Rundvirke

Tall, Fura, Furu skillnaden?

51 inlägg 179102 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tall, Fura, Furu skillnaden?

Fredrik Reuter  
#84430 Tall kallas ju ibland Fura och Furu, men kan vi tillsammans bena ut de olika orden så kanske i alla fall jag kan bli lite rikare i kunskap!

Tall borde vara grundnamnet på trädslaget (samt även latinska benämningen Pinus sylvestris).
Sedan har jag hört att Fura är benämningen för äldre tall som slutat växa på höjden.
Furu sedan är förädlat virke från Tall och/eller Fura?

Stämmer detta överens med din bild av detta?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

GremoNiclas  
#84528 Ja jo. Det är väl nåt åt det hållet. En fura kan väl fortfarande växa anser jag.

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84565 Här nere säger vi FERE. Sen kvittar den om den har slutat växa på längden, bredden eller överhuvudtaget =))

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

stegmaster  
#84575 Varför göra alt så svårt. I Norge finns bara et ord FURU. :wink:

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Contorta  
#84585 Tall=Fura=Pinus silvestris
Fura och furu förhåller sig som träd och trä...

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

alias  
#86244
Admin@skogsforum skrev:Tall kallas ju ibland Fura och Furu, men kan vi tillsammans bena ut de olika orden så kanske i alla fall jag kan bli lite rikare i kunskap!

Tall borde vara grundnamnet på trädslaget (samt även latinska benämningen Pinus sylvestris).
Sedan har jag hört att Fura är benämningen för äldre tall som slutat växa på höjden.
Furu sedan är förädlat virke från Tall och/eller Fura?

Stämmer detta överens med din bild av detta?


Instämmer i det mesta, skulle dock inte kräva att en fura ska ha slutat växa på höjden. En fura enligt min mening är en tall som ger ett ståtligt och majestätiskt intryck (således bör den vara välväxt och grann), till skillnad från t.ex. en kort och knotig martall.

MVH
Alias (som inte vet, men ändå har åsikter)

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

axwell  
#86249
alias skrev:Instämmer i det mesta, skulle dock inte kräva att en fura ska ha slutat växa på höjden. En fura enligt min mening är en tall som ger ett ståtligt och majestätiskt intryck (således bör den vara välväxt och grann), till skillnad från t.ex. en kort och knotig martall.


En ståtlig, kraftig fura brukar kallas "PRAKTTALL"

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86265 Det finns en hel del på nätet om man söker. Här från shenet.se om vanlig tall:

http://www.shenet.se/vaxter/tall.html

"• Pinus = tall, pinje, användes om tallar redan i Rom. Ordet kommer av grekiska pitys med samma betydelse, i sin tur bildat av sanskrit pitudaruh = en art av gran, och pind = rökelse. Roten i alla orden är pitu = kåda, saft, harts.
• Silvestris = skogs, efter latin silva = skog.
• Namnet tall, belagt i svenskan sedan 1618, är ett gammalt nordiskt trädnamn som är svårt att härleda. Ursprungligen betydde det ett ungt barrträd i största allmänhet.
• Fura: Fornsvenska fora är av germanskt ursprung och besläktat med latin quercus = ek. Som virkesnamn har det använts sedan 1586 medan trädnamnet fura är yngre. Ursprungligen betydde fura ett avverkningsbart barrträd vilket som helst; man skiljde mindre på träden och mer på deras nytta. Först under 1800-talet började man i södra Dverige kalla alla tallar furor. Jämför engelska fir = gran och tyska Fichte = tall (1500-talet), gran (idag)."

Formen "furu" används i Norge och kan finnas i vissa svenska dialekter och i högsvenskan i sammansättningar av typ "furuvirke".

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

halvproffs  
#86303 Kan ej stava det korrekt men på holländska heter gran- furen och tall heter graine. Ganska tvärsom med andra ord.

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Timmerville  
#191534 Sågverket där jag jobbar köper talltimmer och säljer furuplank/bräder.

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191543 Tall heter den när den växer.....furu heter den när den är sågad! inte speciellt svårt!....trodde det var "skogsfolk" här!! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

machonisti  
#191545 fura då?

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

värmSkog  
#191547 För mig är en gammal tall en fura och sedan som Huggarn säger så är det furu när den är sågad..

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

machonisti  
#191549 tre ord med nästan samma betydelse kan storma upp känslor inom skoglig lingvistik

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

värmSkog  
#191552 Ligger nått i de du säger Machonisti

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).