Rundvirke

Tall, Fura, Furu skillnaden?

51 inlägg 179094 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

AKKAMAAN  
#455058 Hela systemet med namn på trädslag, ved, etc är nog väldigt mycket mera komplext än vad vi "inom Sverige" anar.
Här i USA heter kotte "cone", men allmänheten här kallar alla kottar oasett trädslag för "pine cone". Det läter "okunnigt" att kalla alla olika kottar för "tallkottar" även om de kommer från en gran...
Men "pine" kommer från latinets "pinus" vilket betyder "kottbärande träd" (conifer=pinophyta). Den amerikanska allmänheten vet nog inte hur "rätt" de har om deras generella namn på kottar...hahaha :lol:

Har förmånen att ha tillgång till brännved av Douglasgran.
1494774375_20160724_101007.jpg

Ett fantastisk träslag som påminner mycket om den Svenska tallen. Både skorpbarken och rödkärnan är väldigt lika. Douglasgran heter Douglas Fir på Engelska (Pseudotsuga menziesii).
"Pseudo" antyder "falsk" och "tsuga" handlar om "hemlock" som enligt Linne's system tillhör "tall-familjen" Pinaceae.
De som på 1600-talet uttforskade USA misstog Douglasgranen för en "hemlock" (tsuga) och när man upptäckte misstaget så fick Douglasgranen latinska namnet "pseudotsuga". På engelska heter den lika "oriktigt" Douglas Fír. Fir är junsamlingsnamnet för "Abies"-arterna, dvs ädelgranar. Vanliga granar sorteras under "picea". Vår svenska gran, som heter "Norvegian spruce" på engelska, är ett mellanting (kanske korsning) mellan "picea"-arter och "abies"-arter.

Fir uttalas nästan som fur. Jag inbillar mig att det finns ett språkligt samband.

Runebergs etymologi-ordbok antyder också detta samband, men verifierar det inte....
Har kopierat ur Runeberg verk...
""""
fura (i da. dial. också ’barrträd, gran’),

fsv. *fura (oblik kasus härtill sv. furu),
fora = isl. fura (-«-), da. fure; jfr fhty.
forha (ty. föhre), ägs. furh (eng. fir,
knappast nord.); i sv. även fur - gottl. få ur,
ä. da. fur; koll. o. ämnesnamn: nord.
/i/re (*furhia-); germ. stam "furh- = ie.
*prk%- i lat. quercus (med qrn- som i
quinque, se fem, jfr även koka), ek,
motsv. ä. ty. /ferc/i, longob. fereha, ek;
möjl. även i got. fairguni, berg (egentl.:
ekbevuxet); se Hirt IF 1: 479; med avs.
på betyd, jfr bok l, trä. - Ordets
äldsta betyd, är sannol. ’ek’; se f. ö. trä.

"""""

En liten annan grej med trädslaget "tall", är uttrycket "lång och ståtlig som en fura"....
"lång som en fura"= "tall like a fir" på engelska.
Så nu kan vi också grunna på var det Svenska uttrycket "tall" kommer ifrån... :d

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

halvproffs  
#455067 En som jag känner som är 2m lång och blev i Thailand kallad The Tall one. Naturligtvis döpte vi om han till Tallen.

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Kristian84  
#455075
Fredrik Reuter skrev:Tall kallas ju ibland Fura och Furu, men kan vi tillsammans bena ut de olika orden så kanske i alla fall jag kan bli lite rikare i kunskap!

Tall borde vara grundnamnet på trädslaget (samt även latinska benämningen Pinus sylvestris).
Sedan har jag hört att Fura är benämningen för äldre tall som slutat växa på höjden.
Furu sedan är förädlat virke från Tall och/eller Fura?

Stämmer detta överens med din bild av detta?

När man har hört dom gamla tala så har jag fått fram
Tall: träd som står
Fura och furu är en böjning av samma betydelse, och ett ämne att tillverka något av= sågat virke.
Sulfat: massaveden från tallen

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

AKKAMAAN  
#455084
Kristian84 skrev:Sulfat: massaveden från tallen

Att kalla tallmassaved för "sulfat" eller "sulfatved" är väl bara ett gammalt skogligt "slanguttryck".

Det är ju inte massaveden i sig själv som är sulfat. "Sulfat" är den förkortade benämningen av den kemiska sammansättningen i kemikalierna i processen att skilja ut cellulosafibrerna ur veden.

Granmassaved har också på samma sätt ute i skogsbruket, slang-mässigt benämnts "sulfit" eller "sulfitved".

"Sulfit luktar inte skit, sulfat luktar inte mat"

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Kristian84  
#455086
AKKAMAAN skrev:
Kristian84 skrev:Sulfat: massaveden från tallen

Att kalla tallmassaved för "sulfat" eller "sulfatved" är väl bara ett gammalt skogligt "slanguttryck".

Det är ju inte massaveden i sig själv som är sulfat. "Sulfat" är den förkortade benämningen av den kemiska sammansättningen i kemikalierna i processen att skilja ut cellulosafibrerna ur veden.

Granmassaved har också på samma sätt ute i skogsbruket, slang-mässigt benämnts "sulfit" eller "sulfitved".

"Sulfit luktar inte skit, sulfat luktar inte mat"

Där ser man, man lär sig nått nytt varje dag[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

JPLindberg  
#593587 På "svenskt trä" publiceras etablerad och granskad fakta samordnad med alla delar av Sverige vilket borde vara en trovärdig källa till kunskap och där går att läsa:
•”Tallen är det unga trädet”.
•”Furan är det mogna trädet, där kärnans diameter är större än halva stammens diameter”.
•”Furu är det sågade virket”.

Fritt efter Christopher Polhem 1661–1751.
[url][/https://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/fran-timmer-till-planka/egenskaper-hos-barrtra/url]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).