Rundvirke

Mellanskog höjer timmerpris, sänker massaveden

6 inlägg 7088 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mellanskog höjer timmerpris, sänker massaveden

Torbjörn Johnsen  
#653063 Mellanskog meddelar idag att de inför en timmerpremie på 30 kr/m3to (25 kr/m3fub) för "alla sågbara sortiment". Premien gäller dock endast för medlemmar i föreningen. Samtidigt sänker Mellanskog massavedspriset med 20 kr/m3fub p g a stora lager och mycket barkborrevirke.

Sänkningen sker i Uppland, Sörmland, Örebro, Västmanland och Värmland. Priset för barrmassaved skiljer nu 35 kr m3fub mellan de regioner som har högst pris (Härjedalen & norra Hälsingland 290 kr/m3fub) och de som har lägst (Örebro, Uppland, Västmanland och Södermanland 255 kr/m3fub). Från dessa priser dras transportavdrag.

Läs mer på Mellanskogs sajt här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mellanskog höjer timmerpris, sänker massaveden

halvproffs  
#653090 M skriver ingenting om Gästrikland.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog höjer timmerpris, sänker massaveden

isteskog  
#653091 Oförändrade massavedspriser i Gästrikland om jag förstod meddelandet rätt!

Avatar Fallback

Re: Mellanskog höjer timmerpris, sänker massaveden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653222 Vi får se om Stora också sänker. De verkar ha som princip att ligga runt 30 kr under Mellanskog så att de kan glädja säljaren med en premie på 30 kr.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog höjer timmerpris, sänker massaveden

Contårta  
#653325
Skogsola skrev:Vi får se om Stora också sänker. De verkar ha som princip att ligga runt 30 kr under Mellanskog så att de kan glädja säljaren med en premie på 30 kr.


😂 Precis! Men man får inte glömma transportavdraget; Mellanskog har ju 50 kr/fub som max på barrmassan sedan dealen med SCA blev klar, medan andra har max på 25-30 kr/fub?

Avatar Fallback

Re: Mellanskog höjer timmerpris, sänker massaveden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653984
Skogsola skrev:Vi får se om Stora också sänker. De verkar ha som princip att ligga runt 30 kr under Mellanskog så att de kan glädja säljaren med en premie på 30 kr.


Som jag misstänkte så hade Stora redan sänkt. De ligger på 210 kr för barrveden efter transportavdrag i mellersta Värmland plus den stora premien på 30 kr. Mellanskog hamnar på 240 kr. Känns rätt omotiverat att dra igång stora förstagallringar just nu. Ska vi tro att det hinner lyfta innan säsongen startar eftersom det verkar lugnare med barkborre än befarat?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).