Rundvirke

Virkesauktioner i Bayern gav rekordpriser

4 inlägg 5468 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkesauktioner i Bayern gav rekordpriser

Pelle Skog  
#749672 "Värdefullt virke levde upp till sitt namn" var slutsatsen i den pressrelease från Bayerische Staatsforsten som presenterade resultaten från deras senaste virkesauktion. Det var priser som vi i Sverige bara kan drömma om.

I en tråd här på Skogsforum påpekades nyligen att Sverige har Europas lägsta timmerpriser. Snittpriset på timmer här ligger kring 60 - 70 Euro per m3fub medan de högsta jämförbara priserna ute i Europa ligger runt 125 Euro.
Här pratar vi om normalt timmer, men för att störa svenska skogsägares sömn än mer finns det virkesauktioner, t.ex. i Bayern som nämns ovan. Här säljs enstaka stammar/stockar av högsta kvalitet till högstbjudande.
1645534961_bayerische_staatsforsten.jpg

261 Euro per m3 för gran
Vid en auktion den 18:e januari i år, i Litzendorf i Bayern blev snittpriset för grantimmer 261 Euro per kubikmeter. Spannet för gran var mellan 100 - 368 Euro. Priset på talltimmer låg mellan 100 - 231 Euro per m3, och för lärk låg det mellan 106 - 600 Euro. Snittpriset för hela auktionen var 287 Euro per m3, vilket var rekord. Högtsa pris på auktionen var 600 Euro per m3. Totalt såldes 1 300 m3 barrtimmer på denna auktion.
På en annan auktion, i Waging am See, också i Bayern, såldes 475 lövstammar, eller 481 m3. Även här slogs det rekord. "Bruden" eller "die Braut" som auktionens finaste stam kallas, var en ekstamm, 5,2 meter lång med en diameter på 115 cm, dvs. 5,4 m3 renderade ett pris på 4 244 Euro, eller 786 Euro per m3.
1645534961_bayst_eich.jpg

Drömvirke
Som alla förstår är detta inget normalt virke. Det är noga utvalda stammar som samlas till auktionsplatser för att säljas vilket är ganska vanligt i t.ex. Tyskland. Det ska inte jämföras med den typen av virkesauktioner som t.ex. hålls i Estland där bulkvolymer säljs.
Det är dock intressant hur den logistiken som krävs för val och hantering av enstaka stammar kan löna sig så pass som den gör. I Sverige har vi ju mest "industrianpassad" skog och inte så många grova stammar av bra kvalitet. Om vi hittar några sådana stammar är det förmodligen förbjudet att hugga ner dem. Det knepiga är att om man skulle "råka" (om det står i vägen eller så) hugga ner ett sådant träd är det inte säkert att det går att sälja. Det finns inte många industrier i Sverige som kan hantera sånt virke, så det gäller att hitta rätt köpare. Även om du hittar rätt köpare får du sannolikt inga priser som på ovan nämnda auktioner.
Så man må ju tänka tanken, 150 mil från södra Sverige till Bayern. Om man skulle råka hitta en "brud" i sin skog: Skulle det löna sig att köra ner den till en auktion? Jag har aldrig hört talas om att någon har gjort det, men med de priserna ...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkesauktioner i Bayern gav rekordpriser

Mellberg  
#749682 Besökte Tyskland och Österrike på 1970-talet och jag tror faktiskt att det var ännu större prisskillnad då, Finns ju de som köper grova dimensioner även här, men oftast vill de bara betala massavedspriser.

Tufft att vara liten småskogsägare faktiskt. Tur att de flesta har ärvt sina skogshemman och jobbar på kontor . 😎

Användarvisningsbild

Re: Virkesauktioner i Bayern gav rekordpriser

Älgfoderodlare  
#752611 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Virkesauktioner i Bayern gav rekordpriser

Torleif  
#762354 Jag håller med Älgfoderodlaren!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).