Rundvirke

40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

29 inlägg 12888 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

toker72  
#762786 Skönt att höra 👍

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Sommar  
#762789 Vad jag vet är det köparen som betalar transporten i andra länder, vilket ju också bidrar till att det är lättare att ha koll på försäljningen (Egentligen rätt ovanlig ordning där. Brukar ju vara så när man köper något att man får betala frakten).
Om jag förstått det hela rätt är svårigheten att de större skogsbolagen köpt upp hamnterminaler, så svårt att stå utanför bolagen. Men om man inte kollar efter andra möjligheter så lär det inte dyka upp. Jag är trött på storbolagens självbelåtna dominans.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Älgfoderodlare  
#762790 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

r93  
#762794
Älgfoderodlare skrev:Sansa er o våga invänta denna förändring, o vi blir alla vinnare !
Då skogsbruk inte är någon kvartalsverksamhet, vad är det ni är rädda för ? Att det redan nu är dålig lönsamhet, bör väl inte vara någon nyhet !
För som tråden anger o dess innehåll, VAD kostar det att vänta ? !
NI blir ju inte rik på det ni gör idag, bara industrin !


Jag har lån på skogen, troligtvis är jag inte ensam, i fjorton månader la jag in pengar från mitt lönearbete på skogens kostnader, det är inte speciellt stora lån, men det ska ändå betalas.

I höstas när energikrisen och inflationen började ta fart så tänkte jag nu går vi mot sämre tider.

Så i november så skrev jag kontrakt då jag gissade att toppen var nådd för den här gången, man får väl se om det var rätt eller inte.

Nu har jag väntat i över 6 månader, vilket betyder att ytterligare lönekapital går in på skogens kostnader.

Så DÄR är min kostnad på att vänta.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Älgfoderodlare  
#762812 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Elis76  
#762816
Älgfoderodlare skrev:
Elis76 skrev:
toker72 skrev:Man kan ju tycka att nån av skogsägarföreningarna borde värna om medlemmarnas intressen och prova sälja virke på export i stället för att importera.


Norra Skog importerar inget virke, däremot exporterar man vid rätt tillfällen.


Den fråga man då bör ställa är; - VAD är det de exporterar o till VEM !
Är det en del av det "övergrova" som privata skogsbrukare i Sverige får "ratat" som värdelöst o skulle s.a.s. hamna i massaindustrin eller "vedkorgen", som går på den export vi själva skulle behöva få ta del av till ett högre pris om bara logistiken / alternativen funnits, eller ?

Eller är det sågtimmer av Björk som man säger att det inte finns avsättning för på vår inhemska marknad, den ni får samma låga pris för som övergrovt. Som vidareförädlas av andra nationers industri, o kommer tillbaka till Sverige som dyrare, mer prisvärda produkter än vad vi förmår producera själva ?

Eller är det bara så illa, att det överskott som skapas i Sverige, som leder till vår inhemska "prisdumpning", kan gå på export, bara för att vi skapar detta överskott till men för oss själva ?

På vilka grunder o med vad, försvarar vissa detta system ?


Massaved via egen virkesterminal i Haparanda till Finska Kemi.

Som jag skrivit i annan tråd finns det sedan lång tid tillbaka ett naturligt virkesutbyte åt båda hållen mellan Sverige och Finland över Torne Älv.

På 1970-talet kommer jag ihåg allt övergrovt virke som kom in på bilarna från Ryssland.

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

r93  
#762819 Tyvärr en låst artikel, men jag är övertygad om att det är bra argument i den!!

Att det är dålig lönsamhet i skogen är jag fullt medveten om!

Jag bor på en släktgård och har själv sett med egna ögon hur mycket sämre lönsamheten har blivit.

Först försvann djuren, sedan försvann jordbruket, nu är det bara skogen kvar.

Jag äger fortfarande åkrarna men arrenderar ut dom gratis bara för att det inte ska växa igen.

Men vi har för mycket skog i Sverige, och vi är bra på få fram mer!

Förr kunde bönderna överleva på 30 kor, det går inte längre.

Vi går samma väg som bönderna!

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Älgfoderodlare  
#762821 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Sjögården  
#762839 Fick mätbeskedet på sista stormvirket för säsongen. kronhjortskadad gran och några nyröda grova hagmarkstallar fulla av kvist gav 574 kr per fub.Var faktiskt lönt att ta hand om eländet, och fulla av gbb var de också.
Lite bonus för det slitet i värmen.. 😉

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Joonsered  
#762946 Blir kanske bättre priser när Putin skruvar av gasen.

Olyckskorparna kraxar att halva Europa kommer att få köldskador i vinter.

Den som lever får se.

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

PVK  
#762957
Sjögården skrev:Fick mätbeskedet på sista stormvirket för säsongen. kronhjortskadad gran och några nyröda grova hagmarkstallar fulla av kvist gav 574 kr per fub.Var faktiskt lönt att ta hand om eländet, och fulla av gbb var de också.
Lite bonus för det slitet i värmen.. 😉


Sålt i ”Norrland”?

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Rain in the face  
#762974 Tyvärr kommer prisdiket Sverige att förbli. Allt beror på tillgång och efterfrågan. Industrin/ skogsbruket har varit otroligt duktiga på att få en obegränsad tillgång på virke. Genom att påstå att, du måste gallra du måste slutavverka annars händer det farliga saker med skogen.
Skogsägare kommer aldrig att få mera betalt om vi fortsätter på samma vis och hörsammar industrin.
Nej minska utbudet av virke rejält, många skogsägare är ju obelånade och borde rimligtvis kunna hålla igen ett tag framöver
Se till att få en transparent virkesmarknad inte hästhandeln som alltid pågått.
Hur ut skogen till koldioxid lagring och tjäna pengar på det istället.
Nej med dagens priser är det nog lönsammare att plocka blåbär och låta skogen stå.

Rain in the face

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Sjögården  
#762975
PVK skrev:
Sjögården skrev:Fick mätbeskedet på sista stormvirket för säsongen. kronhjortskadad gran och några nyröda grova hagmarkstallar fulla av kvist gav 574 kr per fub.Var faktiskt lönt att ta hand om eländet, och fulla av gbb var de också.
Lite bonus för det slitet i värmen.. 😉


Sålt i ”Norrland”?

Södra, stormvirke.
Bara massakvalitet men en del grovt.
Medlemsnytta tycker jag.. 😉

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

gurka  
#763479
Torbjörn Johnsen skrev:Dagens barrmassavedspris är nämligen 45 procent lägre än barrmassaveds-priset var i reella tal 1990. För björkmassaveden är motsvarande pris idag 43 procent lägre än 1990.


Det är svårt att förstå dagens massavedsprissättning som i princip ger kostnadstäckning för avverkningskostnaden, när samtidigt en konkurrerande verksamhet i co2 lagring är i en uppstartsfas....?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).