Rundvirke

Samma volym men lägre resultat för Mellanskog Q1 2018

3 inlägg 7266 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Samma volym men lägre resultat för Mellanskog Q1 2018

Torbjörn Johnsen  
#511302 Mellanskog redovisar idag sitt resultat för första kvartalet 2018. Omsättningen på 862 miljoner kronor är något högre än motsvarande period i fjol (857 miljoner kr). Däremot sjunker resultatet med 30 % till 19,1 miljoner kr (27,6) . Resultatminskningen beror enligt VD Sture Karlsson på en lägre marginal i bioenergiaffären samt produktions- och leveransproblem i virkesaffären.

Tittar man på siffrorna så har man under perioden fått fram en virkesvolym motsvarande 1 401 000 m3fub vilket motsvarar 99,9% av vad man producerade under Kv 1 i fjol (1 403 000 m3fub) så man kan ju inte säga att den besvärliga vintern har gett ett påtagligt avtryck i Mellanskogs virkesflöde. Däremot verkar det ha kostat mer att få fram virket jämfört med i fjol. Utslaget per kubikmeter motsvarar det en högre kostnad om 10 kr/m3fub:

Tittar man på Mellanskogs totala kostnader och delar dem med anskaffade kubikmetrar blir kostnaden 600 kr/m3fub för Kv 1 2018. I fjol var motsvarande siffra för 1 Kv 590 kr. I denna kostnad ingår alla kostnader som t ex betalning till medlemmarna för virket, den egna inköpsorganisationen samt organisationens övriga kostnader. En del a detta borde väl rimligen motsvaras av virkesprishöjningar till medlemmar?

På samma sätt blir föreningens intäkt omräknat per anskaffad kubikmeter (som sålts vidare till olika virkesförbrukare) under Kv 1 2018: 616 kr/m3fub. Motsvarande siffra för 2017 var 610 kr/m3fub. D v s 6 kronor mer betalt för virket i år jämfört med i fjol. Bore det inte vara större skillnad?

Bra eller dåligt? Kommentera gärna.

Här hittar ni länken till Mellanskogs kvartalsresultat.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Samma volym men lägre resultat för Mellanskog Q1 2018

dotcom  
#511335 Hur kan resultatet sjunka med 30% då skillnaden i anskaffningspris bara var 1/60 del. Ungefär 1,5%? Modern matematik går över mitt förstånd! De fick samtidigt 1% bättre betalt för virket i år? Är det en så dålig affär med bioenergiaffären??

Användarvisningsbild

Re: Samma volym men lägre resultat för Mellanskog Q1 2018

Vedproducent  
#511339
dotcom skrev:Hur kan resultatet sjunka med 30% då skillnaden i anskaffningspris bara var 1/60 del. Ungefär 1,5%? Modern matematik går över mitt förstånd! De fick samtidigt 1% bättre betalt för virket i år? Är det en så dålig affär med bioenergiaffären??

Resultatet var 8500000 kr sämre detta kvartalet.
10 kr m3 högre kostnad och 6 kr m3 högre intäkt är 4 kr m3 lägre totalt på virkesvolym 1400000 m3. Där försvinner 5600000 kr. Kvar är 2900000 kr som kanske ligger i det dom kallar dålig bioenergiaffär. Hur som helst så är ju inte 2900000 kr så mycket att hänga upp sig på de hanterade 1400000 m3 virke. Blir ju 2 kr m3 avrundat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).