Rundvirke

Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

56 inlägg 28159 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48234
Ämnet är väl rätt långt från kaparatt men jag skulle ändå vilja be dig: Kan inte du spara ned en skärmdump, med en stamprofil, och lägga ut den här på sidan, om det går? Eller ännu heller två olika, så vi får jämföra?

Jag bifogar tre stamfiler som visar olika kvalitet på intagning av diameterar.
Bra_normal_dålig.doc

- Stamfiler har jag möjlighet att analysera även i grupp om hundratals stammar och sätta siffror på en handfull egenskaper som visar kvaliteten på diameterintagningen.
- Min uppfattning är lika med er om betydelsen av följsam diameterintagning.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#48310 Jag bifogar tre stamfiler som visar olika kvalitet på intagning av diameterar.
Bra_normal_dålig.doc

- Stamfiler har jag möjlighet att analysera även i grupp om hundratals stammar och sätta siffror på en handfull egenskaper som visar kvaliteten på diameterintagningen.
- Min uppfattning är lika med er om betydelsen av följsam diameterintagning.
Bertilsson[/quote]

Vi tackar och bugar! Och nog syns det ganska väl på diagrammen att diametermätning kan fungera olika bra!

Menar

/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#48319 [quote="masterchief"]

Det man kan önska är att det fylls i med bla fler spaksystem etc då det varierar rätt bra mellan de olika.
Bra att det pushas för att man ska kvalitetsklassa, något som ofta glöms bort i skogsbruket.



Som du och (kanske mer på skämt?) även Nässjömåla påpekat så får ett verktyg som kaparatt inte byggas upp så att det riktar sig till endast ett maskinmärke. Nu är det dock så att min målsättning i första hand är att bygga upp något som lär ut virkestillredningen, både övergripande och även i detalj, utan att arbetet kopplas till något specifikt system.

På en precis påbörjad sida, har dock tecknaren som vi anlitar på ett bra sätt illustrerat hur en typisk JD-dator tänker. Eller är det en Dasa? Kolla på sidan: Tall-Apteringsstruktur-Skördardatorn-Kval 1! Symbolerna är snart klickbara.

Skämt åsido: På sidan: Tall-Stock 1-Upparbetning-Halvfin, under fördjupningslänken ”Genväg” mitt i textmassan, finns en mening riktad till JD-förare, med ett litet tips. Det tog mig lång tid att förstå vilka (många) olika möjlighet till knappinställning som finns på JD-maskiner. Och nu har jag glömt det mesta.

Vår målsättning är inte att förklara funktionen hos alla de olika knappsatserna -systemen som finns i olika skördare. Men det slog mig: Finns det enkla tips runt knappar och inställningar av dessa, som borde vara med i verktyget? Tips mottages, beaktas kanske!

Lovar

/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#48550 [quote="Simba"]Nä nu jä-ar du Per-Erik,har du nån buggningsutrustning inkopplad på mej?Kanske nåt du fått billigt av han Hans Holmer på Palmespaningen :?: Hur kan du annars veta att favoritskivan just nu är Dire straits :?: :D

Ja men hallå, det trodde jag du visste. Det var ju Hans och Ebbe och jag. Och så lottade vi fram det där helidiotiskt kurdspåret. Och vad mer ska en spaning egentligen ge: Vi fick ju en hel del feta rubriker i tidningarna. Och utan avlyssningsutrusting? Tja, hur skulle jag annars ha fått ihop material till böckerna?! Och ett liv utan Knopfler-helst inte!

Tycker att det är bra att du har koll på kvaliteerna. Själv brukar jag sitta och skela lite lagomt mycket!

Förresten: Har ni mer än en kvalitét på timret i ärans och hjältarnas land?

Undrar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48579 Jaha, nu har jag snurrat upp min JD-dator så det tar en vecka för den att snurra tillbaka......Göta kanal va? Jag har kollat upp stammprofilerna i datorn och har testat hur man får ut dem. Men jag har inte haft någon framgång. Nu är frågan om Per-Erik kan tala om för mig hur jag får dem att lämna datorn och snällt hoppa in i mitt USB-minne? Om det är så att du inte kan, Per-Erik, så kanske Bertilsson kan ge råd och tips på hur man gör? Jag kollade ett tiotal profiler i torsdags och de flesta såg ok ut. Just nu mäter maskinen med 82% inom 2mm på dia och alla mätta längder i torsdags inom 2cm från kapad längd. Jag mätte kanske trettio stockar.

Är det inte fler än jag som kan tänka sig att presentera lite mät siffror från era maskiner?

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#48604
nässjömåla skrev:Jaha, nu har jag snurrat upp min JD-dator så det tar en vecka för den att snurra tillbaka......Göta kanal va? Jag har kollat upp stammprofilerna i datorn och har testat hur man får ut dem. Men jag har inte haft någon framgång. Nu är frågan om Per-Erik kan tala om för mig hur jag får dem att lämna datorn och snällt hoppa in i mitt USB-minne? Om det är så att du inte kan, Per-Erik, så kanske Bertilsson kan ge råd och tips på hur man gör? Jag kollade ett tiotal profiler i torsdags och de flesta såg ok ut. Just nu mäter maskinen med 82% inom 2mm på dia och alla mätta längder i torsdags inom 2cm från kapad längd. Jag mätte kanske trettio stockar.

Är det inte fler än jag som kan tänka sig att presentera lite mät siffror från era maskiner?


Tycker du presenterar fantastiskt bra siffror! Både diameter och längd. Talade med en person som befinner sig "mitt i smeten" härom dan. Han tyckte det var synd att vissa fokuserar på tekniksprång, vilket varken jag, han eller väl ngn annan har något emot (beröringsfri längdmätning). Men dina siffror visar ju att man kan komma långt med befintlig teknik genom att vara intresserad och ständigt arbeta med systemen (kalibrering, inställning av rätt tryck, o.s.v.).

Jag är inte alls särskilt duktig på stamprofiler, med allt vad det innefattar. Jag är snarare novis. Jag ska försöka ladda upp en wordfil här. Detta är en istruktion som jag använde för några år sedan när jag ansvarade för utbildning i bl.a. Timermatic 300. Vet ej om den är aktuell nu. Den är några år gammal.
SILVIA sammanslagning av stamfiler.doc


Kom däremot ihåg att jag har riktigt bra material för att lära inställning av TMC i alla dess delar, med skärmdumpar o.s.v. om någon är intresserad. Går det bra att höra av sig. Har en variant till skördare och en till skotare.

Meddelar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48673 Ok, jag ska testa nu i veckan så får vi se. Om jag lyckas skickar jag över några filer.

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#48718
nässjömåla skrev:Ok, jag ska testa nu i veckan så får vi se. Om jag lyckas skickar jag över några filer.


Vet inte hur du ska spar ned dem. Undrar om det funkar att spara dem i programmet Paint?

Skriver en konfunderad

/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48745 Jag grubblar på samma sak ~x( Nån som har har en ide :?:

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#48767
Simba skrev:Jag grubblar på samma sak ~x( Nån som har har en ide :?:


Riv inte ditt hår mer! Jag talade med ngn som sysslar med detta. Han menade att det var en metod att spara ned en skärmdump, genom progarmmet Paint. Jag tycker även att programmet Word Pad kan vara ett alternativ, om detta finns i maskindatorna.

Och jag vet inte hur det funkar idag. Men tycker ändå att jag vill ge rådet, eftersom vi talar om en dyrbar utrustning: När du anger filnamn, unvik å, ä, ö och vissa andra tecken. Har knackat ned en liten instruktion kring att spara ned skärmdump. Ska finnas här i form av en word-fil. Ska bli intressant att höra om den gamla instruktionen jag bifogade tidigare funkar.

Och som Nässjömåla önskade: Visst skulle det vara intressant om ngn mer bifogad mätresultat. Hörde häromdagen en historia om ett aggregat som under en lång tid mätt dåligt avseende längd. Man hade bytt massor, kablage, o.s.v. I detta fall trodde vi båda som samtalade att det helt enkelt handlade om dåligt tryck på mäthjulet (var fjäderbelastat).

Säger
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#48768 Min uppladdning av fil funkar inte. Är nog slut på fotogen i datorn. Så jag bifogar texten i inlägget. Blir mycket text på sidan förstås!

Förstår
/Per-Erik

Spara ned en skärmdump

Den bild som visas på skärmen sparar du ned genom följande:
· Tryck på tangenterna Print Screen och Alt samtidigt. (Tangenten Print Screen finner du uppe till höger på tangentbordet. Det spelar ingen roll i vilken ordning du trycker ned tangenterna).

Öppna programmet Paint
För Windows 2000 gäller följande för att starta programmet Paint:
· Vänsterklicka på knappen start nere till vänster.
· Gå med muspekaren först till Program, sen till Tillbehör och sen till Paint.
· Vänsterklicka på ordet Paint. Nu startar programmet.

Windows XP
I programmet XP är nog den enda skillnaden att du går över Alla program.

Infoga skärmdumpen i Paint
När programmet Paint fyller upp skärmen kan du infoga skärmdumpen. Enligt följande:
· Tryck på tangenterna Ctrl och v, i nämnd ordning!

Ett annat sätt att infoga skärmdumpen är följande:
· Vänsterklicka på kommandot Redigera uppe till vänster.
· Vänsterklicka på kommandot Klistra in

Spara ned filen
Spara ned filen genom att gå över Arkiv/Spara som, o.s.v.

Filen ryms förmodligen inte på en diskett.


I många maskiner finns programmet Wordpad, där det också går att spara ned en skärmdump.

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48838 Skärmdump: Om det finns Officepaket i datorn tror jag Word är det mest kända programmet för att placera skärmdumpen i. Mina tre exempel från Word här ovan visar minnesbehovet.

Stamfiler/profiler: Det kan säkert vara intressant med utskrivna stamprofiler som nämnts här några dagar. Men kanske blir det urval av de bättre stammarna från en bra skog. I så fall kan dessa felaktigt bli norm för hur stammar ser ut. Då anser jag att en falsk bild sprids och de 90% av maskinerna som inte klarar denna standard blir benägna att tiga eller mår illa och …….

Personligen anser jag att det bör vara stammar från minst ett skift (400 stam) som skall bedömas i grupp med hänsyn till beståndsegenskaper. Med kontroll av diameterintagning på dessa, som görs enligt inställda kriterier av datorprogram och görs om till siffervärde kan värde erhållas som kan värderas mot andra aggregat och för olika skogsförhållanden.

- De tre första som skickar minst 400 stam skalla jag göra en analys åt utan kostnad oavsett aggregatmärke. Det blir ungefär samma uppställning på resultat som en testserie åt en skogstidning.
- Ytterligare aggregat kan jag testa också utan kostnad om det är aggregat som jag har mindre mängd stam från. Skicka i så fall personligt meddelande till mej.

Är stammarna samlade i blockfil blir det bara en fil på ca 400 kbyte (1/3 diskett att bära hem det med) Skicka det sen i mejl via Personliga meddelande.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#49058 Låter väl som ett riktigt flott erbjudande!

Anser

/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49230 Jag har inte haft tid att spara ned stamfiler denna vecka. Imorgon skall vi på apt kurs så det får bli nästa vecka. Jag kan så länge visa siffrorna från dagens prov stam:

Dia: <2mm=80%
<4mm=95%
<6mm=100%

Längd: <2cm=100%

Detta är en slump stam men den var helt ok(inte oval och inga toppbrott).

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49505 En kul grej som instuktören lärde oss när han var ut här i veckan är att man på JD när som helst kan se diameterkurvan på senast avverkade stammen,dessutom visas "onormala"diameterfall samt när det är sträckor som diametern inte sjunker
Tryck F2 på vänster palett och strax efter på den högra paletten den knapp som är längst till vänster i andra raden (ovanför "A",en bild av stockar+en pil "vänster") då kommer följande fram på skärmen

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).