Rundvirke

Moelven Vänerply säljer bra

9 inlägg 25501 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moelven Vänerply säljer bra

Fredrik Reuter  
#333161 Vänerplyfabriken i Otterbäcken som Moelven numera äger rapporterar att de har bra orderläge och speciellt på den Svenska marknaden. Med 127 anställda siktar fabriken på att tillverka nästan 90.000m3 Värnerply under 2015.

Vänerplysortimentet tas främst ut som Värnerblock i slutavverkning och primärt om rotstocken är övergrov för timmer.
Men med ökad efterfrågan kanske sortimentet börja konkurrera med normaltimmer framöver?

Vänerblock som råvaran till Vänerply kallas är ett lite udda sortiment med baslängd på 255cm, 520cm kan också godtas. Min toppdiameter är 26cm.

http://www.moelven.com/se/Aktuellt/Medi ... usa-tider/



   TS
Avatar Fallback

Re: Moelven Vänerply säljer bra

Krokmark  
#333163 Vänerplyfa används till renoveringen av mitt hus.
Roligt att det används svenska produkter.

Användarvisningsbild

Re: Moelven Vänerply säljer bra

Fredrik Reuter  
#333350 Hej,
Ursäkta, missade ditt svar Krokmark.
Visst är det kul, vart i bygget används Vänerplyn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Moelven Vänerply säljer bra

Krokmark  
#333360 Behöver bära upp regelverket mellan våningarna då vi tar ner en vägg på bottenplan och då förstärks väggen ovanför för att fungera som bärande balk.
I botten stående C24-reglar som förlängning av bef stålbalk med skruvförband runt densamma, hängseljärn upp i timmervägen och sedan vänerplyfa som klädsel på båda sidor för att styva upp hela konstruktionen.

En mycket stabil och stark skiva som jag tror är riktigt underskattad.

Gamla hus bjuder på nya utmaningar för byggarna...

Användarvisningsbild

Re: Moelven Vänerply säljer bra

Fredrik Reuter  
#333361 Ahh, ungefär så gjorde vi också när vi utökade köket. Plyfa och en hel del skruvande för att styva upp åt flera håll.

Vi håller på och ska färdigställa nytt badrum nu (eller snart) och där var det någon som sade att det måste vara plyfa bakom gipsen för att det skulle vara godkänt för kakel (tyngd), istället för OSB. Vet ärligt talat inte om det är sant eller ej, bygg är inte min starka sida direkt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Moelven Vänerply säljer bra

Krokmark  
#333449 Kan ligga något i det, OSB är inte något under av hållbarhet och kakel blir snabbt tungt.
Vi kör plastmatta så har aldrig funderat över det.
Kolla med närmasta plattsättare/måleriaffär, de bör veta vad som behövs
Är det inte jättestort så varför chansa, du lär ju få stadiga väggar iaf.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Moelven Vänerply säljer bra

T Landström  
#333457
Fredrik Reuter skrev:Ahh, ungefär så gjorde vi också när vi utökade köket. Plyfa och en hel del skruvande för att styva upp åt flera håll.

Vi håller på och ska färdigställa nytt badrum nu (eller snart) och där var det någon som sade att det måste vara plyfa bakom gipsen för att det skulle vara godkänt för kakel (tyngd), istället för OSB. Vet ärligt talat inte om det är sant eller ej, bygg är inte min starka sida direkt...


Tidigare har det räckt att regla på c/c 300

Avatar Fallback

Re: Moelven Vänerply säljer bra

LMB  
#333644 Hej
jobbar som plattsättare och det ska vara ccc30 sen plyfa och avslutas med gipsskiva för att få godkänd konstruktion.
Dom som vet har har bråkat om regelverket i flera år. Har även hör att cc45 är godkänt om man har dubbel plyfa men jag låter det vara osagt tills jag kan kolla.
ska ni göra tätskikt och sånt själva eller anlitar ni, frågar då jag vet att vissa försäkringsbolag kan komma att kräva full dokumentation. bildbevis och kvalitetsdokumen.

LMB

Användarvisningsbild

Re: Moelven Vänerply säljer bra

Fredrik Reuter  
#333652 Hej och tack för alla svar!
Vi kommer inte göra detta själva, känns som det kan bli dyrt då ... :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).