem sades det. Ur just Hyltes synpunkt bedömer man att det skulle bli dyrare med björk givet tillgången men man medger att utgångspunkten då är just Stora Ensos behov. Jag tänker nu kontakta deras utvecklingsavdelning direkt (jag talade med en kommunikatör så det var i andra hand) med ett antal frågor för det här är ju betydelsefullt när granen på en hel del håll byts mot löv/björk och vi i en framtid kan se stora behov av ersättning för plasten.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).