Rundvirke

Vem köper ryssveden i Sverige?

8 inlägg 6555 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vem köper ryssveden i Sverige?

Stavve  
#753103 Som bekant köper skogsindustrin i Finland ffa massaved och då mest björkmassaved från Ryssland - cirka 10 miljoner fub per år.

Men en del (några hundra tusen fub/år?) verkar hamna i Sverige. När många säger tack men nej tack till varor från Ryssland av moraliska eller leveranstekniska/sanktionsmässiga skäl så verkar det alltjämt vara som så att vissa vill köpa den.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tre- ... as-blockad enligt denna artikel är då tre fartyg lastade med bland annat massaved. Är också konstigt om man måste "utreda" vart ett fartyg kommer ifrån - borde väl framgå snabbt kan man tycka?

Någon som har koll/gissning på hur mycket det är, vart de ska och vem köparen är? Även om Hamnarbetarförbundet vägrar så anar jag att en köpare då anvisar båten till någon hamn som ändå lossar....

Blir det ytterligare mindre massaved i Sverige, ja då vore det konstigt om inte massavedspriset gick upp.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem köper ryssveden i Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#753107 De senaste åren är det nog främst björkmassaved som importerats från Ryssland. Köpare lär ju vara något eller några av bruken som använder björk och tar emot massaved via hamn. Södra i Mörrum köper ju björk från Baltstaterna men oklart om de även köper Ryssbjörk. Billerud Korsnäs i Gävle tror jag importerar en del löv per båt. Kanske också BK Gruvön via Vänern. Men det finns nog fler tänkbara bruk. Kanske någon som har bättre koll?

Användarvisningsbild

Re: Vem köper ryssveden i Sverige?

paavo25  
#753110 Hur med ikea, har inte dom trä förädlings fabriker i ryssland?

Här var i fredagst en energi mässa för profs, 15 st främst lasbils bygda flisar som arbetade, där i öppningstalet om vilka öppnande marknader som blir när flis och rundvirket sinar från granen i öst.

Har nån varit med båt till riga, har ni sett travarna av virke där? Vart tar den veden vägen?

Användarvisningsbild

Re: Vem köper ryssveden i Sverige?

skogshare  
#753115 Givetvis måste lossning av rysk last stoppas i samtliga svenska/västerländska hamnar. Varför har vi annars sanktionerna??
Ju förr ryssarna försvinner från ukrainskt territorium och Ukrainas suveränitet bekräftas, desto kortare tid kommer sanktionerna vara nödvändiga.

Avatar Fallback

Re: Vem köper ryssveden i Sverige?

Axl  
#753130 Om båten är rysk men veden från ett annat land blir det väl lite krångligare

Användarvisningsbild

Re: Vem köper ryssveden i Sverige?

skogshare  
#753164
Axl skrev:Om båten är rysk men veden från ett annat land blir det väl lite krångligare


Jag menar att både rysk last och ryska fartyg med last från tredje måste bli föremål för blockad. Inte minst utgör ju ryska fartyg i dagens läge en säkerhetsrisk på olika sätt och kommer dessutom när de gå tomma kunna erbjuda rater som slår undan benen för juste tonnage.

Avatar Fallback

Re: Vem köper ryssveden i Sverige?

axwell  
#753166 Delvis utanför vedämnet men.......................

Nästan alla Europeiska tillverkare av bildäck i Ryssland har dragit sig ur det landet.
Pirelli meddelar att dom tänker fortsätta med tillverkningen i Ryssland.
Jag hade inte planerat några däckaffärer just nu: Pirelli hade det inte blivit !

Användarvisningsbild

Re: Vem köper ryssveden i Sverige?

HannuRöj  
#753167 Det betyder ingenting att virket kommer, bara den har betydelse att betalas inte längre pengar. 👍
Tre veckor är en kort tid för sjöfrakt och lastning. Säkert kommer även mer virke som redan har någon europeisk ägare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).