Rundvirke

Kapad+kluven massaved

4 inlägg 20750 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kapad+kluven massaved

sakkis10  
#337930 Hej, hur mycket betalar man för kapad+kluven ved från Gran?. Tänkte om man ska driva själv på ett eget skifte att sälja bara timret till sågen och sen ta massaveden själv och sälja som ved. Tjänar man mer på de om man tänker på priset man får från sågen på massaveden?.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kapad+kluven massaved

Fredrik Reuter  
#337935 Hej,
Det beror på hur du räknar! :wink:
På pappret borde du få dubbelt upp i pris på kapad och kluven ved.

Men då bör du räkna in förädlingskostnaden du själv lägger ner.

Får du 300kr/fub av bruket så skulle du kunna ta 300kr/stjälpt och sälja 2 m3 ved av 1 m3 fub.

Kanske.

Avatar Fallback

Re: Kapad+kluven massaved

Elfving  
#337957 Finns MYCKET att läsa om liknande tankar här på forumet. Det finns inget enkelt svar heller, och beroende på vem du frågar är svaret olika.

Mina generella idéer är att det är en svår affärsidé baserat på följande:
- En vanlig "kamineldare" vill inte befatta sig med gran. Det måste vara björk.
- Resten av vedeldarna är entusiaster och menar att veden skall vara gratis, eller i alla fall inte kosta 300kr lösmetern, detta då det inte ens är travat och de således köper en massa luft.

Vet inte vilken maskinpark du har idag, men tyvärr tror jag inte du får speciellt bra timpenning. Pengarna är dessutom inte på kontot förrän tidigast ett halvår efter att massaindustrin skulle ha betalt. Räkna även med att endera köra ut till kund eller lasta kundernas släpvagnar utanför kontorstid. Det blir mycket "ej debiterbar tid" i dylik verksamhet!

Användarvisningsbild

Re: Kapad+kluven massaved

sakkis10  
#337963 Japp vid lite mer tänkande så förstår jag att det är nog knappast mer lönsamt att kapa+klyva och sälja den istället för att köra till industri

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).