Rundvirke

Hur mycket är en FUB?

4 inlägg 27142 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket är en FUB?

strombom2  
#204567 Har gått och tänkt på hur mycket egentligen en FUB är, jag vet ju hur mycket en kubikmeter är, så jag har fått för mig att det är mer än en kubikmeter att det kan vara 1,5m3 eller 1,75m3?? så om det någon kunnig som skulle kunna hjälpa mig med det, tack på förhand alla skogskompisar!! :wink: :grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en FUB?

Risarvaren  
#204577 Det beror helt på vad du vill omvandla till för typ av volym!

m3
m3 fub
m3 travat (stock)
m3 travat
m3 stjälpt
m3 tm
m3 på bark
...eller något annat för den delen...

Det finns många trådar om just omvandlingstal mellan olika volymmått. Vilket som är intressant beror på varför man behöver veta. Vedhandlare säljer ofta som m3 stjälpt vilket innebär väldigt mycket luft och lite ved.
FUB (fast under bark) anger volym "ren ved" men säger ingenting om kvaliteten på veden (densitet, torrhet eller liknande)
m3tm (toppmätt volym) anger sågcylindern och hur stor del av stocken som kan sågas upp till brädor och plank.

Travat mått är väldigt olika beroende på om det är travat fallande längd, travat mått i 3-meters längd eller travad huggen ved. Det förstnämnda innehåller minst ved och det sistnämnda mest...

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en FUB?

värmSkog  
#204583 En liten tabell, Kanske hjälper något iaf

http://www.dalahelsingeskog.se/bilder/p ... former.pdf

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en FUB?

strombom2  
#204586 Tackar man tackar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).