Rundvirke

Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

32 inlägg 34350 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441171 Har min arbetsstation cirka 20 meter från Kongsvinger/ Värmlandsbanan och det går väl cirka 10 tåg om dygnet mot Sverige med 25-30 vagnar, det blir väl bortåt 2000 m3 på varje tåg. Så dom får inte några direktleveranser från mig i allafall =;

Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

Sti L  
#441216 Skogeieren jeg hugger for får 190 kr/kubikk ved veg for massetømmer.Det blir ca 210 svenske,kan jeg spørre hva dere får,Sverige og Finland? Mener alle massefabrikker er nedstengt i Norge,mener dette dumper prisene i hele Norden.

Användarvisningsbild

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

sundelius  
#441232 Jag får 300 skr , Dalsland och säljer till Södra

Användarvisningsbild

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441256 Södra Värmland utom Årjängs kommun Gran 245 Barr 230 👎

http://www.mellanskog.se/PageFiles/1962 ... rmland.pdf

Användarvisningsbild

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

T Landström  
#441266 Norra Dalsland.
Barr 250
Gran 265
Björk 290
Asp 250
plus ev. premier.

Användarvisningsbild

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

sundelius  
#441344
sundelius skrev:Jag får 300 skr , Dalsland och säljer till Södra

Var tvungen att kolla eftersom jag låg högre än alla andra.
Jag fick 290 skr för barrmassaveden och det var inklusive certifikat tillägg :oops:

Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441348
isteskog skrev:Det är billigare att betala t ex 100kr upp på 10% av volymen än att betala 50kr på 90% av volymen (räkneexempel)
Marknaden fungerar väl så! Gäller att hitta andra intressenter som är villiga att betala mer för massaveden främst. Här i prisdiket så har Mellanskog börjat skicka virke till Södra (Värmland) och framöver till SCA. :smile:


Va, vad är det för skit, komma här med billigt Svea-virke?? Nä, betala mer till de redgia Götaländska skogsägarna!!! Allt för att hålla nere priserna. :(

8)

Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441350 Södras priser ser man på deras hemsida, man behöver inte vara inloggad. Jag får 280:- plus cert 20:- för barrmassa. Vi har ingen granmassa här.

Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

alias  
#441352
sundelius skrev:
sundelius skrev:Jag får 300 skr , Dalsland och säljer till Södra

Var tvungen att kolla eftersom jag låg högre än alla andra.
Jag fick 290 skr för barrmassaveden och det var inklusive certifikat tillägg :oops:


Då är du inte dubbelcertifierad?

Man kan ju nästan förutsätta en efterlikvid på mellan 6-10 % (4 % är väl det lägsta det varit den senaste 10-årsperioden). Jag hade nog räknat med 20-25 kr i efterlikvid.

Har för mig att Södras prislistor för massaved är samma i hela området (och det faktum att transportavdrag ej förekommer inom Södra), bygger på ett resonemang från Gösta Edström om att de enskilda medlemmarna egennytta inte skulle påverka industrins lokalisation vid byggnation. Industrin skulle byggas där det var lämpligt att anlägga en massaindustri.


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

isteskog  
#441355 Mangan! Tror nog att Södra behöver mer virke framöver. Utbyggnaden av massafabrikerna generar i regel ett större behov av skogsråvara. Du missunnar väl inte oss i prisdiket möjlighet att få ett högre massavedspris? :???:

Användarvisningsbild

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

sundelius  
#441366
alias skrev:
sundelius skrev:
sundelius skrev:Jag får 300 skr , Dalsland och säljer till Södra

Var tvungen att kolla eftersom jag låg högre än alla andra.
Jag fick 290 skr för barrmassaveden och det var inklusive certifikat tillägg :oops:


Då är du inte dubbelcertifierad?

Man kan ju nästan förutsätta en efterlikvid på mellan 6-10 % (4 % är väl det lägsta det varit den senaste 10-årsperioden). Jag hade nog räknat med 20-25 kr i efterlikvid.

Har för mig att Södras prislistor för massaved är samma i hela området (och det faktum att transportavdrag ej förekommer inom Södra), bygger på ett resonemang från Gösta Edström om att de enskilda medlemmarna egennytta inte skulle påverka industrins lokalisation vid byggnation. Industrin skulle byggas där det var lämpligt att anlägga en massaindustri.


MVH
Alias


Jo jag är dubbelcertifierad så jag kikade igen och att jag fick 292 kr i snitt var för att den obligatoriska vrakandelen 😡
Annars är det ju som Mangan säger och jag skrev i mitt första inlägg 300 kr för barrmassan

Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441382 Mäts det in i Värö, eller har ni terminal närmare? Jag brukar sällan få mycket vrak på massaveden.

@isteskog, bygg egna massafabruket istället för att prisdumpa! :D

Användarvisningsbild

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

sundelius  
#441399
Mangan skrev:Mäts det in i Värö, eller har ni terminal närmare? Jag brukar sällan få mycket vrak på massaveden.


Två lass var inmätta i Uddevalla hamn och ett i Värö
Det är inte min manuellavverkade massaved utan från slutavverkningen jag gjorde i höstas

Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

isteskog  
#441468 Fattar noll, Mangan? Hur menar du prisdumpa? :???:

Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441478 Jaa, köpa billig massaved i i Sveland istället för att köpa in lite dyrare närmare ifrån. Ungefär som att köpa från Norge istället för från Svealand. Jag tycker inte man kna klaga på det ena, men itne det andra.

Å andra sidan var det på skämt jag sa det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).