Rundvirke

Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

9 inlägg 7172 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

Torbjörn Johnsen  
#747449 Just nu, i svallvågorna av dålig prisutveckling på svenskt virke samtidigt som skogsindustriföretagen rapporterar rekordvinster, stiger trycket för att virkespriserna måste höjas. Kraven kommer framför allt från skogsägarna men det finns ytterligare en grupp som behöver se höjda virkespriser: Sveriges skogsentreprenörer.

All avverkning som görs betalas av priset för timmer och/eller massaved. Skogsägaren får kvar ett netto efter att avverkningskostnaden dragits från bruttopriset. Ju lägre virkespriset är desto hårdare press på att hålla låga avverkningskostnader.

Oroade maskintillverkare
Skogsforum har kontakt med många maskintillverkare och där framkommer en hel del oro över de svenska entreprenörernas situation. Maskinföretagen exporterar till många olika länder och kan jämföra hur deras kunders förutsättningar skiljer sig åt. Under senare år verkar Sverige ha halkat efter om man t.ex jämför situationen för skogsmaskinägare nere på kontinenten. En kund som köper en ny skördare i Tyskland eller Österrike har enligt en tillverkare jag pratade med nyligen betydligt bättre ersättningsvillkor än vad de svenska kunderna generellt har. I dessa länder betalas också timmer avsevärt bättre än i Sverige vilket gör att det finns utrymme att betala för avverkningen.

Trots att skogsbolagen har gått med rekordvinster under 2021 så fortsätter flera av dem att pressa priserna nedåt för entreprenörerna. Ett sådant exempel som gäller Stora Enso har vi skrivit om på iskogen.se och för Stora Ensos del har nu gått så långt att man byter etablerade lokala entreprenörer mot en som har snabbutbildad rumänsk arbetskraft. Allt för att för att pressa priset lite till.

För att skogsentreprenörer ska kunna driva en vettig verksamhet, med rimliga villkor för både personal och sig själva, så krävs en rimlig ersättningsnivå. Och för att det ska finnas utrymme för en rimlig ersättningsnivå så behöver priserna upp för både timmer och massaved. Så att både entreprenörer och skogsägare kan få skäligt betalt för det de producerar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

BloM 230  
#747453 Sant, men han som kör med den rumänska arbetskraften fortsätter ju i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

Rytter  
#747455 Helt rätt, alla led ska tjäna på höjda virkespriser. Vinsterna från förädlat måste skickas nedåt i systemet för att nå skogsägare och entreprenörer så att skogsbruket kan bedrivas uthålligt och duktiga entreprenörer vågar satsa och utveckla sitt företag och sin personal.

Hur har prisbilden förändrats när man tagit in utländskarbetskraft? Har verkligen skogsägaren fått billigare plantering och röjning eller har vinsterna från den sänkta kostnaden gått åt annat håll?

Som leverantör till StoraEnso eller andra bolag som kör med utländskarbetskraft och billigare maskiner skulle jag aldrig acceptera att betala samma avverkningskostnad, då det är ganska enkelt att räkna fram hur mycket billigare det blir med äldre maskiner och billigare arbetskraft. Eller förresten jag tror inte jag skulle sälja dit ändå även om det innebär en lägre avverkningskostnad, detta av ren princip.

Hur många tror att Stora Enso kommer kunna erbjuda billigare avverkningar med denna lösning och att skogsägaren kommer dra nytta av prissänkningen?

Sedan tycker jag ofta man glömmer bort det viktigaste, kvalitén på arbetet som utförs. Som skogsägare betalar jag gärna lite mer i avverkningskostnad för att få en entreprenör som verkligen brinner för skogen och skogsbruk och förstår hur en gallring ska utföras, en entreprenör som har råd att utbilda och utveckla sina anställda så de förstår vikten av det arbete de utför. Det är ganska billigt att t.ex betala 10kr/m3fub om man undviker att få ett söndergallrat bestånd där lövandelen höjts trots målet var att sänka den, där all volym är uttagen i stickvägar och det är ogallrat mellan, där de träd man ville ha kvar är avverkade eftersom det är där kubiken finns och det är dessa man jagar i gallringen.

Plantering är samma sak, betalar gärna mer för att få en bra föryngring. Det är ju här man lägger grunden för framtida bestånd och kommande generationer och tillväxten på sin fastighet. Även här finns det skräckexempel och det är bra mycket billigare att betala lite mer istället för att bråka och ligga på för att få arbetet korrigerat, eller att få en föryngring som måste återplanteras efter ett par år eller stödplanteras.

Har sett för många skräckexempel och allt handlar om att hålla ner kostnader och att det ska gå så fort, det är så dåligt betalt så det slarvas för att få det att gå ihop, det finns inte pengar eller tid för kvalitetskontroll av objekt så dessa exempel kommer sällan fram då uppföljningen är minimal i förhållande till volymen utfört jobb.

En sak är säker så länge jag har två ben som fungerar kommer jag inte låta något bolag plantera en kvadratmeter på min skog. Jag är inte sugen att ta risken att få min plant levererad i en kåpsläpvagn som är travad full med lådor och intryckta huller om buller så plantorna blivit skadade och toppskott avbrutna, jag är inte intresserad av plantörer som fyller mesen och trycker in extra lådor mellan raderna och skadar plantorna, jag är inte intresserad av att hela arealen inte blir planterad och man missar släntar eller omarkberedda fläckar för att det ska gå snabbt. Jag är intresserad av att lägga grunden för en ny fin skog som ska ersätta den jag avverkat.

Ett tips till alla är att var på plats när plantörerna kommer, skulle dom dyka upp med ett kåp eller gallersläp med lådorna bara inkastade och inte med ett plantställ, eller bära plantlådorna på sättet ovan så kör hem de på direkten. Annars kommer ni få en föryngring med skadade plantor och troligen sämre överlevnad.

Duktiga entreprenörer måste få tjäna pengar, skogsägaren måste få tjäna pengar. Jag tror att man får fram duktiga entreprenörer som brinner för att driva företag och sköta skog genom att betala bättre. De flesta är dessutom lokalt förankrade och har en yrkesstolthet att upprätthålla på orten så de vill utföra ett bra arbete och göra fina jobb. Tyvärr är detta något jag tror man tappar med snabbutbildade skördar/skoterförare eller utländska plantörer som är här på säsongsarbete, allt i syfte att pressa dagens entreprenörer ytterligare och sänka kostnader.

Kvalitén på jobben kommer bli lidande och det är väl den största risken jag ser med allt som händer just nu kring prispress och virkespriser som hålls låga. Kommer vi verkligen ha lika fina skogar i framtiden där tillväxten, virkesförrådet och kvalitet är prioriterat, eller kommer vi få leva med sämre skogar där arbetet ska utföras billigt och vi satsar på bulk och accepterar att man inte utnyttjar markens fulla potential?

/Rytter (ej WR)

Användarvisningsbild

Re: Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

Iskog  
#747503 Precis så är det och det är något många både förnekar och glömmer, att ett stagnerande eller minskat virkespris urholkar oundvikligen HELA sektorn inklusive landsbygden som helhet.

Avatar Fallback

Re: Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

Axl  
#747534 Skogforsk hade gjort en undersökning och som jag minns det gick de flesta nyckeltal hos svenska entreprenörer åt rätt håll.

Användarvisningsbild

Re: Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

Rytter  
#747574
Axl skrev:Skogforsk hade gjort en undersökning och som jag minns det gick de flesta nyckeltal hos svenska entreprenörer åt rätt håll.


Har du läst undersökningen? Själv tycker jag det blir väldigt trubbigt att bara kolla på nyckeltal, det säger ju inget om hur bakomliggande situation ser ut och hur man når nyckeltalen.

Om jag äger företag x och har ökat min vinstmarginal från 3% till 5% under perioden, men detta har varit på bekostnad av att jag ej har kunnat investerat och byta maskiner eller generera tillväxt t.ex. anställa fler eller bredda verksamheten, jag har själv som ägare fått sänka min lön och köra gratis skift med förhoppning att kanske ta ut utdelning istället om det blir någon vinst över, jag har ej kunnat utbilda personal eller ge löneökningar så de duktiga förarna stannar kvar, utan jag har fått ta in arbetskraft med mindre erfarenhet.

Du äger företag y och har minskat din vinstmarginal från 5% till 4% men har kunnat ta ut full lön + utdelning, investera i nya maskiner, ge löneökningar för att behålla erfaren personal och utbilda dessa vidare.

Vilket företag mår bäst och bedriver ett företagande som kan anses uthålligt?

Tyvärr tror jag många entreprenörer i skogsbranchen har en verklighet som ser ut som i första exemplet och har väldigt svårt att vidareutveckla företaget. De måste ju få chansen att bygga kassa över tid och för att minska kostnaden i investeringarna i nya maskiner för att kunna klara ett högre ränteläge i framtiden.

Visst att nyckeltalen marginellt blivit bättre, men från vilket nivå har man ökat? Vilka uppoffringar har man gjort för att få dessa att öka? Det är något som man ej ser genom att kolla på nyckeltal utan det krävs en djupare analys.

Sedan ska man komma ihåg att perioden man hittar på är under en period med relativt låga räntor, och i alla fall för drivningsföretagen är ju detta en stor kostnadspost. Så det är inte så konstigt att nyckeltalen har stärkts marginellt pga. detta. Hur kommer dessa företag må när räntorna fördubblas från nuvarande låga nivåer? Nu när dieselpriset drar iväg, när lönerna ökar? Samtidigt som vissa bolag tar in snabbutbildade förare från utlandet och kör med äldre billigare maskiner, allt för att trycka ner kostnaderna ytterligare och sätta press på det etablerade entreprenörerna.

Sedan kan jag inte tycka att nyckeltalen är sådär lysande, en vinstmarginal på 5% samt en soliditet på under 40% är för lågt för att bedriva företaget uthålligt och långsiktigt speciellt när man är tvingad att göra dyra investeringar i nya skördare/skotare och har ett hot av räntehöjningar samt ökade drivmedelskostnader och lönekostnader över sig. Detta samtidigt som skogsbolagen har vinstmarginaler på upp mot 50%.

Ger faktiskt inte så mycket för denna undersökning och tycker ger en felaktig bild att entreprenörer verksamma i skogsindustrin har en bra tillvaro och inte ska klaga eftersom det går åt rätt håll.

Användarvisningsbild

Re: Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

Vildmark  
#747590 Jag hittade ett kvitto från 2018 där jag betalt 13.95kr metern för tryck 28x120 trall, i vår 2021 kostade samma trall 21kr för att under sommarn öka till 25kr, ägarn till brädgården sa sen att nästa paket de tar in kommer de behöva ta 30kr metern för. Jag antar att priset för skogsägarna inte har fördubblats på samma sätt.

Avatar Fallback

Re: Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

Lindveden  
#748748 Glöm ej bort alla skogsvårdsentreprenörer(svenska) i allt detta oxå, dom hålls oxå nere av väldigt prispress från bolagens sidor o även den utländska arbetskraften som gör att skogsvårdsföretagen inte heller kan få upp priset till skälig nivå

Användarvisningsbild

Re: Höjda virkespriser viktigt även för skogsentreprenörer

Contårta  
#749385
Rytter skrev: Hur många tror att Stora Enso kommer kunna erbjuda billigare avverkningar med denna lösning och att skogsägaren kommer dra nytta av prissänkningen?


Stora Enso har nog redan bland de lägsta avverkningskostnaderna då de haft egna lag och entreprenörer i kombination i många år. Jag skulle tro att även de andra bolagen med egna lag också har kostnader i den lägre skalan.

Jag håller helt med om att höjda virkespriser skulle ge mer utrymme för entreprenörer. Det är ju stor skillnad mellan norra och södra Sverige.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).