Rundvirke

Sydved inför nytt barrmassavedssortiment för grov skånegran

4 inlägg 8630 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sydved inför nytt barrmassavedssortiment för grov skånegran

Torbjörn Johnsen  
#512884 Sydved meddelar på sin sajt idag att man inför ett nytt sortiment för övergrov barrmassaved. Man tar emot upp till 125 cm grova stockar av gran och tall förutsatt att de läggs vid sidan av den normala barrmassavedstraven och kan hanteras separat. Längderna är från 290 cm till 550 cm. Sortimentet, som kallas 1800, kan endast levereras till StoraEnsos bruk i Nymölla och stockarna klyvs där på samma sätt som man gör med grova bokstockar.
Prisnivån på det nya sortimentet framgår inte av informationen på Sydveds sajt. Någon som vet mer?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sydved inför nytt barrmassavedssortiment för grov skåneg

halvproffs  
#512886 Dags att dom skaffar rejälare maskiner så att dom kan ta hand om grövre stockar. Med den tillväxten som är nu behövs större grejer tydligen. På all igenplanterad åkermark är tillväxten enorm. Såg idag vid sågverket årsringar på gran runt 2cm.

Avatar Fallback

Re: Sydved inför nytt barrmassavedssortiment för grov skåneg

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512897
Torbjörn Johnsen skrev:Sydved meddelar på sin sajt idag att man inför ett nytt sortiment för övergrov barrmassaved. Man tar emot upp till 125 cm grova stockar av gran och tall förutsatt att de läggs vid sidan av den normala barrmassavedstraven och kan hanteras separat. Längderna är från 290 cm till 550 cm. Sortimentet, som kallas 1800, kan endast levereras till StoraEnsos bruk i Nymölla och stockarna klyvs där på samma sätt som man gör med grova bokstockar.
Prisnivån på det nya sortimentet framgår inte av informationen på Sydveds sajt. Någon som vet mer?
Jag gissar på att det är vanligt massavedspris. Så är det med 1860 iaf, dvs övergrov bok.

Användarvisningsbild

Re: Sydved inför nytt barrmassavedssortiment för grov skåneg

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512908 Låter bra, får hoppas fler tar efter. Inte ovanligt med en hel del bitar som får slängas i energiveden för att inte vrakas.

Jag tror nog snarare på ett pris mellan energived/barrmassa.
Kostar ju en del att klyva bitarna och dem lär ju få bitarna ändå iallafall så länge det inte finns någon konkurrens om dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).