Rundvirke

Skogsuppror för högre virkespriser

21 inlägg 19437 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

mb-man  
#504915
axwell skrev:
mb-man skrev:Bolagen bryr sig nog inte särskilt mycket om entreprenörerna bara de får fram sin råvara!


Tror tvärtom att skogsbolagen bryr sig extra mycket om entreprenörerna genom att måla upp framtidsutsikter så att entrep. skall hamna djupare i skuldfällan.

Jo på så vis bryr de ju sig! [emoji17] Men de bryr ju sig inte hur det går för den enskilde entreprenören. Och att det skulle vara för entreprenörernas skull de måste köpa så mycket virke det köper inte jag![emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

GremoNiclas  
#506562 Knappast för att sysselsätta entreprenör som bolag köper virke... 😱 😉
Avtal mellan bolag och entreprenör brukar vara formulerade i stil med:
"I den mån bolaget förmår köpa in virke så får entreprenör hugga"
Som entreprenör skriver man på ett 6månaders kontrakt (uppsägningstiden) i hopp om att få jobba... Typ 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

Fredrik Reuter  
#506563 Ligger mycket i det Niclas, kul att höra från dig förresten! 👍

Avatar Fallback

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507237
GremoNiclas skrev:Knappast för att sysselsätta entreprenör som bolag köper virke... [FACE SCREAMING IN FEAR] [WINKING FACE]
Avtal mellan bolag och entreprenör brukar vara formulerade i stil med:
"I den mån bolaget förmår köpa in virke så får entreprenör hugga"
Som entreprenör skriver man på ett 6månaders kontrakt (uppsägningstiden) i hopp om att få jobba... Typ [WINKING FACE]

Spot on [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

svampbob  
#507292 Jag tycker att det låter konstigt att man behandlar entreprenörerna så illa då det samtidigt är brist på maskinförare.
Jag är rätt hemma i entreprenad branschen och där är det också en väldig brist på folk och då är de flesta beställarna väldigt måna om att få entreprenörerna att köra åt dom och är det säsong så skickar man inte hem en maskin om det är lite jobb i ett par dagar för att man vet att man någon annan då lägger beslag på maskinen och själv är man utan när man behöver hjälp igen ett par dagar senare.
Jag hörde senast igår en projektchef som hade ringt en maskinägare och försäkrat sig om att maskinägaren inte skulle ta därifrån maskinerna.

Avatar Fallback

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507334
svampbob skrev:Jag tycker att det låter konstigt att man behandlar entreprenörerna så illa då det samtidigt är brist på maskinförare.
Jag är rätt hemma i entreprenad branschen och där är det också en väldig brist på folk och då är de flesta beställarna väldigt måna om att få entreprenörerna att köra åt dom och är det säsong så skickar man inte hem en maskin om det är lite jobb i ett par dagar för att man vet att man någon annan då lägger beslag på maskinen och själv är man utan när man behöver hjälp igen ett par dagar senare.
Jag hörde senast igår en projektchef som hade ringt en maskinägare och försäkrat sig om att maskinägaren inte skulle ta därifrån maskinerna.

Skogen har nog en del att lära och ta efter från den gula sidan. Om det sedan kommer ske är ju en annan femma men det hade inte skadat minsta lilla iaf!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).