SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Massaved

Myten om rekordhöga massavedspriser

19 inlägg 20847 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Myten om rekordhöga massavedspriser  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#514693 Just nu verkar media gå i spinn över skogsindustrins högkonjunktur. Di, SVD, EkonomiEkot m fl större mediaaktörer tävlar om att lyfta skogsnäringen och skogsindustrin till skyarna. Alla produktområden säljer som smör och de valutadopade priserna är i stigande. Skogsaktierna ökar i värde och fastighetspriserna stiger.

Visst är det bra att det är drag i marknaderna och vi får alla hoppas att det finns en underliggande styrka i efterfrågan tack vare att man nu är beredd att skifta till och betala för miljövänligare byggmaterial, förpackningar och andra skogsbaserade produkter.

Långt från rekordpris
En felaktighet som sprider sig i den här allmänna "hypen" är att det också betalas rekordpriser för skogsråvaran. Det här baseras på kraftiga prishöjningar på framför allt massaveden nu i slutet av 2017 och början av 2018. I södra Sverige betalas det nu 360 kr/m3fub för barrmassaveden (Södra Skogsägarna) och i norr 320 kr/m3fub (Norrskog & Norra Skogsägarnas prislistor). I Svealand ligger priset något lägre, 300 kr/m3fub (Mellanskog). Det här ger ett nationellt snittpris på barrmassaved som hamnar runt 328 kr/m3fub. Rent utan ev premier eller transportavdrag.

Tittar man på hur barrmassavedspriset har utvecklats historisk så ser man att det inte betalas några historiska rekordpriser alls idag. Jag har räknat om faktiska massavedspriser från 1970 till 2016 till dagens penningvärde med hjälp av KPI (Konsumentprisindex). På så sätt blir priserna justerade efter inflationen och penningvärdets förändring. D v s det som gör att både löner och t ex bilar är betydligt högre/dyrare idag än vad det var förr i tiden.

Gör man den här omräkningen av priserna så ser man en intressant bild. Visst, det är bara två enskilda år sedan 1997 som kan uppvisa högre priser (2008 och 2011) än idag. Tittar man istället på perioden 1970 till 1996 så är det bara ett enda av 27 år som haft lägre priser än i år (1994).

1528715847_historiska_masavedspriser_1970-2018.png


Under 1970-, 80- och 90-talet har snittpriserna legat högre än idag. Enskilda år mycket högre och ska vi prata rekordpriser för massaved så pratar vi snarare 600kr/m3fub än 400 kr/m3fub (Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?).

Här ser ni priserna per år för barrmassaved i Sverige 1970 - 2018 redovisat per årtionde:

1528715847_massavedspris_per_årtionde1.png


1528715860_massavedspris-årtionde-diagram.png



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen mån 11 jun 2018, 13:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514695 Äntligen någon som förstår realpriser! :) Du har inte data bak till 1950, Korea-kriget? Var ju högkonjunktur för virke då sägs det.

Användarvisningsbild

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Torbjörn Johnsen  
#514697 🤗
Tyvärr hittar jag inga äldre priser än 1970 men det kanske finns någonstans? KPI går lätt att få fram ända bak till 1800-talet. Det lär ju säkert vara svårslagna prisrekord från 50-talet kan jag tro.

   TS
Avatar Fallback

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514703 https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... statistik/

Om du tittar i Skogsstatistisk årsbok så har de lite priser, per m3sk. Bara att sammanställa... :)

Avatar Fallback

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Robertberg  
#515818 Land Skogsbruk hade en artikel på samma ämne i gårdagens tidning.

http://www.landskogsbruk.se/skog/langt- ... rmassaved/

Kan de ha fått inspiration av dig Torbjörn?

Användarvisningsbild

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Torbjörn Johnsen  
#788441 Jag har uppdaterat sammanställningen över historiska barrmassavedspriser t o m 2023. Alla priser (utom 2022 & 2023) redovisas i reala termer, uppräknade med KPI. Priserna avser pris för leveransvirke i Götaland enligt skogsstyrelsens statistik. Äldre priser är omräknade från m3fpb till m3fub för att bli jämförbara.

Dagens massavedspriser i Götaland är nu de högsta på 30 år. Vi har passerat tidigare rekordår som 2011 och 2019. Däremot är det en bra bit kvar till de massavedspriser som rådde på 70- och 80-talen. Rekordet sattes 1975 då massavedspiset, omräknat till dagens penningvärde, låg på 745 kr/m3fub. Och 1985 fick sydsvenska skogsägare 582 kr/m3fub.

Eftersom vi nu är inne i en ny intressant situation med ökande virkesbrist i vår del av Världen så finns ingen anledning att sluta med prishöjningar på massaved nu. Det är långt kvar upp till märket!

   TS
Avatar Fallback

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788449 Misstänker att realpriserna är lägre om ett år, ekonomin går sådär.

Du har inte priserna från 50-talet, var ju god konjunktur då för virke?

Jag köpte skog 2004, massaveden har gått upp 50% realt sen dess. Det hade jag adlrig trott.

Avatar Fallback

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

uffejohan  
#788455
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har uppdaterat sammanställningen över historiska barrmassavedspriser t o m 2023. Alla priser (utom 2022 & 2023) redovisas i reala termer, uppräknade med KPI. Priserna avser pris för leveransvirke i Götaland enligt skogsstyrelsens statistik. Äldre priser är omräknade från m3fpb till m3fub för att bli jämförbara.

Dagens massavedspriser i Götaland är nu de högsta på 30 år. Vi har passerat tidigare rekordår som 2011 och 2019. Däremot är det en bra bit kvar till de massavedspriser som rådde på 70- och 80-talen. Rekordet sattes 1975 då massavedspiset, omräknat till dagens penningvärde, låg på 745 kr/m3fub. Och 1985 fick sydsvenska skogsägare 582 kr/m3fub.

Eftersom vi nu är inne i en ny intressant situation med ökande virkesbrist i vår del av Världen så finns ingen anledning att sluta med prishöjningar på massaved nu. Det är långt kvar upp till märket!


Intressanta fakta. Jag köpte min första fastighet 1973 och sålde en rotpost på 4000 m3sk och fick då 88 kr. Motsvarar idag 693 kr och är väl ungefär vad man får idag här i Småland.

Användarvisningsbild

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Sjögård 4  
#788456
uffejohan skrev:Motsvarar idag 693 kr och är väl ungefär vad man får idag här i Småland.

Södra ger enligt prislista 7/10-22 465kr/m³fub för barrmassa fallande längd, plus 40kr/m³3fub för dubbelcertifierat.
Lägger vi på 12% efterlikvid betalar de alltså 566kr/m³fub och 549kr/m³fub för oss som levererar 3m.

Finns det någon som betalar 20% mer eller är Södras premier till de större skogsägarna/leverantörerna av barrmassa så stor?
Senast redigerad av Sjögård 4 fre 13 jan 2023, 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

uffejohan  
#788457
Sjögård 4 skrev:
uffejohan skrev:Motsvarar idag 693 kr och är väl ungefär vad man får idag här i Småland.

Södra ger enligt prislista 7/10-22 465kr/m³fub för barrmassa fallande längd, plus 40kr/m³3fub för dubbelcertifierat.
Lägger vi på 12% efterlikvid betalar de alltså 566kr/m³fub och 549kr/m³fub för oss som levererar 3m.

Mitt pris på 88 kr var per m3sk, stående skog.

Användarvisningsbild

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Sjögård 4  
#788459
uffejohan skrev:Mitt pris på 88 kr var per m3sk, stående skog.

Aha, då stämmer det bättre 👍
Du fick 88kr/m3sk för barrmassa?

Avatar Fallback

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Janan  
#788461 Finns det något liknande för avverkningskostnader?

Avatar Fallback

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

uffejohan  
#788462
Sjögård 4 skrev:
uffejohan skrev:Mitt pris på 88 kr var per m3sk, stående skog.

Aha, då stämmer det bättre 👍
Du fick 88kr/m3sk för barrmassa?

Nej, priset 88 kr/m3sk är ju för hela trädet mätt på bark ända upp till toppen, exklusive grenar och stubbe. Priset per sortiment är inte specificerat. Avverkningskostnad står köparen för.

Avatar Fallback

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788469
Sjögård 4 skrev:Lägger vi på 12% efterlikvid betalar de alltså 566kr/m³fub och 549kr/m³fub för oss som levererar 3m.


Du levererar inte 130G? Samma pris som fallande.

Användarvisningsbild

Re: Myten om rekordhöga massavedspriser

Sjögård 4  
#788508
Mangan skrev:
Sjögård 4 skrev:Lägger vi på 12% efterlikvid betalar de alltså 566kr/m³fub och 549kr/m³fub för oss som levererar 3m.


Du levererar inte 130G? Samma pris som fallande.

Jo du har helt rätt. Tittade på fel pdf, har inte levererat än denna säsongen, tänker att de höjer massapriserna innan 15/3.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).