Rundvirke

Handvincha timmer?

21 inlägg 22812 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handvincha timmer?

henrik_85  
#480898 Som rubriken säger. Det förvisso korta och inte speciellt grova stockar.
Men hur kraftig vinsch behöver man egentligen ha för att det ska funka någorlunda smärtfritt? Jag kan visserligen låna traktor vid behov.
Men jag känner att det vore skönt att ha en liten, billig vinsch liggande när bara någon enstaka stock ska flyttas eller traktorn inte kommer fram..



   TS
Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

torbjorn_2150  
#480903 Jag har sett vinchen Bamse i aktion. Kul maskin, lite tung att bära längre sträckor.
Lång lina, och brytblock till traktorvinch är ju en annan möjlighet om man inte kommer till med traktorn. Gärna med radio-fjärrkontroll.

Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

henrik_85  
#480906 Nja, bamse är nog lite overkill för mig.
Brytblock till traktorn är nog något att överväga. Kräver dock att jag har traktorn på plats.
Hur klarar man sig på en kraftigare handvinch, några meter? Inga jättestockar, men klart för tunga att dra för hand :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handvincha timmer?

JohannesG  
#480907 Båtvinsch? Har ingen erfarenhet själv, men borde vara lättare än att dra för hand.

Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

Hema  
#480908 Jag har en handvinsch på min lunningsvagn och det funkar o veva in stockar. Gäller väl dock att man får lite lyftkraft så inte stocken gräver ned sig. Alternativt kan man använda lunnings-pulka, -kon eller lunnings/domänsax.

Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

Plassarn  
#480909 Finns väl nån modell av spakblock eller vad man skulle kalla det, som man kan använda till vanliga rep. Ser ut som ett vanligt vajerblock, men du förankrar den i tex ett träd, trär repet du ska vinscha genom blocket - lägger det en eller om det nu var två varv runt trumman och börjar spaka hem.

Kan inte hitta den på bild, men jag har sett att det såldes på någon sida för snöskotertillbehör, och orkar man dra en skoter så borde väl en liten stock funka?

Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

Plassarn  
#480910


Hittade en video i alla fall, ser smidigt ut

Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

Plassarn  
#480911 http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... tIndex=165

Och se på f... Skogma har den i sortimentet. Sedan att den endast fungerar med vissa linor tror jag man ska ta med en nypa salt. Sett den användas med vanligt blå-snöre på TV - nån galen amerikan som höll på att dö för att det var 10 grader kallt och han hade kört fast med sin skoter 800 meter hemifrån..

Användarvisningsbild

Re: Handvincha timmer?

Vardon  
#480912 Brytblock är alltid trevligt när du vinschar. Jag gillar stropp att sätta den med i nått träd, mjukt och fint mot trädet. Då kan du lätt ändra riktning och även få lyft om du behöver.

Och du kan dubbla linan om du behöver mer kraft.

Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

bgl  
#480913 Den från Skogma kan bara dra ett par meter, sen är trumman full. Mycket bättre är den som @plassarn skriver om, den har sk capstanrulle. Det är en drivtrumma som på större båtar som drar en tross och lägger den bakom sig.
Finns med liten Hondamotor ( https://www.atvhuset.se/portabel-capsta ... riven.html)men borde finnas handdriven på nätet, vi får leta vidare.
Finns ju även typen som klättrar på en wire men är tung och också dyr.
Detta eminenta forum har tidigare trådar i ämnet!

Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480925 Har en gammal vinch liknande denna. http://www.melbye.com/se/no/energinett-1/verktyg/linjeverktyg/stolpvinsch-moment/ Har man inte bråttom så funkar det. Stark är den och jag har till och med vinchat upp grållen när jag satte den i en mosse, visserligen blockade jag med mitt brytblock den gången.

Användarvisningsbild

Re: Handvincha timmer?

Äboda  
#480936
bgl skrev:Den från Skogma kan bara dra ett par meter, sen är trumman full. Mycket bättre är den som @plassarn skriver om, den har sk capstanrulle. Det är en drivtrumma som på större båtar som drar en tross och lägger den bakom sig.
Finns med liten Hondamotor ( https://www.atvhuset.se/portabel-capsta ... riven.html)men borde finnas handdriven på nätet, vi får leta vidare.
Finns ju även typen som klättrar på en wire men är tung och också dyr.
Detta eminenta forum har tidigare trådar i ämnet!

Skogsmas matar igenom linan har inte någon trumma som fylls på. Använder den själv till att dra ner fastfällda träd mm. Enkel och smidig att ha med sig. Dock tror jag inte att jag skulle vilja vincha några längre sträckor med den då det går långsamt.

Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

bgl  
#480946 Ajdå, har den dykt upp igen. Vi hade samma typ för drygt 30 år sen men blev förbjudna att använda den vid nertagning av fastfällda träd. Det hade hänt något tillbud på annan plats, minns ej vad, möjligen hade linan slirat på trumman vid varierande belastning. Dagens syntetlinor är av bättre kvalitet än då, kan vara förklaringen till att den får användas för dragning.

Avatar Fallback

Re: Handvincha timmer?

torbjorn_2150  
#480949 Jag har använt dragblock ungefär som https://www.clasohlson.com/se/Dragblock ... tings=true
Drar 1 ton, eller mer, men LÅNGSAMT. Fungerar bra att att spänna ett träd i baklut, då med förlängningslina.
Också använt vinsch ungefär som http://www.biltema.se/sv/Bat/Trailer-oc ... 000022764/
Lite snabbare, beroende på hur fort man orkar veva. Viktigt i båda fall är att upphängningen, eller brytblocket är på lite höjd, så att man får lyft i framänden på stocken.
Jag skulle ge den senaste en chans, det kostar ju inte mycket.

Användarvisningsbild

Re: Handvincha timmer?

anersimyra  
#480953
Äboda skrev:
bgl skrev:Den från Skogma kan bara dra ett par meter, sen är trumman full. Mycket bättre är den som @plassarn skriver om, den har sk capstanrulle. Det är en drivtrumma som på större båtar som drar en tross och lägger den bakom sig.
Finns med liten Hondamotor ( https://www.atvhuset.se/portabel-capsta ... riven.html)men borde finnas handdriven på nätet, vi får leta vidare.
Finns ju även typen som klättrar på en wire men är tung och också dyr.
Detta eminenta forum har tidigare trådar i ämnet!

Skogsmas matar igenom linan har inte någon trumma som fylls på. Använder den själv till att dra ner fastfällda träd mm. Enkel och smidig att ha med sig. Dock tror jag inte att jag skulle vilja vincha några längre sträckor med den då det går långsamt.

Att linhastigheten skulle sjunka från 12 meter minut till 7 meter minut vid full belastning stämmer inte. Vinschen fungerar inte på det sättet, antingen orkar den, och då är inmatningen 12 meter per minut. Man får helt enkelt inte vinschen att fungera med lägre varv om maxvarv är inställt med gasreglaget.. :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).