Rundvirke

Överlevnad barkborre i kylan?

13 inlägg 6732 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Överlevnad barkborre i kylan?

Hugin  
#737940 Efter en längre tid med kyla och barmark, uppkommer frågan: Hur påverkas överlevandeförmågan?
Vilken temperatur krävs för att ta kål på otyget?
Hur djupt i mark-/mosslagret ligger den vintertid?
Hur mycket skyddar mossan där den försöker övervintra?

Skulle vara intressant om någon har kunskap/info om detta!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

Mellberg  
#737943 Vet ej, men tillräckligt många borrar överlever oavsett. Granen gillar kyla så just nu mår den bara prima i hela landet. Härligt med tjäle i marken eller hur. 👍

Avatar Fallback

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737948 Det var rejäla vintrar i Värmland på 70-talet med temperaturer på -35 och mer. Tror inte att barkborren påverkades av det. Möjligen var det mera snö då.

Användarvisningsbild

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

anersimyra  
#737962 Insekters puppor och ägg har en högre chans till överlevnad i minusgrader. Vid mildväder med nederbörd så angrips dessa av mögel och diverse nedbrytare som inte är verksamma i kyla.

Avatar Fallback

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

Brorsan  
#737969 @anersimyra Måste du släcka hoppet om lite färre borrar, fästingar och mördarsniglar en knapp timme
efter trådstarten. :((

Avatar Fallback

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

Hugin  
#737996 Nu, -17 och inget vitt mer än rimfrost i ytvegetationen. Kanske, kanske att de mår dåligt.

Hoppas!

   TS
Avatar Fallback

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

tallen100  
#737998
Brorsan skrev:@anersimyra Måste du släcka hoppet om lite färre borrar, fästingar och mördarsniglar en knapp timme
efter trådstarten. :((

Typiskt honom 🤣

Avatar Fallback

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

Amatörhuggare 62  
#738009 Är det inte så,att Gbb.
Gör sin egna glykol.
Å därför,klarar kyla.
Var det inte, nån professor.
Som hade den ide'n.
Googlat men,hittar inte det. Just nu

Användarvisningsbild

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

anersimyra  
#738032
Brorsan skrev:@anersimyra Måste du släcka hoppet om lite färre borrar, fästingar och mördarsniglar en knapp timme
efter trådstarten. :((

Å andra sidan dör många ägg och puppor av frost om det inte kommer någon snö..🥶😵 fullbildade imago klarar dock kyla extremt bra..🤤😋

Användarvisningsbild

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

rokon  
#738036 Ja nog måste kylan ta död på dem vid någon tidpunkt i sin utveckling, annars ser jag endast att det är midnattsolen de inte tål!
Minns när en tid jag ej var o kollade på skogsforum när jag sedan läste här och plötsligt såg en massa skrivet om GBB och jag googlade på vad det kunde vara, det är inget samtalsämne här där jag bor, och jag har granbestånd också här i Norrbotten, men har klarat mig från granbarkborrar, Tack och lov!
Men har även avsiktligt låtit en del vindfällen ligga kvar för att andra kryp skall kunna få finnas som visst skall vara fiender till granbarkboren. Jag har också gott om myrstackar om det kan spela roll?

Användarvisningsbild

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

Anton Holmström  
#738037 Baggarna njuter nog av skogsbad nu och samlar energi inför sommarjobbet... ;)

Generellt är en mild vinter ett större problem för baggarna. Varierande väder med kyla och tö slår mot populationen. Tyvärr så är ju det vädret inte heller så bra för skogsbruket..

Avatar Fallback

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738073
anersimyra skrev:Insekters puppor och ägg har en högre chans till överlevnad i minusgrader. Vid mildväder med nederbörd så angrips dessa av mögel och diverse nedbrytare som inte är verksamma i kyla.

Då borde november inte ha varit nån höjdare.

Avatar Fallback

Re: Överlevnad barkborre i kylan?

norrskog  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).