Rundvirke

Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

10 inlägg 21895 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

Klas2k  
#310181 Hej,
Undrar om någon vet vart man kan få tag på snitt av tjocka stammar.
Eller kortare bitar som man får såga själv.

Går i tankar på att göra ett soffbord av ett snitt av en grov stam (eller möjligen kombinera ett par).
Den bör vara allra minst 40-50 cm tjock, gärna uppåt 70-90.

Trädslag är jag flexibel med :)

/K



   TS
Avatar Fallback

Re: Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310188 Jag tror du ganska enkelt kan få tag i en 3m-bit som är övergrov gran (80+cm) om du är i södra tredjedelen av Sverige. Hade du frågat för ett år sedan, hade jag haft några kandidater. Just nu är det 1:a gallring...

Användarvisningsbild

Re: Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

Klas2k  
#310193 Nu är jag iof i Mellansverige, men åka nedåt småland med ett släp kan man ju göra.

Det var ju synd att dina kandidater försvunnit, men kul att höra att det borde gå att få tag i iaf
Du har inga tips på någon bekant eller liknande som skulel kunna ha något ? :)

/K

   TS
Avatar Fallback

Re: Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310197 Fråga här på skogforum i Köpes! Någon gammal ängsgran som skall bort borde funka, kvistar ger väl lite karaktär.

Användarvisningsbild

Re: Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

ilbajten  
#310200 Har nån ek som bör vältas män inte mätt nån dim. Troligen bara runt 40-50. Kan återkomma om du vill...

Användarvisningsbild

Re: Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

Klas2k  
#310201
ilbajten skrev:Har nån ek som bör vältas män inte mätt nån dim. Troligen bara runt 40-50. Kan återkomma om du vill...


40 är på gränsen för en skiva, men jag kanske kan kombinera två skivor till ett ok bord särskilt om man snesågar så det blir ovalt...

Om du tänkte ta ned den får du väldigt gärna återkomma och kanske då spara någon meter längst ned.

Vilken del av Sverige bor du och vad skulle du isf vilja ha för den?
Jag är i så fall som sagt intresserad av den del som är tjockast och gärna mest anfrätt :)

/K

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

anersimyra  
#310224
Klas2k skrev:
ilbajten skrev:Har nån ek som bör vältas män inte mätt nån dim. Troligen bara runt 40-50. Kan återkomma om du vill...


40 är på gränsen för en skiva, men jag kanske kan kombinera två skivor till ett ok bord särskilt om man snesågar så det blir ovalt...

Om du tänkte ta ned den får du väldigt gärna återkomma och kanske då spara någon meter längst ned.

Vilken del av Sverige bor du och vad skulle du isf vilja ha för den?
Jag är i så fall som sagt intresserad av den del som är tjockast och gärna mest anfrätt :)

/K
Blir inte 40 cm ett väldigt litet bord ? Något större än en ordinär tallrik alltså :shock:

Användarvisningsbild

Re: Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

ilbajten  
#310245 Groggbord?
Ja e i Kulltorp Småland.
Ska kolla på dom sen

Användarvisningsbild

Re: Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

ilbajten  
#310279 50+ e den ene

Användarvisningsbild

Re: Tjocka stammar (snitt), gärna med röta

Klas2k  
#310739
anersimyra skrev:
Klas2k skrev:
ilbajten skrev:Har nån ek som bör vältas män inte mätt nån dim. Troligen bara runt 40-50. Kan återkomma om du vill...


40 är på gränsen för en skiva, men jag kanske kan kombinera två skivor till ett ok bord särskilt om man snesågar så det blir ovalt...

Om du tänkte ta ned den får du väldigt gärna återkomma och kanske då spara någon meter längst ned.

Vilken del av Sverige bor du och vad skulle du isf vilja ha för den?
Jag är i så fall som sagt intresserad av den del som är tjockast och gärna mest anfrätt :)

/K
Blir inte 40 cm ett väldigt litet bord ? Något större än en ordinär tallrik alltså :shock:


Jo det är därför jag föredrar ngt tjockare stam. Dock kan man såga snittet i vinkel så blir det ett ovalt bord, då är det bredden som är begränsad.
Sen kan man också, vilket jag klurar lite på, sätta ihop två elelr tre snitt i någon smnygg form (som en treklöver kanske?) och pss få ett större bord.

Men snyggast är om det är en grövre stam, 70-80cm, som man sågar i lätt vinkel tror jag

/K

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).